chrull said:
Förbered en karta, släng in lite grupperingar. Fundera på vad grupperingarna kan ha för mål och hur de kan tänka sig uppnå dem. Fundera på vad de vet om sin om värld och vad de kan tänkas ha för relationer till andra i närheten.
Se till att du har en klar startpunkt och att det finns något att göra i närheten. Jag skulle nog se till att räkna på hur många hexar som kan tänkas avverkas första spelmötet och ha så många hexar mer detaljerade första spelmötet. I varje riktning.
Släng upp en random encounter-lista eller fem.
Sen släpper du ner rollpersonerna i det hela och ser vad som händer.
För att verkligen hålla det hela levande är det mellan spelmötena som det verkliga jobbet sker. Ge dem anledningar till att besöka hexar de redan varit i. Återbefolka dem med nya monster och möten. Fundera på vad folket som bor där kan ha gjort sedan senast och framförallt, hur har rollpersonernas handlingar i området runt omkring dem påverkat folk?
Det där.
Fyll på med lite rykten man kan snappa upp, En eller flera tidsbundna saker som kommer hända (vulkanutbrott, planerade bröllop eller något), Kanske ett rälsat äventyr eller två som spelarna kan bli inblandade i om de vill, en dungeon eller två kan vara bra att ha på kartan redan från början.
Tveka inte när det kommer till farliga platser och monster, men se till att spelarna har goda chanser att vara förvarnade.