Nekromanti Hjälp ,med Dark Sun

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Spelade just DnD4 igår i Dark Sun setting. För första gången kan tilläggas (senare också andra gången). Vi fick stryk i grekiska mängder. Ett dygn senare har chocken inte riktigt lagt sig. Jag trodde att DnD4 skulle vara kulmen av trettio års speltestande och finurlande och alltså vara ett underverk av balans och finess. Och jag vill fortfarande tro det. Men det är svårt när det första mötet är med några sandödlor som kan producera 4t6+str. Vilket kan jämföras med första mötet i grundboken som är med lika många kobolder, som genererar 1t8+str i skada.

Frågan är alltså om det finns någon avgörande regel (kanske en specifik Dark Sun-regel) som dramatiskt skulle förändra oddsen, eller om Dark Sun helt enkelt är 3,5 gånger så svårt som grundsettingen?
 
Det låter som ni stötte på Silt Runners.
Silt Runner Rager gör 4d6 i skada.
Silt Runner Darter gör 2d10 + imobilize poison i skada.
MEN - detta är inte "at will"-powers, utan recharge-powers.
(jag tycker ändå att de är för mäktiga för att vara lvl 1 monsters)
 
Dark Sun monstren ser tuffa ut, men det är inte ett fel? Har för mig att på någon annan sida så är det andra stats på silt runners.

Annars kanske dom kört på att livet ska vara så hårt i Dark Sun, men i gamla spelet startade man ju iaf på lvl 3 och hade högre stats än i andra världar.
 
Re: Hjälp med Dark Sun

Det stämmer, men Rangern får göra en liknande attack igen när den är bloodied. Plus att den har 30+ HP, vilket gör att den är ungefär lika tålig som den rollperson som är Defender, men ger mer lika mycket eller mer skada än den rollperson som är Striker.

Det är väl helt enkelt en hårdare värld.
 
Back
Top