Nekromanti Hjälp med regelsystem (Långt)

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Hej, jag har en del idéer på ett regel system men skulle behöva hjälp med att balansera det.

Grundidéen är följande:
Man har ett färdighetsvärde som kombineras med en grundegenskap beroende på vad man ska göra. Exempelvis kan klättra både kombineras med rörlighet/styrka beroende på om man ska klättra upp för en vägg eller ett stup där man bara kan använda händerna... (hoppas ni fattar)

Det ska sedan slås ett slag och man ska uppnå en viss tagetnumber, ett ganska vanligt system.

I strid ska vapnen baseras på flera värden. Varje vapen har två värden, ett sty och ett rör som visar hur man använder det. En dolk går mycket på rörlighet och mindre på styrka, samma sak med en värja. Ett tvåhandssvärd är mycket baserat på styrka men även lite på rörlighet.
Varje vapen har även ett grund-skadevärde som sedan påverkas av dessa styrke och rörlighetsvärden.
Dåligt exempel : Allan har jätte högt i rör och lågt i sty, nisse har högt i sty men är vig som ett kylskåp.
Allan är utrustad med en stickvärja och nisse med en stor fet påk. De båda möter en massa monster och de börjar slåss. Allans svärd har ett skadevärde på 10 normalt, men tack vare allans extrema rörlighet får han ett skadevärde på 15. Samma sak gäller nisse men med hans påk. Påken är bra mycket större och hårdare än värjan och ger således större grundskada, nämligen 15. Sen att Nisse är så stark gör att han kommer upp i 18 (hans rör påverkar lite, men inte mycket).
Nu är det så att båda råkar fumla samtidigt och tappa sina vapen mitt i striden och råkar ta upp varandras (slumpen förefaller sig så). Nisse som inte allt kan hantera den viga värjan kommer inte heller kunna ge skada med den på samma sätt. Han räknar ut att han har ett skadevärde på 8, mycket minus för att han är ovig men samtidigt en del plus för att han kan forcera ut sådan kraft i vapnet.
Allan därimot har det svårare, han kan knappt lyfta påken och får mycket minus på sitt färdighetsslag. Skadan (grund 15) dras ned rejält pga Allans dåliga styrka .Han får endast 9. Han ger mer i skada än Nisse, men detta tack vare att hans påk nu är större och dänger hårdare. Nisse har dock inte lika mycket minus på sin färdighet...

Systemet ska även ha stora fördelar av att försvara sig, något som oftast inte gynnas i många rollspel.
I strid ska även en generell Stridserfarenhet påverka ens färdighetsvärden, en van krigare kan således slåss med de flesta vapen utan att kunna en massa färdigheter, han vet ändå hur man slåss rent tekniskt. Dock är han bättre på sitt "normala" vapen.

Detta är ännu bara idéer och måste vidareutvecklas, det är detta jag behöver hjälp med. Vilka vapen kräver mycket sty, och vilka mycket rör? vad har de för grundskada och liknande? hur går man från skade värdet till en skada? Det är mycket som måste göras. Sen har jag även mycket idéer till magi reglerna, men det blir ett senare kapitel...

// Jan Arenö
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Lite hjälp med regelsystem (Långt)

Det var ju ganska mycket på en gång men jag tror att jag fattat själva grundproblemet här.

Problemet är att du vill kombinera två olika sorters skador/sätt att orsaka skada i ett och samma värde. Om jag drar paralleller med existerande system så kan man säga att Drakar & Demoner (inte version 6 utan någon av de tidigare) gjorde så. Varje vapen hade en sorts skada (logiskt nog, kallad Skada). Detta värde kunde bara modifieras med Sty. Rörlighet spelade dock in på hur bra man kunde hantera vapnet, samt hur först man fick slå.
I EON har man istället delat upp varje vapens skada i tre delar baserat på om man gör Hugg-, Kross- eller Stickskada. På detta sätt får man elegant med fördelarna av hög Sty och/eller hög Rör, men i sepparata manövrar.
Det är ju nämligen detta det handlar om. En stark person kan göra mer skada än en svag, dels genom sin råa styrka men också genom att kunna hantera ett tyngre vapen. En smidig person kan ha lättare att träffa, eller röra sig kvickare än en person som inte är smidig.
Om man kombinerar detta i ett enda värde så kommer det att bli problem. Jag ser ingen lätt lösning, men jag tror att ett tips kan vara att ge vapnen två skadevärden, man kan välja det som man kvalar in för.

(Påhittade värden!) Har man exempelvis ett tvåhandssvärd gör det +5/+2 med kraven Sty 12/Rör 3. Har då Urban Sty 10 och Rör 6 kan han inte utnyttja de fulla +5 från "styrkeskada" men väl alla +2 från "rörlighetsskada"
En dolk kanske har +0/+3 med kraven Sty 1/Rör 5. Samme Urban kan då göra fulla +3 i "Rörlighetsskada", men en med sämre Rör gör dålig skada oavsett Sty, Dolk ger ingen "Styrkeskada".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Omvandla skadevärde till Skada..

Lägg på hur bra spelaren slog sitt attackslag. Då gör en lyckad attack mer skada.. Då kan du ju dessutom förenkla det så att en hög smidighet gör DENNA modifikation på färdighetsvärde på alla vapen (Mer på värjan än på påken) och en hög styrka gör DENNA modifikation på alla vapens färdiga skadevärde (Mer på påken än på värjan).

På så sätt så är det lättare för en smidig person att träffa, och träffa bra, (Mer skada) och en stark person gör mer skada, fast inte förrän han har träffat sin motståndare.
 
Top