Hjälp! - kvinnliga rollspelsillustratörer?

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Glömde ett par:
Linda Nilsson (Leviathan, Leka med elden, diverse supplement till Leviathan)
Moa Frithiofsson (Under ytan II)
Anna Malmer (Under ytan II)
Malin Axeling (Legend)
Anna-Karin Bergkvist (Legend)

Tror de flesta av dessa är aktiva. Har dålig koll för ingen av oss har varit projektledare för böckerna det handlar om.
 

EttStortGrus

Yxskaftsbudet
Joined
19 Apr 2024
Messages
3
Jag blir väldigt nyfiken på projektet! Kan du berätta mer eller är det hemligt än så länge?
Nejdå, det är inte särskilt hemligt egentligen så jag kan berätta mer!

Just nu läser jag en konstvetenskaplig kurs på universitetet där slutinlämningen innebär att vi ska framställa ett utställningskoncept. Vi ska alltså inte skapa en fysisk utställning utan just ett koncept, en plan. Något slags mål med slutinlämningen är att konceptet ska vara komplett nog att man sedan (rent teoretiskt!) skulle kunna lägga fram det till ett museum/annan institution som ett förslag på en utställning.

I samband med kursen har jag arbetat på ett koncept som centrerar rollspelsillustrationer. Utställningen är tänkt att fokusera på rollspelsillustrationer som stämningssättare; kraften i mediet (som jag ser det) är att illustrationerna lotsar spelare och spelledare in i särskilda stämningar som i sin tur har avgörande effekter på själva rollspelandet.

I uppgiften ingår det också att man ska lägga fram pedagogiska verktyg och andra saker som kan ske runtomkring och i den tänkta utställningen. Det kan vara visningar, föredrag, verkstad, osv. Min tanke har varit att lägga fram ett förslag på ett (eller flera?) föredrag som

1) Problematiserar/undersöker kvinnoskildringar i olika rollspel genom tiderna
2) Lyfter kvinnliga rollspelsillustratörer

Så det är i detta sammanhang som jag har ställt frågan i trådstarten. :D
Jag vill återigen tacka för alla svar, det är värdefullt!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Nejdå, det är inte särskilt hemligt egentligen så jag kan berätta mer!

Just nu läser jag en konstvetenskaplig kurs på universitetet där slutinlämningen innebär att vi ska framställa ett utställningskoncept. Vi ska alltså inte skapa en fysisk utställning utan just ett koncept, en plan. Något slags mål med slutinlämningen är att konceptet ska vara komplett nog att man sedan (rent teoretiskt!) skulle kunna lägga fram det till ett museum/annan institution som ett förslag på en utställning.

I samband med kursen har jag arbetat på ett koncept som centrerar rollspelsillustrationer. Utställningen är tänkt att fokusera på rollspelsillustrationer som stämningssättare; kraften i mediet (som jag ser det) är att illustrationerna lotsar spelare och spelledare in i särskilda stämningar som i sin tur har avgörande effekter på själva rollspelandet.

I uppgiften ingår det också att man ska lägga fram pedagogiska verktyg och andra saker som kan ske runtomkring och i den tänkta utställningen. Det kan vara visningar, föredrag, verkstad, osv. Min tanke har varit att lägga fram ett förslag på ett (eller flera?) föredrag som

1) Problematiserar/undersöker kvinnoskildringar i olika rollspel genom tiderna
2) Lyfter kvinnliga rollspelsillustratörer

Så det är i detta sammanhang som jag har ställt frågan i trådstarten. :D
Jag vill återigen tacka för alla svar, det är värdefullt!
Kul! När jag läste konstvetenskap hade vi inga handfasta projekt på det sättet. Vi spenderade all tid på diabildsvisningar. Det låter som ni har mycket roligare : )

Du får gärna berätta sen hur projektet blev.
 
Top