Hjälp mig köpa en ny mobil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Min gamla mobil, en Samsung Galaxy A51, börjar signalera att den snart är slut och jag behöver skaffa en ersättare. Traditionellt har jag köpt olika Android-mobiler och det fortsätter jag gärna med. Jag är dock inte särskilt påläst eller intresserad av att grotta ner mig i sådana här saker så ni får gärna hjälpa mig.

Jag är ute efter en telefon som är:

- Tålig och okomplicerad
- Har ett okej batteri som inte är slut efter en dags normal användning
- Har en okej, men inte fantastisk kamera
- Använder Android eller något som är så pass likt att alla mina Googlebaserade grejer funkar med den
- Kostar kring 5000 kronor
- Jag har ett litet microSD-kort som jag gärna installerar i en ny telefon, men dylika kortläsare verkar inte så vanliga längre och det är nog ingen dealbreaker om den skulle saknas

Jag har mest erfarenhet av ganska billiga Samsung-telefoner, men när jag söker efter olika tester och jämförelser dyker det upp märken som OnePlus, Xiaomi och Nothing, som jag har absolut noll koll på.

Fairphone 5 kanske? Själv bytte jag till en fairphone 4 2022 efter att det inte gick att byta ut batteriet på min google pixel utan att också byta skärmen.

Det är definitivt inte ett prestandamonster, och det går nog att hitta kraftfullare telefoner i prisklassen men om man inte är intresserad av att grotta ner sig så kanske något så enkelt som att den faktiskt går att reparera, nästan alla delar kan man byta ut själv och 5 års garanti är just vad man är ute efter? Den har också plats för microSD.

Man vill nog känna på den i en butik först dock för den är definitivt klumpigare än många mobiler, å andra sidan är den så pass tålig att jag inte brytt mig om att skaffa ett skal vilket nästan känns som det första man gör på en mer slimmad telefon nuförtiden.

Jag har generellt haft tur med Xiaomi-telefoner; man får ganska mycket fräs för pengarna. Man kanske kan betrakta dem som motsatsen till Fairphone? Mycket prestanda men ganska etiskt tvivelaktiga. Det är ju trots allt ett kinesiskt företag, så jag utgår från att den kinesiska regeringen åtminstone kan spionera på mig om den vill. Så vill man ha en oproblematisk telefon ska man nog välja en annan…

(Jag börjar dock tröttna på att man inte verkar kunna stänga av den ganska dåliga AI-förfulningen i kamera-appen på min nuvarande. Den är ganska dålig på inomhusbilder/mörka bilder och AI-skiten gör det såklart bara värre. Och jag har inte hittat nån annan kamera-app med duglig prestanda på just den här… Så jag har gått i bytar-fundringar i några månader nu.)

Jag har en Xiaomi med några år på nacken. Den får ett klart godkänt betyg. Gott om minne, känns fortfarande pigg och tar bra bilder (om än inte lika bra som min förra telefon som var en Huawei). Den har dock en del störiga, förinstallerade appar som jag inte lyckats plocka bort. Nu efter några år börjar batteriet också bli en aning trött men det håller fortfarande för en dag med rimlig användning.

Sonen fick en Nothing-mobil för ett år sedan, budgetmodellen. Den har fungerat bra och varit väldigt prisvärd. Enda minuset är att den inte har NFC, så han kan inte ha bankkortet i telefonen. Men det tror jag de dyrare modellerna har.

Jag har en OnePlus som jag har haft i fem år och den fungerar fortfarande väldigt bra. Säkert ett etiskt tvivelaktigt företag, precis som de flesta andra, men jag har inte haft något ont att säga om kvaliteten.

Moto G serien från Motorola är överlag ganska prisvärda telefoner i de lägre prisklasserna.
Själv har jag nyss bytt (från en gammal Moto G7 Power) till en Moto G56 5G som verkar uppfylla de flesta av dina krav, och är en av de bättre telefonerna man kan köpa för under 3000kr.

Moto G serien från Motorola är överlag ganska prisvärda telefoner i de lägre prisklasserna.
Själv har jag nyss bytt (från en gammal Moto G7 Power) till en Moto G56 5G som verkar uppfylla de flesta av dina krav, och är en av de bättre telefonerna man kan köpa för under 3000kr.
Jag har Motorola nu, skulle aldrig köpa en igen. Den bestämmer själv när den vill dra in en uppdatering, och det kan visa sig att det är vid en väldigt olämpligt vald tidpunkt.

En refurb av en ca 2 år gammal samsung galaxy eller hålla utkik efter rea på en pixel telefon som är ny.

Jag fick ju plötsligt slänga min fullt fungerande mobil i början av december (den hade inte VoLTE Emergency som var kompatibel med min operatör, så den fick inte användas när 2G/3G stängdes) och hastigt hitta en ny.

Det blev en Nokia XR21 som jag är väldigt nöjd med. Ligger visserligen på runt 6000 kr, men jag köpte min på Refurbed för 3800.

Jag har Motorola nu, skulle aldrig köpa en igen. Den bestämmer själv när den vill dra in en uppdatering, och det kan visa sig att det är vid en väldigt olämpligt vald tidpunkt.

Den kan välja själv att ladda ner (men det tror jag man kan stänga av), men jag har aldrig råkat ut för att en uppgradering stör någonting om jag inte ger den tillstånd att göra det. Inte så att den startar om mobilen på eget initiativ.

Den kan välja själv att ladda ner (men det tror jag man kan stänga av), men jag har aldrig råkat ut för att en uppgradering stör någonting om jag inte ger den tillstånd att göra det. Inte så att den startar om mobilen på eget initiativ.
Det gör min.

Back