Hjälp mig med ljud

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Jag har blivit något slags oambitiös hemmabio-pappa och köpt på mig gamla ganska dåliga grejer som jag försöker få att funka tillsammans. Jag har följande:

- en MacBook Pro från 20-talet med USB-C hörlursutgång
- en sån där dosa där jag kan koppla USB och HDMI och sedan koppla vidare, via USB-C till datorn
- en gammal projektor med HDMI-ingång
- ett dolby surround 5.1-paket som ska kopplas till dator med tre sladdar med hörlursformat på de olikfärgade ändarna
- ett sånt här externt ljudkort: https://www.av-cables.se/3-5-mm-omv...wXc61Hk_FqQVbrcRwfKmJGe5QaqR9fZkaAknzEALw_wcB
- två hörlursförgreningar

Det är framförallt ljudet jag vill ha hjälp med. Tidigare har jag kopplat ihop datorn med 5.1-systemet via förgreningarna. Då låter det från alla högtalare, men jag tror allt ljud kommer från alla håll. Det ska det inte göra, va?

När jag istället kopplar via det externa ljudkortet och USB in i datorn kommer ljudet bara framifrån.

Det finns optisk in- och utgång på ljudkortet. Förändras något om jag skulle använda de portarna istället?
 
Last edited:

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Är du hundra på att materialet du spelar upp är i 5.1?

Om ja, så borde det finnas nån inställning du kan göra i ljudkortet. Det kanske är inställt på 2.0 bara eller så.
 
Top