Nekromanti Hemsida

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag funderar på att sätta ihop en enkel hemsida där jag kan förvara Cv, personinformation och olika slags artiklar som jag har skrivit ihop under årens lopp. Därför är jag intresserad av olika tips kring bra program för hemsidetillverkning och uppdatering, filuppladdning och var man kan lägga upp sin hemsida. Jag vill nämligen ha kvar hemsidan oavsett vilken internetleverantör jag har i framtiden. Det finns en liten, liten möjlighet till blogg också men det är fortfarande lite osäkert. Jag är inte någon van hemsidemakare och har bara använt mig av gamla hederliga html tidigare, så program som är enkla och lätta att lära sig har förtur. Så överrös mig med tips bara.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Om man vill använda finesserna i HTML så är det ganska mycket att greppa. Klart man klarar sig med vanlig svart text på vit bakgrund, även seriösa hemsidor. Men vill man göra lite layout så måste man ha hjärnkoll på allt eller använda exempelvis Dreamweaver. Jag har bara använt programmet lite sporadiskt... Man kan ganska enkelt sätta upp en connection så att det känns som om man har sin hemsida hemma när den egentligen skyfflas fram och tillbaka via ftp från och till servern.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,426
För kodknackandet föredrar jag HTML-kit. Det är enkelt, men utan att göra en massa dumheter. Så länge man har grunderna av html fixar HTML-kit biffen. Klarar även CSS och viss PHP, Java och liknande.

FileZilla är en utmärkt FTP-klient för upp och nedladdning av filer till den server du hamnar på.

Var man kan lägga upp sin hemsida är knepigare. Antingen sätter man upp en egen server, snyltar på någon annans (så som jag gör) eller köper upp sig på en bit webbhotell. Det sista alternativet brukar kosta en krona eller två. för de två första är det väl bambiögon som gäller, annars har du www.loopia.se för webbhotell. De får dock för sig att ta absurda summor pengar för sina webbhotell om man varit kund där.
Där kan man även skaffa sig domännamn.

Om du skaffar en server som har MySQL och klarar PHP av hyffsat nya mått föreslår jag att du provar på Mambo. Det är enkelt att sätta upp och enkelt av administrera. Det finns även en uppsjö av addons och liknande.
Det är det jag kör på min hemsida och det körs även här på www.rollspel.nu och på www.spelwebben.se.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det hela beror på en massa frågor som du måste svara på för att klarare göra ditt behov klart.

Det lutar åt att en blogmotor såsom WordPress är det du söker. Med en sådan kan du nämligen skapa statiska sidor (CV, Personlig information) och samtidigt ha olika kategorier med artiklar/texter som du kan publicera. Där kan du t.ex ha kategorierna Noveller, Scenarion, Utkast etc och där bestämma vilken kategori en textmassa du har skall visas i. Sedan kan du bestämma hur det skall visas och vart med några enkla klick.

Du behöver minimal kunskap om (x)html, css och andra lämpliga språk.

Det du behöver är sinne för organisation och lätt att lära.

Om du vill ha ett gratis alternativ är det poppis snylta lite på mig, Gardener eller Solinde. Om du vill ha lite mer framförsikt eller planerar på att bli dödlig fiende med någon av oss tre så kan jag alltid tips om Dreamhost som är hejdans bra. Dessutom får jag pengar om du blir kund hos dem. Win-win helt enkelt! :gremsmile:

Detta gäller även för er andra som söker bra webbhosting, Dreamhost är mitt starka tips om ni inte vill ha en egen server.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Om man vill använda finesserna i HTML så är det ganska mycket att greppa. Klart man klarar sig med vanlig svart text på vit bakgrund, även seriösa hemsidor. Men vill man göra lite layout så måste man ha hjärnkoll på allt eller använda exempelvis Dreamweaver.

Min erfarenhet är att det är bäst att hålla det enkelt och koncentrera sig på sidans innehåll. (Hmm, Concentrate on Content -- CoC...)

Ju glassigare sida, desto mer jobb får man lägga ner på glasyren istället för det som sidan var tänkt att handla om, och desto större risk att nånting kraschar -- eller att besökaren inte kan se eländet för att han saknar Plugin X till sin browser, eller att nåt på sidan kickar igång hans brandvägg som prompt blockerar den, eller nåt.

Det händer iaf mig rätt regelbundet att jag pekas till en sajt där det sägs finnas nåt väldans intressant att läsa, fäktar mig förbi allehanda självaktiverande finesser tills jag hittar länken jag sökte efter, klickar på den och möts av
"JavaScript error in 485230200001
JavaScript error in 485230200002
JavaScript error in 485230200003
JavaScript error in 485230200004..."

Och därmed har glasyren motverkat hela poängen med att sidan alls lades upp IMO.
(Själv undviker jag t.o.m frames; jag har sett dem ställa till nog med elände genom åren.)

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,569
Location
Fallen Umber
HTML-kit [OT]

Nu har jag inte något större behov av en htmlredigerare med tanke på hur ofta jag uppdaterar min hemsida (se min signatur nedan), men någon rekommenderade htmlkit tidigare (du, kanske?) så jag tänkte testa det någon gång. Men jag kunde inte få koden (skriven i notepad) att visas radbruten i programmets redigeringsfönster, så jag gav upp. Hur gör man det?


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Min erfarenhet är att det är bäst att hålla det enkelt och koncentrera sig på sidans innehåll."

Det beror överraskande mycket på sammanhanget, har jag märkt. Ibland är det viktigaste att det ser fräckt ut, och att man ser lite sköna varumärken. I alla fall består nästan vartannat uppdrag jag får av att göra såna grejjer.

Själv försöker jag undvika annat än HTML på klientsidan, men ofta får jag ta till CSS och Javascript för att det ska se ut som AD-killarna vill att det ska se ut. Och det är för det mesta faktiskt inga problem (enda gången det blev problem var när vi skulle skicka en inbjudan till bland annat några som jobbade inom försvaret, som av säkerhetsskäl körde en asgammal browser som de hade testat så att den var säker).

Eh, så min poäng är: Var inte så rädd för att använda grundläggande finesser i alla fall. De enda besökarna du tappar är Rosen och de militära (se där, skulle inte det vara ett bra namn på ett konventsscenario?) :gremsmile:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: HTML-kit [OT]

Tryck enter där du vill ha ny rad.

Eller menade du något annat?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,569
Location
Fallen Umber
Re: HTML-kit [OT]

Alltså, jag vill inte behöva scrolla i sidled för att läsa min kod. Som den är nu är det rätt långa rader.


/Dimfrost
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
[OT] Webbmakande

Själv försöker jag undvika annat än HTML på klientsidan, men ofta får jag ta till CSS och Javascript för att det ska se ut som AD-killarna vill att det ska se ut. Och det är för det mesta faktiskt inga problem (enda gången det blev problem var när vi skulle skicka en inbjudan till bland annat några som jobbade inom försvaret, som av säkerhetsskäl körde en asgammal browser som de hade testat så att den var säker).
Intressant det där. Jag har varit inblandad i den branschen från och till i några år nu och äntligen har proppen lossnat och den gamla fascinationen över Netscape 4/Internet Explorer 4 har släppt. Idag slår vi på allt vad vi kan med xhtml/css/xml/xslt/flash när den firma jag arbetar för gör webbsidor.

Om man gör allting rätt kan man faktiskt dölja alla dessa finesser för de äldre webbläsarna utan att något innehållet försvinner. Istället för att göra två versioner av en och samma sida gör man en som ser ut som tänkt i de webbläsarna som är av nyare modell och visar innehållet utan någon design i äldre.

Och om vi skall utnämna den mest idiotiska webbläsare som finns, blir det en brakvinst för Internet Explorer 5 för Mac. Den är helt omöjlig.

Och naturligtvis pratar vi bara om det som presenterar utåt för besökarna, det bakre maskineriet beror ju på vad kunden har för CMS eller önskemål. WipCore är ett system som jag inte förstår varför man vill ha efter att nyligen gjort en sajt i det systemet.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: HTML-kit [OT]

kan vara att htmlkit kör på att varje radbryt är ett tecken istället för två, ms brukar köra på två och *nix kör på ett
 
Top