Nekromanti Hjältarnas tid: Vad har ni gjort hittils?

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Tänkte det kunde vara trevligt att se vad olika spelgrupper har hittat på hittills när de nu börjat spelat hjältarnas tid.
Så dela gärna med er!

Själv har min spelgrupp haft tre sessioner med Hjältarnas tid. Två där vi skapade karaktärer och en spelsession

Första karaktärsskapandet var vi fyra (jag som SL och mina spelare.) som spelat i samma spelgrupp i ca 15 år. Att skapa karaktärer gick väldigt fort, men var väldigt roligt och de tog bra tid för dem att välja sina värvsförmågor. Med det blev en Människo-stigfinnare, en ljustrollsmagiker och en dvärgkrigare.

Det skulle även närvarat två personer som var helt nya till rollspel men de var borta pga sjukdom.

När det även var dags för spelkväll så var de två personerna sjuka så jag fick snabbt improvisera ihop ett enkvällsäventyr, som var löst baserat på Fantasy! äventyret Bros profetia.
Spelkvällen var väldigt rolig och flöt på bra, blev dock som alltid med nya spel att man ofta letande i boken efter regler, (tycker verkligen inte om att grundbokens appendix är i starthäftet).

Det vi tog med oss från spelkvällen var att:
1 Reglerna är enkla och de går snabbt när tärningar ska rullas.
2 Striderna var roliga och det lönade sig att tänka taktiskt.
3 Det är ganska lätt att dö, två av tre spelare dog, en av en storvätte och en av en tvehövdad vargdemon (kanske inte så konstigt iof)
4 För att minska tränigsrullandet så kanske vi ska göra om så att rustningar har ett fast värde, eller är tanken att man tar bort så många tärningar man har i rustning från anfallarens skadeslag?
5 Det känns som att man ganska snabbt kommer bli väldigt bra i sina färdigheter. Extra slagen man får för att höja färdigheter efter spel kanske ska tas bort, detta får dock några fler spelkvällar avgöra.
6 Det var riktigt roligt.


När de två nybörjarna frisknat till så träffade jag dem för att skapa deras karaktärer. De har som sagt aldrig spelat rollspel innan men förstod snabbt grunderna i spelet och att skapa karaktärer tog inte mer än en timme. De skapade en dvärg-ädling och en alv-tjuv/lönmördare. De var väldigt entusiastiska och vi började tillsammans fila på deras bakgrundshistorier.

De testade även på stridsreglerna genom att strida mot varandra. Striden fick dock ett snabbt slut då dvärgen på sitt andra anfall lyckades slå hela 56 i skada med sin yxa.
 
Top