Hjälp mig med T2000

Bifur

Veteran
Min grupp funderar på att prova T2000 i höst. Men jag som SL är lite osäker på hur jag ska lägga upp det. Jag har visserligen bara skummat SL-boken, men innan jag fördjupar mig i den vill jag ändå få några tips.

Min huvudfråga är att det känns som att det är väldigt mycket sandlåda över det hela i grundboxen. Stämmer det? Om så kommer det nog inte flyga till 100% i min grupp, dels för att spelarna inte gillar det supermycket, dels tänker jag att vi nog inte kommer spela mer än 10 pass, så jag vill inte ha en ansats som är för bred. Vad finns det för bra alternativ? Något förhållningssätt eller rentav ett specifikt scenario att titta på? Jag vill inte slänga ut allt det öppna, det får gärna finnas och forma mycket av spelet men jag skulle gissa att mina spelare gärna vill ha en slutpunkt att sikta på och kanske någon given station längs vägen.

Det är det korta svaret :)
Och det långa? Ska jag kombinera ihop äventyrsplatserna till en enhet? Vilka passar ihop? Vad är en bra linje? En lös tanke jag haft är låta spelara starta med ett mål på kartan, när de kommer dit är det slut. Men känner att det kanske riskerar att bli för ensidigt och kanske går för fort?

Och det långa? Ska jag kombinera ihop äventyrsplatserna till en enhet? Vilka passar ihop? Vad är en bra linje? En lös tanke jag haft är låta spelara starta med ett mål på kartan, när de kommer dit är det slut. Men känner att det kanske riskerar att bli för ensidigt och kanske går för fort?
jag hade nog börjat på en av "äventyrsplatserna" och krokat in spelarnas RP i den. Sedan kan man säkert utifrån vilka olika agendor som är represeterade där ge dem en orsak att förflytta sig från A till B.

Annars är ju kampanjens början en av de starkaste i rollspelshistorien. "Good luck, youre on your own!" så flyr de från ett brinnande slagfält med ryssen efter sig!

Men här kan man ju redan ha etablerat vilka de är, vart de kommer ifrån, om det har någon plan om allt skulle skita sig o.s.v.

Jag var ju spelare i vår kampanj så jag har inte läst alla äventyrsplatser men jag hade nog velat blanda in polska civilister och kanske göra en hyfsad back story till RP.

Börja med the Burnt Village (eller vad den nu kom att heta) som jag skrev till grundboken! ;) Eller vilken annan site som helst. Det är lätt 2-4 spelpass. Efter det kan ni utvärdera och antingen avsluta, fortsätta sandbox-style eller klippa till nästa site. Och det är ju också en bra paus att diskutera hur mycket spelarna vill ha egna agendor som driver eller puttas till en ny plats. Alltså typ vad Mogger skrev ovan :)

Risken med en plats de ska till, vilken lite saknar svar i spelet, är att RP gasar förbi alla platserna för att ta sig till målet. Du kan låna en teknik från The Electric State där varje plats har en ”bromskloss” något som tvingar/ lockar dem att stanna. Den kan placeras av SL eller kommas på som samverkande - beroende på vad man föredrar.

Risken med en plats de ska till, vilken lite saknar svar i spelet, är att RP gasar förbi alla platserna för att ta sig till målet. Du kan låna en teknik från The Electric State där varje plats har en ”bromskloss” något som tvingar/ lockar dem att stanna. Den kan placeras av SL eller kommas på som samverkande - beroende på vad man föredrar.
Tack för tipset. Ja, det är så klart en risk. Men min tanke är att i takt med att det händer saker på vägen - skador, slut på mat, etc - så utvecklas nya motiv som föder spelet?

Krasst är detta ju en spelgrupp som förutom att de inte älskar sandbox inte heller tycker det är superkul med/intresserade av att driva RPnas egna agendor. (Eller i alla fall 2 av 3 spelare). Så jag vill inte luta mig för tungt mot det. Vi spelade Vägen till Eden till M0 och det var helt lagom nivå av blandning. Ett slags övergripande mål som de kunde sträva mot som grupp, samtidigt de kunde intrigera i arken och göra utfärder.

Om du vill ha något av en övergripande story arc skulle jag köra plotten Operation Reset, som introduceras i Urban Operations och fortsätter i Hostile Waters. Den krokar i startläget i spelet och kan göras så lång eller kort som man vill. :)
Yes, tittat åt dem. Kanske plockar upp dem i pdf.

När jag ändå har dig i tråden, vad för slags kampanj är "Den svarta madonnan"? Den verkar ju annars rätt lagom i omfång.

Yes, tittat åt dem. Kanske plockar upp dem i pdf.

När jag ändå har dig i tråden, vad för slags kampanj är "Den svarta madonnan"? Den verkar ju annars rätt lagom i omfång.
Den är fristående, och skiljer sig från annat material i det att den är skriven för att utspela sig specifikt i södra Polen (Schlesien). Den är också rätt sandboxig och går bra att kombinera med annat material men har en röd tråd och ett tänkt slut.

Har inget koll på existerande scenarion, och bara en väldigt väldigt övergripande koll på spelet i sig.

Men utifrån behovet hade jag lagt upp det med ett väldigt tydligt "mål", och då inte ett geografiskt mål utan att mål som kan flytta på sig. Antingen en person eller en sak som rollpersonerna vill få tag i.

Förslag på personer;
  • Deras befäl som tagits tillfånga av någon gruppering
  • Deras befäl/annan soldat som förrådde rollpersonerna och sitt land
  • Nån krigsherre som anföll rollpersonerna eller tog något rollpersonerna vill ha tillbaka
Förslag på prylar;
  • Kommunikationsutrustning
  • Hemliga kodböcker
  • Kartor med viktiga platser
  • Hemliga order om vad rollpersonerna ska göra härnäst
  • Avfyrningskoderna för något kärnvapen
  • Ett faktiskt kärnvapen rollpersonerna transporterade
Sen typ ett mindre hexkräl i regionen där de får leta efter ledtrådar på vart personen/saken kan tänka befinna sig (och grejen med att det är en person/sak är att den kan flytta på sig). Ledtrådarna kan fås antingen från att prata med folk i byarna för att pussla ihop vart personen/saken tagit vägen. Överfalla fiendepositioneringar för att hitta information. Förhöra fångar, etc.

Att få tag på förnödenheter kan så klart vara vikiga första steg, typ alla fordonen är utslagna så först måste RP hitta bränsle, eller reservdelar, eller nya fordon för att kunna förflytta sig effektivare. Därefter ammunition och proviant.

Jag vet inte hur sånna här saker hanteras i spelet. Men det behöver ju inte vara kontinuerliga grejer, utan har RP väl fått tag på bränsle/reservdelar så har de nu fungerande fordon. Har de väl fått tag på proviant så har de nu proviant för resten av kampanjen.

När RP fått tag på alla förnödenheter och hittat säg 3 olika ledtrådar så kan de pussla ihop vart personen/prylen tagit vägen och gå in i endgame för att få tag på den.

Så ganska avgränsad region, men ett specifikt slutmål som fortfarande kan lämna öppet för en fortsättnignskampanj om man vill.

Det skulle också kunna vara en "sju samuraier/magnificent seven"-situation där RP helt enkelt bestämer sig för att hjälpa en eller flera närliggande byar mot något yttre hot, där de återigen behöver hitta vapen/bränsle/fordon/ammo för att rusta upp byarna, bygga försvar, göra små räder mot fienden för att försvaga dem och sen ha en slutstrid eller nått.

Men utifrån behovet hade jag lagt upp det med ett väldigt tydligt "mål", och då inte ett geografiskt mål utan att mål som kan flytta på sig. Antingen en person eller en sak som rollpersonerna vill få tag i.
Ja, det är ett bra tips. Ska se om det uppstår några bra infallvinklar när det byggar sina RP, kan ju ge en del gratis så att säga.

Back