Hjälp mig med brädspel online

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Så, jag och några gamla barndomsvänner (och rollspelsvänner) vill gärna spela lite spel ihop trots långa avstånd och jag behöver lite inspiration för att komma igång igen efter en paus. Vi har spelat en del kortare spel via typ boardgamearena och även ett CoC-äventyr på roll20. Men sanningen är väl den att vi har svårt att få ihop vettiga tider och när det väl blir av blir det mycket annat snack (vilket ju bara är kul) och vi har känt oss begränsade till spel som tar 1-1,5 timme eller. Så därför är jag nu på jakt efter något onlinebrädspel som möter några några krav:
  1. Funkar bra på tre
  2. Kan få vara co-op (men inget måste)
  3. Har lite mer kött i sig (spelig utmaning/utveckling, vad som) än säg Carcasonne eller Pandemic (fast Legacy hade kanske varit en idé...)
  4. Funkar med något slags turbaserade moment som är roliga att göra på egen hand med interaktion via chatt men som samtidigt kan avhandlas under uppkopplat pass också. Och som kan pausas på ett rimligt sätt så klart (vissa spel verkar ju ha tidsgränser).
  5. Kan hanteras via webbläsare, gärna via en telefon i nödfall
  6. Är lite längre antar jag, men inte för långt (oklart kanske men det ska ju vara roligt att interagera med då och då även om det är en månad till nästa uppkoppling)
Jag jag har ju testat Civilisation med några här och de spelar väl 1830 nu, och det är för hög nivå, men något för tre som drar åt det hållet hade nog funkat. Har spanat in Blood Rage men blev lite osäker på om det kräver för mycket direkt interaktion... Ja, ni ser. Vägled mig. Vilket/vilka spel är jag ute efter?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag och mina bröder körde Scythe online och det var kul. Minns inte alla detaljer och hur det möter era kriterier, men en svag rekommendation på det! Själva spelet är väldigt bra och hyfsat lätt att lära sig samtidigt som det erbjuder djup.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Alltså. BoardGameArena är grejen, både för realtidsspelande och asynkront spelande. Webbläsarbaserat och de flesta spel fungerar bra via mobil (de som inte funkar bra fungerar i varje fall hjälpligt).

Blood Rage finns på BGA, men jag tycker det är rätt meh. Men på BGA har du Gaia Project, Nippon, Terra Mystica, Through the Ages etc etc. Utbudet är riktigt vasst, och det räcker med att en av er har premiumkonto för att ni ska kunna spela alla spel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210


Utmärkt. Vilka spel ska jag spela som finns där?
 
Top