Nekromanti Historiska (in)ekvivalenser...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Minns ni hur mina förutfattade meningar om inspiration för länder i Vidonia kom upp nedan i kaffe-diskussionen?

OK, nu har jag en säker en:

Jasmir = Latveria!

:)

Nightowl, undrar hur många som fattar...

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
För att tala azuli: Quod est Latveria?

Vad är Latveria? (Lettland heter Latvijas, så det kan inte vara det landet som åsyftas.)

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hihihi, Anders har aldrig läst Fantastiska Fyran...

Latveria är en liten fiktiv bergig stat på Balkan i Marvel Universe, alltså den värld där serier som Fantastiska Fyran, Spindelmannen och X-Men utspelas.

S
P
O
I
L
E
R
S
!

S
P
O
I
L
E
R
S
!

Dess ledare/furste, Dr. Victor Von Doom, är en arketypisk "diktator som också helt händelsevis råkar vara en galen vetenskapsman". Furst Gulak går antagligen inte omkring med en järnmask, och han är antagligen inte en f.d. kringstrykare som kämpat sig till tronen, men...

Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ta lika gärna

Dr Moreus ö..

en galen vetenskaps man som genom nå sätt får djur att bli människo liknande.
Problem att den alkemiska effekten som han anänder sig av ÄR tillfälligt och "djuren" behöver upprepade doser annars återgår de till att bli djur.

Givet viss är vetenskaps snubben smart nog att hålla tyst om HUR man blandar till drycken coh som resultat har han fanatiskt lojala soldater som har en del djuriska egenskaper som stor styrka smidighet osv..


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jasmir = Latveria!

Mycket litet till ytan, men det rikaste landet i sin region. Tja, kan tänkas platsa.

Styrd av en diktatorisk galen vetenskapsman. Tjodå... men det känns liksom inte som samma sak om han inte också är <I>vanställd</I>. Fast det kan ju några äventyrare se till att fixa. (-:

Men var kommer hans fyra ständigt återkommande fiender in i bilden? Ett gäng från Gradjestad (finns inget vettigt sätt att motsvara USA i Gondica, men New York är ju alltings centrum i the Marvel Universe...) som försökte bli de första att segla till Sydpolen och blev spontant förvrängda när de utsattes för Aurora Borealis..?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vi _vet_ inte om Gulak är vanställd. Vi vet faktiskt inte mycket om honom alls, vilket antagligen är tur för oss. ;-)

Sedan faller väl min egen liknelse i partiklar vid det att de flesta som vet vad Latveria är vet att Victor von Doom (btw, jag vägrar att erkänna att det inte är ett _taget_ namn) är en mad scientist extraordinaire (han har försvarsavtal och dylikt med USA, så stormakterna håller honom om ryggen) medan Gulak håller sina kunskaper hemliga.
IOFS kan man ju ifrågasätta om inte Gulak kan vara en erkänd _mystagog_, och vad sjutton gör han när han behöver ultravitalisera ett nexus - han har ju inte kapten Ysert eller polyhistor Metamorbius fördel av en hemlig bas till havs? Fast det kanske inte finns några mystagoger i landet som kan säga något - de kanske är i hans lejd allihop.

För övrigt måste di där äventyrarna på väg mot _Syd_polen ha utsatts för Aurora _Australis_ i sådana fall. Och den gondiciska motsvarigheten till "radioaktiv strålning" a la den sortens serier är väl ultravitaliserade nexus...

Gruppens skeppstimmerman måste ha pluggat på samma akademi som furst Gulak, men det är det _enklaste_ problemet...

Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ta lika gärna

Dr Moreau är inte härskare över en erkänd nation, hur mycket jag än tycker om honom. Sedan skulle nog hans operationer närmast motsvaras av livsförvrängning. Annars finns han ju tom med i regelboken, så han är en utmärkt förebild för en aristosof.

Hej - The High Evolutionary!!!!
:)
Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 
Top