Nekromanti Hejsan!

Klöver

Veteran
Joined
18 Oct 2015
Messages
8
Underligt att jag inte slagit till och blivit medlem på rollspel.nu förrän nu.

Jag började spela rollspel runt 84, då blev det mest Drakar, följt av D&D (Basic) och Mutant. Spelade/spelledde de flesta av Äventyrsspels spel, samt Star Frontiers och lite andra numera bortglömda lir. Framåt nittiotalet tog Ars Magica över, och det höll i sig runt tio år. Sedan var jag rollspelslös i ett par år innan ett nytt spelgäng formades runt 2006. Sedan dess har vi med korta avbrott för andra spel spelat Expert (hårt husreglat). Vi har väl egentligen hela tiden letat efter något lika enkelt som gamla drakar, men med lite färre buggar i systemet. Senast testade vi Fantasy! och det var något av en succe. Det blir det säkert mera av.

I motsats till de flesta andra gubbar runt 40 har jag rätt gott om tid att spela rollspel på, eftersom jag har tur och inte behöver jobba så mycket för min ekonomis skull. Vi brukar spela en gång i veckan, om inte för många är upptagna med barn och livspussel. Jag tycker mig ha förstått att det är ovanligt ofta i min åldersgrupp.

Kort och gott, min historia är väl ganska typisk för nån som växte upp mitt i guldåren med Äventyrsspel. När Target games började flippa ur och göra allt coolare och omysiga spel (92-93 nån gång) isolerade vi oss i en källare, och där sitter vi väl i stort sett än.

Men mycket roliga kvällar har det blivit!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Välkommen till forumet!

Klöver;n124170 said:
Kort och gott, min historia är väl ganska typisk för nån som växte upp mitt i guldåren med Äventyrsspel. När Target games började flippa ur och göra allt coolare och omysiga spel (92-93 nån gång) isolerade vi oss i en källare, och där sitter vi väl i stort sett än.
Håhå, då har du missat mycket som hänt i rollspelsvärlden! Rollspelen ser inte ut som de brukade göra (även om retrokloner fortfarande finns). Det har hänt mycket. Du borde prova något av spelen från den nyare skolan, om inte annat för att kunna hävda med än större säkerhet att gammel-DoD är överlägset.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Genesis;n124225 said:
Välkommen till forumet!
Håhå, då har du missat mycket som hänt i rollspelsvärlden! Rollspelen ser inte ut som de brukade göra (även om retrokloner fortfarande finns). Det har hänt mycket. Du borde prova något av spelen från den nyare skolan, om inte annat för att kunna hävda med än större säkerhet att gammel-DoD är överlägset.
Vilka spel tycker du är de mest betydelsefulla spelen i "den nyare skolan"?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Välkommen hit! Hoppas att du ska trivas hos oss!

Genesis och Harry S, starta en annan tråd om betydelsefulla rollspel om ni vill diskutera det så ni inte kapar Klövers presentationstråd. :)

/Cissi
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Cissi;n124253 said:
Välkommen hit! Hoppas att du ska trivas hos oss!

Genesis och Harry S, starta en annan tråd om betydelsefulla rollspel om ni vill diskutera det så ni inte kapar Klövers presentationstråd. :)

/Cissi
Förlåt, såg inte att det var Harry S som skrev det. Jag gör en ny trådstart och tar bort inlägget.
 

Klöver

Veteran
Joined
18 Oct 2015
Messages
8
Ingen fara, min presentationstråd är ingen dålig tråd att ge mig rollspelstips i. Jag är inte riktigt så fast i old-schoolspelandet som det kanske verkade på presentationen; Jag hann pröva lite friform när det slog igenom, även om det börjar bli länge sedan nu. Jag har även sysslat en del med lajv genom åren, men det har kanske mindre med rollspel att göra. Alltför avancerade spel blir det dock inte numera, eftersom många i spelgruppen är alltför upptagna för (eller för ointresserade av regler) för att lägga särskilt mycket tid på rollspel som inte utgör direkt spelande. Men jag åtminstone läst några av de nyare svenska spelen - Svavelvinter, Trudvang, En Garde, Saga och något till.

Jag tror en annan viktig detalj som gör att jag lätt fastnar för enklare spel är att de är så lätta att husregla. I mera avancerade system påverkar ofta en enkel husregel någon detalj som man inte tänkt på, och därför stör spelbalansen. Och att husregla känns viktigt för gruppen, kanske är det en kvarleva från när vi en gång började med Äventyrsspels spel - där var det hart nog nödvändigt att husregla för att få systemet att fungera.
 
Top