Nekromanti Hjälp mig räkna mina lästa böcker!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Sedan årsskiftet har jag testat att göra en läslogg över allt jag läst, både böcker, serier och manga. Det enda som får stå över är dagstidningar och magasin.

Nu har jag kommit till ett dilemma. Jag har läst runt två tredjedelar av Johannasviten av Österberg och Rochling och tänkte bokföra den. Men hur gör jag? Den är ju ett samlingsalbum av tre serieböcker. Ska jag bokföra den som en eller tre? Hjälp!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
När jag lägger in saker i Goodreads går jag på ISBN-nummer (om det finns). Så jag har just läst ut den första delen av Tjänstekvinnans son - en bok, men eftersom jag läser nationalupplagan av Strindbergs samlade verk som innehåller alla fyra delarna/böckerna kommer jag inte att lägga in den förrän jag plöjt alla fyra.

På så sätt kan du också se vilka upplagor eller fysiska verk du läst. Och det är ju jätteviktigt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jo, jag försökte det i fjol. Men resultatet av att samla för mycket statistik blev att jag inte orkade göra in något alls. Nu nöjer jag mig med titel och typ av bok. I fjol orkade jag hålla på till april/maj någon gång och i år har jag hållit ut i alla fall en månad längre. Så jag tror mer på detta enkla system.

Men hur blir det med din Strindberg? Räknar du det som en bok eller som fyra när du gör in den i din statistik?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är ett samlingsalbum av fem. Johanna, Hjärtat Brinner, Skaparens folk, Pusselbitar och hmm… Vänd dig om, eller Se dig om tror jag den sista heter. Jag älskade dom tre första, fick Love&Rockets-känsla. Vet inte vad det är men jag har svårt för dom två sista.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
2097;n245148 said:
Jag räknar den som en bok.
Ålrajt, fel i matten av mig. Men varför räknar du den som en bok och inte som fem? Och hade du tänkt likadant om du läst dem var och en för sig istället för i samlingsvolym?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag skulle nog räkna de som fler än en, men det beror nog mest på att jag har första volymen som en egen bok.
 
Top