Hemligheter mellan spelare

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Vilket leder till att förberedd handling och auktoritär spelledare är saker jag inte spelat med på säkert 20 år (dock med några undantag). :)
Aight, det förklarar en del =)

Jag har överhuvudtaget inget intresse av att spela rollspel utan en (lagom) auktoritär spelledare och en (åtminstone delvis) förberedd handling. Utom möjligen som enstaka övningar mellan annat spelande =) Även om jag tycker ordet handling i sammanhanget är rätt missvisande. I alla fall för det jag har i åtanke.

Men jag kan tänka mig att om man plockar bort de två sakerna blir intrigerna mellan spelarna långt mycket viktigare. Och kan självklart fungera även tillsammans med SL+äventyr, beroende på vart man vill ha fokus.

Och även om jag kan tycka att lite intrigerande mellan rollpersoner, eller mellan en rollperson och en SLP kan vara en kul krydda i det hela, så har jag i princip aldrig upplevt att det blivit bättre av att man hållit det hemligt, men att det oftast lett till mer kul för alla iblandade, med mycket färre sura miner, när det sköts öppet mellan spelarna.

Även när jag sett det funka som allra bäst har det liksom aldrig varit bättre än när det körts öppet, utan i bästa fall lika bra (och oftast sämre). Men det så klart bara baserat på mitt eget spelande, och mina egna åsikter om det spelandet. Men då har ju jag äventyret att förhålla mig till och interagera med istället, och för mig är det den interaktionen som oftast leder till de mest storslagna resultaten.

När man vinner äventyret, så att säga =) Eller förlorar spektakulärt.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Ja, det här är ju min upplevelse också. Dels att det ytterst sällan faktiskt behövs någon enrumstid, delvis genom att helt enkelt inte göra SL till en flaskhals, och dels att det aldrig är särskilt svårt att lösa om det väl behövs. Särskilt inte om gruppen hela tiden "spelar på", även om någon råkar lämna rummet tillfälligt.
Precis, man får vara lite selektiv med vilka man spelar med så man inte råkar spela med divor som bara vill vara uppmärksamhetens centrum hela tiden, då blir det nog bråk :p
 
Top