Skojiga roller...
Det är så sällan jag får spela... jag är alltid SL.
Men vi kan väl försöka:
Volkmar Persching II
(Mutant 2's värld, GURPS-regler)
Volkmar är en officer och en gentleman, men han är snarast hämtad ur någon historia av Fritiof Nilsson Piraten eller Albert Engström - förutom att han lever i det bisarra postapokalyptiska Mutant-Skandinavien. (Jag hade läst Flashman-böckerna. Stäm mig.

)
Volkmar tjänstgjorde som officer i halvtunga kavalleriet, och spenderade all sin lediga tid med att kröka, röka, göka och spela kort. Han var också en ivrig duellant, och vid sidan om värjan tränade han Det Ädla Självförsvarets Konst.
Så en dag sändes hans regemente för att kväsa kravaller i Nordholmia, och Volkmar fick ett sår i vänstra armen som rötade sig. Den måste amputeras. Volkmar har en halvtaskig protes av mässing och järnträ, men han kunde inte stanna i aktiv tjänst. Han fick en hedersmedalj och placerades på en kontorstjänst han var fullständigt olämpad för.
Där vantrivdes han och hanns upp av sina fordringsägare, framförallt sin inackorderingstant, som han undvek i görligaste mån. Det var dock inte för pengarna som han sken upp när en Mystisk Man inkallade honom till ett specialuppdrag för en murvel (en adlig murvel, så Volkmar höll på etiketten) som skickades ut av Den Fjättrade Gåsen, en radikal skandalblaska... men tydligen med Ministeriets goda minne.
Detta var början på Volkmars karriär som inte allt för hemlig agent, under vilken han bland annat hann slåss mot rubbitar, avslöja en smugglare, rädda en pirayatrast och bli Pyrsamfundets förste Man in Black.
Volkmar är hetlevrad, högröstad och fördomsfull, men han har principer som tyglar hans sämre sidor, och han är all business när kulorna börjar flyga. Tills dess tjänar han mest som komisk sidekick (men säg inte det till honom!) åt Stefan Lazzon, sagda murvel, som försöker hålla sig väl med övermakten samtidigt som han avslöjar vad de
egentligen håller på med...
Erik