verlandes.
rollspelskollektivet
- Joined
- 14 Mar 2017
- Messages
- 382
Noterade att Elsa Beskow äntligen är i Public Domain och påmindes om en idé till ett "Mark of the Odd"-hack jag fantiserade om för något år sedan.
Tanken är att det ska vara ett spel riktat mot de yngre, där icke-våld uppmanas. Den här texten hittade jag i mina anteckningar:
"Skogen är fylld av äventyr och farliga djur. Detta reflekteras i denna boks spelregler, men också i Elsa Beskows bilderbok där Tomtefar till exempel iklär sig en granskottsrustning för att kunna bekämpa ormen. Däremot så är strid inte detta spels huvudärende och våld bör i största möjliga utsträckning undvikas. Ett typiskt Tomtebobarnen-äventyr erbjuder därför sätt att undvika våldsam konflikt med eventuella antagonister, antingen genom socialt spel eller smygtaktiker. Det är spelledarens ansvar att se till att den icke-våldsamma vägen förbi en fara är tydligt telegraferad och att också uppmuntra denna väg. Säkerligen kommer situationer ändå uppstå där konflikt är oundvikligt, men då bör ett alltför explicit våld undvikas. Den elaka räv-farbrodern kan få ett slag på näsan med en tallkvist, vilket kommer få honom att omvärdera sitt bytes åtråvärdhet".
Tänker att boken kommer ha regler för karaktärsskapande liknande de i Into the Odd, där ens karaktärsvärden avgör vilken utrustning man har.
I detta spel kommer detta utryckas som "Du har en flugsvampshatt och X"
"Du har en flugsvampshatt och en skottkärra / en granskottsrustning / en honungsdroppe / en nyckelpigskompis" osv osv.
Behöver i så fall 60 stycken såna här, skogsklingande, objekt som spelarna kan starta med.
Langa!
Tanken är att det ska vara ett spel riktat mot de yngre, där icke-våld uppmanas. Den här texten hittade jag i mina anteckningar:
"Skogen är fylld av äventyr och farliga djur. Detta reflekteras i denna boks spelregler, men också i Elsa Beskows bilderbok där Tomtefar till exempel iklär sig en granskottsrustning för att kunna bekämpa ormen. Däremot så är strid inte detta spels huvudärende och våld bör i största möjliga utsträckning undvikas. Ett typiskt Tomtebobarnen-äventyr erbjuder därför sätt att undvika våldsam konflikt med eventuella antagonister, antingen genom socialt spel eller smygtaktiker. Det är spelledarens ansvar att se till att den icke-våldsamma vägen förbi en fara är tydligt telegraferad och att också uppmuntra denna väg. Säkerligen kommer situationer ändå uppstå där konflikt är oundvikligt, men då bör ett alltför explicit våld undvikas. Den elaka räv-farbrodern kan få ett slag på näsan med en tallkvist, vilket kommer få honom att omvärdera sitt bytes åtråvärdhet".
Tänker att boken kommer ha regler för karaktärsskapande liknande de i Into the Odd, där ens karaktärsvärden avgör vilken utrustning man har.
I detta spel kommer detta utryckas som "Du har en flugsvampshatt och X"
"Du har en flugsvampshatt och en skottkärra / en granskottsrustning / en honungsdroppe / en nyckelpigskompis" osv osv.
Behöver i så fall 60 stycken såna här, skogsklingande, objekt som spelarna kan starta med.
Langa!
Last edited: