Nekromanti Hjälp sökes till Usagi Yojimbo

Leopaexd

Veteran
Jag och några andra i min spelgrupp har bestämt oss för att börja spela Usagi Yojimbo, vi är dock inte så förtjusta i skuttande kanin-livvakter och har därför beslutat oss för att spela med människor istället för djur.

Vi skulle med andra ord vilja ha både allmänna tips samt råd angående människor i spelet. Vi har även vaga planer på att låna in lite från Sengoku men vi har som sagt inte allt för stor aning´ :gremcrazy:

kalcidis

Hero
Shave 'em mafakkas!

Jag hade tidigare en sida om Usagi Yojimbo-rollspelet där jag hade massvis med nyttiga och smarriga grejjer. Bland annat hur man kan spela med människor istället för djur. Men servern gick ner och jag har inte filerna på den här datorn så jag kan bara ge ett par exempel på hur man kan gå till väga.

Metod 1;
Låt spelarna helt enkelt bara köpa färdigheter för lite fler poäng (12-15 kanske), välja yrke och hoppa över steget om ras. Easy as that.

Metod 2;
Låt spelarna köpa färdigheter och välja yrke men skit i djur-steget. Inför istället specialegenskaper. Exempel på sådana egenskaper kan vara att man alltid kan lokalisera sig och hitta norr, man har bra kontakt med djur (hänga på stan och ta en fika liksom), extremt bra balans, hinner göra två attacker/parader, att folk alltid har en tendens att gilla en etc etc.. vaffan du vill för roliga egenskaper och sedan låta spelarna köpa/slå fram av dem.

Metod3;
Skit i att du är ett djur och låtsas istället att djurvalet presenterar vad man är för sorts karaktär. Inte lika kul dock.