Hjälp mig skapa en replika av Muminpappans blå glaskula på piedestal

guldfink

Hero
När jag fyllde 40 var jag lite uppfylld av Tove Janssons Pappan och havet. Framförallt greps jag av scenen i första kapitlet där Muminpappan melankoliskt betraktar världen genom en blå glaskula som vilar på en piedestal av sjöskum. Jag ville skapa något liknande till min egen trädgård och önskade mig lite ogenomtänkt de delar som kunde tänkas behövas. Jag fick en blå glasboj av min mamma. Därefter stannade projektet upp, framförallt på grund av att jag inte vet hur jag ska göra för att komma vidare.

Det går inte att bygga en piedestal av sjöskum. Materialet duger inte till mer än små grejer som pipor. Som substitut har jag funderat på en grindstolpe, men jag känner mig osäker på hur jag ska fästa kulan på stolpen. Det finns en "knut" i glaset som eventuellt skulle kunna limmas i något slags metallkopp, som fästs på ett spett som sänks ner i ett borrat hål i stolpen, men det skulle kräva maskiner och kompetenser som jag saknar.

I januari fyller jag 42 och glasbojen stirrar på mig från källargolvet. Är det någon som har någon idé kring hur det här kan bli till, kanske känner något slags grovkonstnär eller liknande?

1765471246235.png

De här kulorna fanns på riktigt och var populära i början av 1900-talet. De bestod av spegelglas med metallskiktet på insidan. Som en uppochnervänd guldfiskskål.

Min första tanke är att utgå från machallhållare och fästa den i repen runt själva kulan. Typ något i denna stil som själva kulan får vila på
1765476269238.jpeg
1765476211514.png

De här kulorna fanns på riktigt och var populära i början av 1900-talet. De bestod av spegelglas med metallskiktet på insidan. Som en uppochnervänd guldfiskskål.
Aha! Vet du om det finns någon gammal bild?

Min första tanke är att utgå från machallhållare och fästa den i repen runt själva kulan. Typ något i denna stil som själva kulan får vila på
View attachment 27123
View attachment 27122
Ja, har tänkt liknande, men knuten är så mycket smalare än en marschall. Jag kollade i och för sig bara på stängda koppar. Tror du att det skulle gå att justera diametern på de du föreslog (genom att typ banka till armarna)?

Bero
Ja, har tänkt liknande, men knuten är så mycket smalare än en marschall. Jag kollade i och för sig bara på stängda koppar. Tror du att det skulle gå att justera diametern på de du föreslog (genom att typ banka till armarna)?
Beroende på tjocklek på metallen, är den tunn så tror jag absolut att det kan fungera. Gäller också att hitta en diameter som passar, så det blir lagom stort.

Grindstolpe är nog kanon. Leta efter en eller ett par stålringar i rätt storlek för kulan. Använd sedan plastic padding för att sätta ihop ringar och kula på stenen/piedistalen. Måla i trevlig färg (brons?). Alternativt bara plastic padding.

Min händiga mor bygger mycket av lecablock. Hon sågar dem till rätt form med en vanlig fogsvans, murar dem och putsar med puts på utsidan. Borde kunna fungera tänker jag.
Det skulle kunna vara ett alternativ, ja. Eventuellt skulle jag kunna forma en kopp i murbruket och limma fast kulan.

Det skulle kunna vara ett alternativ, ja. Eventuellt skulle jag kunna forma en kopp i murbruket och limma fast kulan.
Ja, du borde kunna gröpa ut en liten hålighet ur själva lecablocket med ett stämjärn och en hammare typ.

Muminpappans memoarer är fina : )

Jag tror också att en grindstolpe skulle bli bra. Med en metallring som övergång till glaskulan, som Caligo föreslog.

Men om du känner någon som äger skog och en motorsåg kan ni utgå från en hel trädstam och såga fram en grindstolpe ur den. Måla den i ljusgrått med traditionell linoljefärg, så blir det historiskt korrekt : ) Dessutom billigare än att använda sten.

Ja, det hade ju kunnat komma nära sjöskummet i uttryck, men jag har något instinktivt emot betong, bara.
Pröva att gjuta något med betong - det är fantastiskt tillfredsställande :)
(Men en sådan där pelare är lite besvärlig form, så kanske inte bäst just här. Men som första steg på ett nytt liv som betongälskare :) )

Om jag fortsätter på stenspåret, hade det varit gott att få tag på en bit som är mer oregelbunden. Jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar när man gör sådana där granitgrindstolpar, men skulle det kunna finnas typ restbitar, tror ni?

Back