Nekromanti Hellgame

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är det någon som köpt? Som prövat?

är det kul? skojj? jobbigt? värt €54?

jag känner för ett nytt spel som är lite mer avancerat än fia med knuff men som inte riktigt når upp till de 6-9 timmar det tar oss att spela Brittania...
Hellgame kankse är rätt?

chrull
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Som en av speltestarna ...

... måste jag svara: nej, ja, jovars, hyfsat, ganska och nej, det tycker jag inte.

Grundtanken är god: spela någon av helvetets djävlar och försök skaffa dig så mycket makt att du blir nummer 2 (gissa vem nummer 1 är).

Tyvärr är spelmekaniken onödigt krånglig. Strider tar en evighet, och är egentligen överflödiga då man inte tjänar så mycket på att kriga till sig territorium. Bättre då att skicka upp dina demoner och smådjävlar på jorden för att samla själar (spelets valuta) och öka ditt anseende hos nummer 1.

Spelets regler är skrivna av en inbiten konfliktspelare, och det märks (5.1 Strid, 5.1.1 Trupper, 5.1.1.1 Löjtnanter, 5.1.1.2 Horder, etc.).

Allt det här anmärkte jag (och Magnus Seter) på när vi speltestade, men – efter vad jag kunde se på Gothcon – inga större förändringar tycks ha skett.

Du borde fråga sagde Seter eller Herr Nils. De spelade varsin omgång Hellgame på Gothcon.
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Jaha, men vad e hellgame???

Man e ju ingen spelfantast (förutom när det gäller rollspel) så jag undrar vad e hellgame? ett Rpg? ett Strategispel?!?!

Det vill jag ha reda på
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ett brädspel (med konfliktspelsregler) (nt)

NT = Nypåstigen Talltita
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Prövade det på Gothcon, men var så seg i skallen och kroppen att jag hade varit direktkvalificerad till ett zombielajv.

Personligen fastnade jag inte för spelet, och kunde inte ta till mig reglerna ordentligt. Men eftersom detta kan haft att göra med hur trött jag var så skall jag ge det en chans till.

Spelet kändes plottrigt och lite svårgreppbart.

/Ulfgeir
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
www.hellgame.com

Se ämnet för länk...

Det är rätt skoj, men som sagt var så är stridsreglerna lite väl komplexa. Hade jag orkat så hade jag skrivit en "recension", men det gör jag inte...

//David
 
Top