Hjälp mig hitta integritetssäkra lösningar

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hittade precis Super Agent - en safari extension som påstår sig kunna fylla i cookie-settings automatiskt, enligt dina egna val. Funkar på iOS/iPadOS. Får hoppas att det funkar hyffsat ivf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Hittade precis Super Agent - en safari extension som påstår sig kunna fylla i cookie-settings automatiskt, enligt dina egna val. Funkar på iOS/iPadOS. Får hoppas att det funkar hyffsat ivf.
Jag använder I Don’t Care About Cookies och Cookie Autodelete till Firefox. Den första blockerar alla ”acceptera kakor”-meddelanden och den andra rensar kakorna från en sajt när du stänger sista fliken som visar den sajten. Funkar rätt bra, tycker jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag använder I Don’t Care About Cookies och Cookie Autodelete till Firefox. Den första blockerar alla ”acceptera kakor”-meddelanden och den andra rensar kakorna från en sajt när du stänger sista fliken som visar den sajten. Funkar rätt bra, tycker jag.
Trevligt! Men jag försöker undvika laddning av cookies så gott det går.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Ghostery är i så fall ett bra tillägg. Jag använder DuckDuckGo Essentials, Ghostery, Adblock och Cookie Autodelete och har ställt in FF att radera kakor och data när jag stänger programmet. På så sätt kan jag med ojämna mellanrum tömma allt sådant. Jag gissar att jag skulle kunna ta bort Adblock eftersom Ghostery och DuckDuckGo verkar lösa det rätt bra, men alltid är det något som slipper igenom. Jag tror inte på att blockera kakor helt, det är för mycket som behöver dem, det är huvudsakligen spårarna som en behöver blockera eller radera med jämna mellanrum.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Allt fler program använder sig av allsköns extra för att ta reda på hur du använder programmet, vilka menyalternativ du använder och hur ofta etc. Formellt är det en bra sak tycker jag, eftersom det i förlängningen ger dem statistik till att förbättra t.ex. menystruktur, men som med allting annat så finns det många små- och stordjävlar i detaljerna. En brandvägg, om det inte redan diskuterats, är av nöden. Det finns många företag som erbjuder den har formen av analys, Google är ett av dem och Facebook är självklart ett annat. Jag använder Sorted³ som att-göra-program (kan varmt rekommendera det till dem det passar) och fick härförleden blockera programmet ifrån att kontakta tre sådana domäner (tror iofs inte just dessa tre företag var särdeles illa men ändå...). Jag känner inte till att det går att köra en brandvägg på mobilen, bara på datorn.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Nu kom det en ny artikel på det temat: It's 'near-impossible to escape persistent surveillance' by American ISPs, says FTC.
The FTC study found that some ISPs combine data from their different products and services, some combine data from personal app usage and web browsing to target ads, some segment consumers into sensitive categories related to race and sexual orientation, and some share real-time location data with third-parties.
Jag har sett argumentation att privatliv har blivit en klassfråga; de ifrån lägre bemedlade socialklasser har inte råd att köpa de tjänster och produkter som inte snokar sk*ten ur en.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har sett argumentation att privatliv har blivit en klassfråga; de ifrån lägre bemedlade socialklasser har inte råd att köpa de tjänster och produkter som inte snokar sk*ten ur en.
Helt klart. Det är ju med ”gratis” tjänster som vi lockades till google från början - varför betala för e-post och extra lagring när google gjorde det åt dig? Helt gratis!

Det finns också ett annat problem - och det är att om du försöker få din integritetsfokuserade lösning använd, känd, och omtalad — oavsett om den är gratis eller inte — så får du välja att antingen hyckla en del genom att synas och marknadsföra dig på google och facebook, eller jobba i rejäl uppförsbacke.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har nu under en tid använt "Protonmail" för epost och kalender. Jag får tyvärr erkänna att jag inte är helt nöjd. Det fungerar väl OK, men det finns en rad irriterande saker:
  • Det finns ingen dedikerad mobilapp för kalendern i IOS. Man får lägga till en safari-websida för att få en dedikerad ikon på skrivbordet.
  • Notifieringar från den lösningen fungerar... sådär.
  • Det går inte (i dagsläget) att använda sitt protonmail epostkonto via en annan epost-klient
    • Vilket innebär att det inte finns något sätt att klicka på en godtycklig epost på mobilen för att komma till protonmail
  • Det går inte att ändra på enskilda bokningar i ett återkommande möte.
  • Det går inte att maila till epost som innehåller "åäö".
  • Det verkar inte gå att lägga till ett möte i kalendern om man är på en mobil, måste sitta vid en dator (tror jag?)
  • Deras lösning för weblagring "proton drive" känns väldigt rudimentär. Långsam och stökig (men den är å andra sidan i beta)

Jag tror, tyvärr, att det här inte är tillräckligt bekvämt för mig i dagsläget. Får fundera på vad jag gör istället - om det blir ett MS konto eller om det blir via apples cloudlösningar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag brukar följa Destin i Smarter Every Day och han är nu delaktig i en kickstarter som handlar om just nätintegritet:


Här talar han om big techs datamining av användarna:

 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tänkte tipsa om en ny webläsare: LibreWolf.
Den är så ny att de flesta av er antagligen inte ens kan använda den ännu.

Idag finns den till:
Arch linux AUR,
samt Flatpack och AppImage till övriga Linux-distros.
Windowsanvändare får vänta ett tag.

Det är i princip Firefox där man stängt av allt som ens liknar telemetri.
Vill man ha något säkrare får man antagligen använda TOR browser.

Här är en YT-video som går igenom funktionerna:
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Tänkte tipsa om en ny webläsare: LibreWolf.
Nu vet jag inte om det går att få fram från någon hemsida (det brukar vara svårt så jag kollade inte), men någon som vet vem eller vilka som ligger bakom denna variant? Jag är lite skeptisk till varianter som denna eftersom det dels kan röra sig om en eldsjäl som orkar jobba på projektet i något år eller så, sedan självdör projektet, och dels kan det vara några riktiga nötter som liger bakom. Allt eftersom åren går blir fler och fler programmeringskunniga och en del rör sig i de lite mer skuggiga delarna av den politiska genpölen. En produkt som skall vara säker måste bygga på mycket förtroende, och det går att förstöra det i en handvändning, vi kan jämföra med att Norton antivirus nu kommer med cryptoberäkning där Norton tar procent på den Ethereum din dator räknar fram.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu vet jag inte om det går att få fram från någon hemsida (det brukar vara svårt så jag kollade inte), men någon som vet vem eller vilka som ligger bakom denna variant? Jag är lite skeptisk till varianter som denna eftersom det dels kan röra sig om en eldsjäl som orkar jobba på projektet i något år eller så, sedan självdör projektet, och dels kan det vara några riktiga nötter som liger bakom. Allt eftersom åren går blir fler och fler programmeringskunniga och en del rör sig i de lite mer skuggiga delarna av den politiska genpölen. En produkt som skall vara säker måste bygga på mycket förtroende, och det går att förstöra det i en handvändning,
Hemsidan är

Jag vet inte vilka som ligger bakom, men det borde gå att få fram om man surfar runt på sajten.
Däremot är det INTE en enmansprojekt, utan en grupp - och just nu verkar det komma flera uppdateringar om dagen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hittade lite mer information (egentligen en bloggartikel) https://www.unixsheikh.com/articles/choose-your-browser-carefully.html#librewolf men jag vet inte hur uppdaterad den är. Jag tror det inlägget är intressant för alla här som funderar över vilken webbläsare de använder.
Bra artikel. Den verkar uppdaterad (12 december 2021) och skriven av en person verkar veta vad hen talar om
Till LibreWolfs försvar kan jag bara säga att den är så pass ny att den nästan är beta, d.v.s. den är inte färdig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
I telefonen använder jag gboard som tangentbord. Är det någon som har ett tips på ett annat man kan använda för att lösgöra sig lite mer från Google? Kraven är att jag ska kunna swipea och kasta giffar på folk.
 
Top