Hitta en billig domänhost

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag är kassör i en liten ideel förening som betalar runt 1500 kr om året för att hosta en wordpress-sida (på one.com, för den som undrar). Det här känns som att man borde kunna komma undan med något billigare/bättre. Och hur hittar man den där billigare/bättre planen med minimal effort? Jo, man frågar på rollspel.nu, så klart. Här finns det ju ändå en hel del folk som driver hemsidor.

Så, vad använder ni för webbhotell och vad betalar ni för kalaset?

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk

Vill man ha ett webbhotell och inte en webserver som jag ville ha så finns det två bra:



Sedan förstår jag inte riktigt hur ni lyckas betala 1500 kr/år till one.com
Deras nybörjarsajt kostar 59 kr/mån, det blir 708 kr/år (+ någon hundralapp för domänen).
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag har på simply.com och har varit nöjd i många år. Och det är billigare än 1500/år.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
One.com har alltid varit det jag har rekommenderat, eftersom allting alltid har funkat med dem och deras service har varit fantastisk. Men deras priser har stigit rejält i flera omgångar, från att tidigare ha varit runt 300 kr/år. 1500 låter i dyraste laget, men ni kanske har en massa tilläggsgrejer hos One?

Vi har provat MissHosting med förlaget. Och om jag bara kunde komma med en enda rekommendation hade det varit att undvika MissHosting för allt i världen. Det kan nog vara det värsta företaget jag har haft att göra med oavsett kategori.
  • De har slarvat bort en domän för oss, genom att de glömde att förnya den. Domänen köptes omedelbart av någon utländsk klädfirma. Och den URL:en fanns redan tryckt i böcker… MissHosting tog i princip inget ansvar och svarade typ “Shit happens, det blev lite fel, om ni vill kan ni få 10 kr rabatt på nästa domän ni köper via oss”.
  • Deras servrar är extremt sega, och sidor kraschar regelbundet när det är fler än två-tre besökare.
  • De gör oannonserade uppdateringar som avaktiverar grundfunktioner och kraschar sidor, så man måste höra av sig till dem manuellt och be dem att återaktivera funktionerna.
  • Deras kundsupport är vanligtvis ohjälpsam, ofta inkompetent, och frekvent otrevlig.
  • Då och då skickar de dubbelfakturor och betalningskrav, sen svarar det “Oj, hoppsan, sånt händer!” när man kontaktar dem. Nyligen har de även börjat skicka rena bluffakturor, där det längst ned i det finstilta står “Den här fakturan är bara ett erbjudande”.
  • Häromdagen ringde de upp mig och frågade om jag var nöjd med dem. Jag svarade det ovanstående och fick svaret “Ojdå. Aja, vi tänkte kolla ifall ni vill köpa till ett gäng tilläggstjänster?”
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Om du har en statisk hemsida och orkar krångla lite kan du få gratis hosting med hjälp av gitlab pages. Så kan du bara ha ett domännamn hos one (exempelvis), och peka det mot din gitlab sida.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Sedan förstår jag inte riktigt hur ni lyckas betala 1500 kr/år till one.com
Deras nybörjarsajt kostar 59 kr/mån, det blir 708 kr/år (+ någon hundralapp för domänen).
Vi kör explorer, inte beginner. Det man får på explorer som kanske är värt att ha (jag vet inte då jag inte satte upp sidan) är " 1-click WordPress install".

Übereil
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
På simply kostar hotellet 60 sek/månad. En domän och one click wordpress ingår. Enligt deras sida dårå.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi kör explorer, inte beginner. Det man får på explorer som kanske är värt att ha (jag vet inte då jag inte satte upp sidan) är " 1-click WordPress install".

Übereil
En befintlig sida förstörs inte av att man växlar mellan olika planer.
Det som händer om ni ändrar från explorer till beginner är att ni går från 100 gb till 50 gb utrymme (gissningsvis använder ni bara någon gb om ni inte tankat upp massor med pdf:er och liknande).

Den enda gång som "one-klick-install" kan vara intressant är om ni skulle ominstallera sidan.
Har ni någon i föreningen som vet hur man installerar WordPress på "vanligt" sått? (det är inte speciellt svårt att lära sig).
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
En befintlig sida förstörs inte av att man växlar mellan olika planer.
Det som händer om ni ändrar från explorer till beginner är att ni går från 100 gb till 50 gb utrymme (gissningsvis använder ni bara någon gb om ni inte tankat upp massor med pdf:er och liknande).

Den enda gång som "one-klick-install" kan vara intressant är om ni skulle ominstallera sidan.
Har ni någon i föreningen som vet hur man installerar WordPress på "vanligt" sått? (det är inte speciellt svårt att lära sig).
Jag har en magisterexamen i datateknik och över tio års erfarenhet som systemutvecklare så jag borde klara av det. Så det låter som att det där är ett snabbt och enkelt sätt att spara pengar i alla fall.

Übereil
 
Top