Nekromanti Hjälp mig, snälla

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Jag har länge velat skapa en egen men dock klassisk fantasyvärld ( alver, dvärgar etc..) men har saknat inspiration till länderna och deras egenheter. Därför vill jag ha Er hjälp med det. Så här ska ni göra:

Skriv två enkla faktan om fem länder och skicka dem till mig. Det kan vara allt från historia, geografi, kultur och krigskonst. Ni behöver inte utveckla era svar utan skirv bara några ord. För att underlätta skriver jag ett exempel..

1. Har varit en stormakt, magi förbjudet
2. Styrs av ett prästerskap, dyrkar eld
3. Inbördeskrig mellan två prinsar, väldigt bördigt
4. Innevånarna är uppdelade i klaner, god kontakt med älvfolk
5. Handelsnation, demokrati

Jag hoppas ni förstår och jag ber er att skicka så många svar som möjligt...

"Rust never sleeps"
- Neil Young
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Vore det inte bättre att använda en redan existent klassisk värld? Jag menar det finns redan stora mängder sådana och att hitta en som passar dig är nog inte så svårt.
Den kraft som går åt för att skapa en helt egen värld är mycket bättre att lägga på någon lite mer orginell idé eller att utveckla en som redan finns.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Det ser ut som om du är inne på villospår, en värld blir inte bra för att den innehåller hundratals länder som nödtorftigt fogats samman. Det blir lätt att de saknar kontinuitet och att det blir spretigt.

Mitt tips är att du skall koncentrera dig på en två-tre länder istället, och låt dem komma till liv istället. Då blir det lättare att spela där också.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
landet Zorg

(byt namn..)

Landet Zorg är ett avlångt land som har sina gränser utmed den mäktiga bergskedja som avskiljer den kända världen i öst. I väst är marken bördig, väderkvanar, åkrar, trähus och betesmarker (slättmarker) dominerar landskapet här. I öst, nära bergskedjan börjar högländerna. Här finns bara grässlätter och torvhus.

Zorg var för länge sedan ett lövskogs-bevuxet land. Nu är dock landets skogar skövlade för att ge platts åt åkrar och betesmarker åt de hundratusentals får vars ull utgör en av pelarna till Zorg's ekonomi.

Landet är styrt av ett råd bestående av de ursprungliga klanernas ledare (när landet blev bördigare blev klanledarna mer som små-kungar). Rådets ledare blir varje 7e år omvald (eller så kan rådsmedlemmarna begära omval när de tycker att rådets ledare inte är bra).

Magiker finns nästan inte. De har antingen blivit bortskickade eller brända på bål av kyrkan..

..vilket trist land..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Zorg

Man kan inte kalla ett land för Zorg. Zorg hette ju ondingen i the Fifth Element.......pratar alla i ett sånt land sydstataradialekt på sin engelska eller?
I loooooove aeeeeeevil thäääääääängs!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker att man borde foksuera mer på några länder än att smälla ihop tvåtusen länder på en kontinent.

Början på en landsbeskrivning:
Landet Letvendul ligger långt i öster, vid Innerhavets kuster. Det avgränsas i söder av en hög bergskedja, från vilken floden Rúm rinner ned. Landet är platt i norr och öster, men mot väster och söder är det kulligt och skogsbevuxet. Vid Rúm, ungefär i mitten av landet, ligger huvudstaden Rúmai. I norr lever det alver i mindre koncentrationer runt staden Elybes. Vid kusten ligger den största hamnstaden, Ytelvos. Detta är också rikets största stad. Landet var ursprungligen två länder, men det södra riket, Letvenland, erövrade Askyr i norr för cirka 300 år sedan. På slätterna i nordväst finns det nomader, vilka rent generellt sköter sina egna affärer. Landet styrs av en enväldig furste, som domderar över prefekter vilka styr mindre områden, prefekturer. Landet dyrkar himmelsguden Ethomys och hans följeslagare. Magi är accepterat, men sällsynt. Det finns inga inhemska magiakademier, utan allt sker genom studier hos enskilda mästare eller genom att man reser till staden Induls akademi långt i väster.

Nöjd?

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Här har du ett dokument som så småningom kommer att ligga här på rollspel.nu. I det finnser du tabeller för skapande av länder. Hoppas du gillar det.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Undvik ä i filnamnet

Undvik gärna språkspecifika tecken och liknande i filnamn, t.ex. åäö.

Riddaren - som inte fick upp filen

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jösses, tänk på det här!

På det där viset kan du få en jättekonstig värld, det kan bli ett lapptäcke där man tydligt kan se att världarna inte riktigt "hänger ihop". Det viktigaste för en civilisations karaktär är ju sättet de förhåller sig till sina grannar. Om du sätter krigsmakten Grymtazar som lever i ett obördigt stenlandskap bredvid lilla skogssamhället Pluttifnorp, så kommer spelarna att börja fundera; varför tar inte bara Grymtazarerna och ockuperar hela Pluttifnorplandet och förslavar dess befolkning? Är det bara vi som reser över gränserna i den här världen?

En bra grundregel är att rita ut en karta först. (Asjobbigt, sno och modifiera landområden vi har på jorden så får du en bra start) Kopiera kartan i typ tio kopior. Nu har du din världs historia i tio "steg" i historien, kanske med hundra års mellanrum? På det första sätter du ut samhällen vid alla vattendrag och bördiga marker. Ser du två samhällen som ligger nära varandra skriver du att dessa ligger i krig. Den delen av världen där flest samhällen ligger anses vara den mest civiliserade och utvecklade. Samhällen som ligger isolerat på avlägsna kontinenter får en kultur som inte liknar de andras och så vidare. I nordliga trakter är man inte lika sällskapliga som vid tempererade zoner osv.

Ta nästa papper och "fortsätt historien". Vilka vann krigen? Vilka länder tycker du borde samarbeta? På öar som verkar ligga bra till för att vara handelsplatser mellan olika kulturer startar du nya samhällen, osv. Tar något samhälle och försöker dominera resten av världen? Bara att klura på! När du är klar tar du nästa papper och fortsätter.

På det här viset kommer historien snart att skriva sig själv, vilket betyder att du får verkliga och "levande" världar. Dessutom är det djävligt roligt! Länder som varit ockuperade av andra krigsmakter har blivit påtvingade ockupationsmaktens kultur, vilka de ändå modifierar en aning (checka afrikanska kristna, texempel) Dessutom blir de gärna fientligt inställda till personer som landet har en historia av krig mot.

Sedan går du in i detalj och beskriver alla religioner, skrån, handelsimperier och kulturer. Jag lovar att du kommer få en massa idéer alldeles själv, och de kommer passa perfekt i din kampanjvärld!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Zorg är ju bara för cool! (Filmen oxå!) [NT]

agabaggagababb

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Undvik ä i filnamnet

Jag tänkte inte på det eftersom jag gick på vad min DreamCast klarar av. Men jag ska försöka komma ihåg det i fortsättningen. Rollspel.nu ska sätta upp den så du får väl vänta.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
coolaste skurken [OT]

Okej, Zorg är rätt frän, men den lugnt coolaste science fiction-filmskurken är Dennis Hoppers piratkapten i "Waterworld", det enda upplyftande inslaget i en annars mycket medioker film.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: coolaste skurken [OT]

Bra att du tog en film jag sett.. /images/icons/wink.gif
Men nääh.. Jag föredrar nog Darth Vader!
Eventuellt Englands kung, Longshanks, i Bravehart. (Kommer inte ihåg hans "riktiga" titel..)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: coolaste skurken [OT]

Vad är det för speciellt med Darth Vader? Han är ju riktigt mjäkig, ju. Går över till den goda sidan i slutet. Annars går han mest runt och har astma i hela filmen, och viftar med sin ljuspinne litegrann.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: coolaste skurken [OT]

Vad är det för speciellt med Darth Vader? Han är ju riktigt mjäkig, ju. Går över till den goda sidan i slutet.

Ja? Det är ju det som gör honom så bra! /images/icons/smile.gif

Annars går han mest runt och har astma i hela filmen, och viftar med sin ljuspinne litegrann.

Ja, det är också coolt..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: coolaste skurken [OT]

<I>Ja, det är också coolt..</I>

Nej, det är lamt. Grabben har ingen attityd. Ingen personlighet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top