Hjälp mig hitta rätt på Twitter

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Efter GothCon där @Fiktionslek övertygade mig om att börja pusha mina spel på Twitter har jag nu skapat en användare där (https://twitter.com/WilhelmsGames).

Men jag fattar inte grejen. Finns det inget innehåll med substans någonstans där?

Jag har hållit på sedan i påskas och följer nu knappt 200 pers, och allt jag ser är uppmaningar om att följa folk och digitala handhjärtan.

Visst det är kul att ha e-vänner, men finns det några konton som jag borde följa som postar coola saker som har med hobbyn att göra?

Hur får jag ut något av Twitter?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Twitter är den sociala median jag inte använder för det känns som den elakaste och hårdaste socialmedia plattformen. Så medan jag kollar din twitter ibland gör jag det oinloggad och genom webläsare för jag vill inte registrera mig.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Tycker Twitter försämrats över tid och var helt ok för en tid sedan. Försvann själv från facebook till Twitter för länge sedan då det mest var tillgjorda matbilder och annat som skulle visa upp personerns perfekta liv som postades på fb. Över tid känns det dock som det diskuteras mer och mer politik och liknande som jag gärna slipper på sociala medier och jag märker av att klimatet blivit hårdare tyvärr.
Twitter är ju uppbyggt så att du behöver följa de du tycker postar intressanta saker. Har själv saknat att det inte är så mycket allmänt om rollspel som postas där och inte blir så mycket diskussioner om dem utan det som hittas är förlag/skapare/företag som mestadels lägger ut nyheter om sina produkter. Tex Kickstarter på väg, släpps datum X, förhandstitt på X, poddavsnitt på väg osv så för mig blir det mer en nyhetsplattform än en diskussionsplattform.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Jag diggar twitter och har varit mer eller mindre konstant aktiv sedan 2007. (Följ mig!)

Grejen man måste ha klart för sig idag är att det inte finns ett Twitter. Det är liksom ingen enhetlig upplevelse som man bara kan slå på. Det finns rollspel-twitter, trädgårds-twitter, lol och trams-twitter, möp-twitter, politik-twitter etc etc. Och att alla skär in i varandra.

Mitt främsta råd är att hitta konton som delar dina intressen, eller som på annat sätt verkar spännande. Följ många och följ urskiljningslöst. Ser att du följer typ 200 nu - sikta på 1000.

Om någon är tråkig, lägger upp handhjärtan eller nått annat du stör dig på, avfölj direkt. Följ nån annan istället.

I det här läget skulle jag också följa tillbaka alla som följer dig.

Håller med om att det kan vara svårt att se något med substans i twitter vid en snabb blick. Men substansen är något som byggs över tid, mellan många olika människor.

Slutligen Eftersom du är där för att kränga spel så behöver du någon sorts strategi. Den här tråden tycker jag ger en bra översikt över hur man praktiskt kan lägga upp en content strategi för sociala medier.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
De som blir besvikna på och avfärdar twitter idag har ofta fel förväntningar, upplever jag. Ofta just för att de inte omededelbart hittar den där ”substansen”, men också för att de tror Twitter är något annat än vad det är.

Och där tillkommer problemet att twitter förändras hela tiden. När jag skaffade ett konto 2007 var det typ bara tech-folk som delade länkar. Nått år senare hade olika fandoms hittat dit. Svenska twitter var helt dominerar av politik och bråk typ 2012-2016. Det gick liksom inte att undvika även om man försökte. Idag tycker jag plattformen är mycket mer varierad och faktiskt blir vad man gör den till.

Men den stora skillnden som jag ser, nu jfm förr, är att twitter har stagnerat. I synnerhet svenska twitter. Det är svårt att få nya följare. Om ett av mina tweets fick snurr typ 2013, eller om jag nämndes av ett stort konto, så kunde jag räkna med massor av nya följare. Inte idag. Ribban är högre, och för att växa krävs mycket större ansträngning.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag använde twitter med variernade framgång mellan 2009 och 2018, så det är inte som att jag "missat" vad det är och har vart. Det jag menar är att det är slut nu. Precis som att Helgon.net har stängt och att slå igen Google Reader gjorde bloggen till en icke-grej. Visst det går att blogga fortfarande, eller försöka ragga på gother på Facebook. Men det är inte det internet är längre. Låt Twitter tyna bort som din gamla skunkdagbok. Det där kan internetmuseum få gräva i.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag har också fastnat för Twitter på sistone. Rollspelscommunityt är ganska trevligt och stöttande – och vi får absurt mycket mer spridning på (engelska) grejer där, jämfört med andra sociala medier.

Här är ett exempel från tidigare i år, tre sociala medier, exakt samma inlägg, postade exakt samtidigt. Ingen betald marknadsföring.
  • På Instagram hade vi cirka 2000 följare. Inlägget fick 640 visningar och 20 interaktioner.
  • På Facebook hade vi cirka 1100 följare. Inlägget fick 687 visningar och cirka 100 interaktioner.
  • På Twitter hade vi cirka 700 följare. Inlägget fick över 26 000 visningar och 1380 interaktioner.
Lite anekdotiskt förstås, men det verkar hyfsat genomgående även när vi tittar på andra inlägg. Ska man nå ut med sina engelska speldesigngrejer känns Twitter som stället att vara på.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Screenshot_20220113-055407.png
Jag blev kvar och fortsatte experimentet genom att helt utan urskiljning lägga till alla på "Follow Fridays" osv. Det slutade jag med strax bortom 3000 konton, och sedan oktober eller november har jag huvudsakligen gjort mute på grälsjuka konton. Och resultatet är väl rätt drägligt.

Jag har hittat kanske 5 pers som jag har någon sorts återkommande interaktioner med, och kanske 50 vilkas avatarer jag känner igen när de scrollar förbi.

Jag försökte ge bort The Daughters of Verona gratis under december, vilket typ fem pers nappade på. Så någon större ny publik når jag nog inte.

Skall se om det haft någon mätbar inverkan på försäljningen av mina spel. Men får återkomma när jag räknat lite.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Jag försökte ge bort The Daughters of Verona gratis under december, vilket typ fem pers nappade på. Så någon större ny publik når jag nog inte.
Mmm, tror att rollspelare inte alltid lockas av kvalité.

Nä, men seriöst, hur mycket är 5 pers i förhållande till spelets totala försäljning, eller jfm liknande kampanjer du gjort?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Om vi inte räknar de 30 ursprungliga fysiska exemplaren och en handfull klipp-och-klistra-kit via Lulu så har TDoV spridits i drygt 200 ex, varav hälften är gratisnedladdningar via DriveThruRPG och andra hälften är allt från fullprisförsäljning ($9.99) ned till några cent som uppmuntran från PWYW-köp. Digitala utgåvan har funnits tillgänglig i 8 år, och TDoV är oftast gratis i december (varje år jag kommer ihåg att flagga om det i butiken).

Så ur det perspektivet är ju inte 5 ex så illa, men jag hade på något vis hoppats på ett större genomslag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Så ur det perspektivet är ju inte 5 ex så illa, men jag hade på något vis hoppats på ett större genomslag.
Ja, twitter är ju lite av ett long con. Uthållighet belönas. Men du verkar ha fått en massa nya följare? Hur många av dem skulle du säga är din målgrupp?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
900 är rollspelare i någon form.
50 är kvinnor i underhållningsbranchen som promotar sig.
50 är datorspelsfolk.

Typ så, så 90% kanske.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
1642113217887.png

Nu har jag tittat på försäljningssiffrorna före och efter att jag gick med på Twitter (gulmarkerade perioden är med konto).

Det ser inte ut som det haft någon påtaglig påverkan, å andra sidan har jag mest varit dryg mot folk som spelar 5e och inte aktivt jobbat med promotion av mina spel och att posta strunt för att bygga engagemang.

De två stora spikarna är från när jag körde crowdfundern när Claudia Cangini skulle illustrera While the World Ends, och den andra när engelska Kuf var Deal of the Day.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
View attachment 7935

Nu har jag tittat på försäljningssiffrorna före och efter att jag gick med på Twitter (gulmarkerade perioden är med konto).

Det ser inte ut som det haft någon påtaglig påverkan, å andra sidan har jag mest varit dryg mot folk som spelar 5e och inte aktivt jobbat med promotion av mina spel och att posta strunt för att bygga engagemang.

De två stora spikarna är från när jag körde crowdfundern när Claudia Cangini skulle illustrera While the World Ends, och den andra när engelska Kuf var Deal of the Day.
Det intressanta blir att kolla skillnaden när du släpper/kickstartar något nytt och pushar det på twitter också.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Men ja, twitter är ingen trollstav som automatiskt höjer försäljningen. Det finns såklart sånna exempel, men det normala är nog ändå en långsam ökning under ganska lång tid. Under förutsättningen att man är aktiv, nätverkar, deltar etc.

Av vad jag sett på andra kreatörer verkar det ligga en brytpunkt vid typ 5-10k följare, där spridningen och engagemanget blir mycket större.

En genväg är annars att köra ett sponsrat inlägg för att få nya följare. Ett upplägg skulle kunna vara att typ ”följ mig - få ett gratis ex av mitt spel.” Sen sätter du upp en grej där du automatiskt DM:ar en rabattkod eller länk till nya följare.

Alternativt kolla vilket av dina inlägg som fått mest engagemang, och boosta det med en slant.
 
Top