Nekromanti Hjälp!!!(mig ochså)

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Hjälp...

Jag e desperat nu... Jag förmår míg alldrig att skríva, trots att ídeerna rínner ut ur öronen. När jag ska skríva fins det alltíd något som verkar rolígare och när man ínte har nåntíng att göra så käns de ännu tråkigare att skríva vad kan man göra åt det?
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Om har roligare saker att göra än att skriva så... Varför ska du då skriva? Om du inte finner det stimulerande och rentav tråkigt att skriva kanske det inte är din grej...

Och varför har du `:ar över alla i:n?

weatherman -- trött och lite kinkig
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När du får ideerna, bry dig inte om att utveckla ett helt jättekonscept utan bara det som behövs.

"En spelvärld där RP från olika system möts och där varje RP fungerar efter sitt eget system". En sådan mening räcker, man behöver inte sitta ner och fundera ut hur fasen det ska fungera om de gör saker mot varandra. Sen kan man diskutera ideerna här och spåna fram något. eller så har man ideerna i huvet och använder dem under spelningar. Sämsta man kan göra är att tvinga sig själv men det funkar.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
RP-mix

"En spelvärld där RP från olika system möts och där varje RP fungerar efter sitt eget system".
Nåt sån't försökte någon göra för många år sedan, men det hela förr redan på idéstadiet då man inte kunde komma på hur det skulle gå till om personerna sammarbetade eller började slåss. Hur gör amn för att avgöra om två rollpersoner försöker lyfta en sten. Den ene är en Jedi med Lyfta 3T6+1 och den andre en Hynsholgier med STY 12? Det blir inte lätt. Eller om två andra börjar slåss. Den ene är en elitsoldat från Phoenix Command, som utan problem klarar av 30000 skadepoäng utan att kola och den andre är en Mutant Chronicles nisse som bara pallar 3 KP i huvudet. Hela striden skulle bli rätt underlig, särskilt om den enes skadesystem skulle användas tillsammans med den andres skada, för då kan Phoenix-soldaten slå ihjäl den andre med bara händerna medan denne förgäves tömmer magasin efter magasin i halsen, ögonen, tinningarna och hjärtat på den oövervinnerlige soldaten.
Det var en skojig, men svårgenomförbar idé, dock.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Här finns lösningen!

Ok, det finns en djävligt bra lösning, nämligen att man skaffar sig en rejäl dos disciplin. Ska man göra allvar av sina idéer så duger det inte att bara hatta runt och flumma. Det gäller att man sätter sig ner och skriver dagligen på sitt alster.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: RP-mix

"Nåt sån't försökte någon göra för många år sedan, men det hela förr redan på idéstadiet då man inte kunde komma på hur det skulle gå till om personerna sammarbetade eller började slåss."

Vi gjorde också den grejen en gång i tiden, och lyckades få en Trollvinter-rollperson, en Western-rollperson och en Kult-rollperson att fungera ihop. Vi löste problemet med ett metasystem, som definierade tre saker: skador, svårigheter och resultat. Skadorna definierades med abstrakta skadenivåer (i princip Skråma, Lätt skada, Svår skada, Kritisk skada och Dödlig skada). Svårigheter definierades likadant, och likaså resultat.

Därefter var det helt enkelt så att om man gjorde skada på någon så gjordes den först om till det abstrakta skadesystemet och därefter till specifika regeltermer i det andra skadesystemet. Svårigheter användes rätt av. I de fall där två rollpersoner tävlade jämfördes resultaten, och i de fall där två rollpersoner samarbetade så lades resultaten ihop och jämfördes med en svårighet.

Det funkade rätt hyfsat, faktiskt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: RP-mix

Ja, när jag själv fungerade på det hela så kom jag också fram till att det behövs ett konverteringssystem, men ett system som även tänker på andan i originalsystemet. Så vår PC-RP med 30000 skulle fortfarande vara en dödlig jeppe, medans hans kamrat från AD&D med tur och erferenhet och gudarnas lyckönskan i bagaget skulle kunna vistats längre i en farlig miljö. HoL är väl också inne på dumpade RP-iden?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag orkar aldrig sätta mig ner och skriva ett äventyr. Däremot har jag alltid penna och papper m mig. När jag kommer på en idé så skriver jag ner den. Till sist så har jag 5-7 idéer som jag kombinerar eller spinner vidare på. Jag skriver ner några namn och tänker ut olika platser (bara vad syftet m platserna är, inte deras utseende), oftast sker detta bara en timme innan spelmötet.
Oftast klarar jag mig m 5-20 ord/äventyr.

/[color:448800]Han</font color=448800> som dock inte gillar detta sättet att skriva äventyr då han sällan kommer på en bra plott el. en rolig vändning
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: RP-mix

Som sagt, skall man göra en sån sak så¨får man helt enkelt komma på ett sätt som gör att man kan konvertera alla de inblandad karaktärerna till ett fördefinierat system...då blir livet lättare/images/icons/laugh.gif
 
Top