Nekromanti Hej, till publiken

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Han vaknade upp och mindes tiden med Drakar och Demoner, Mutant, Sagan om Ringen, Star Wars, Rolemaster och Talisman. Spel som han spelade under 80-talet. En blick, 40+, mötte honom i spegeln. Med en vilja att vidareförmedla något av magin vid spelbordet till barnen. En oro vaknade till liv i maggropen och frågan "Kan jag kickstarta ett äventyr som fångar barnens intresse i hård konkurrens med dagens flora av datorspel och annat". Ett enkelt system att börja med kanske, FATE och Handbok för Superhjältar inhandlades och skall ge spänning av oförutsägbarhet till att tillsammans väva en berättelse. Tack och lov finns nu rollspelspoddar, för att väcka liv i fantasin som under flera år förnekats och levt en allt tynande tillvaro. En sondering efter rollspelsgrupper i Stockholms Sollentuna trakt, ger i handen att det kanske finns en möjlighet att spela någon gång i månaden. Hur är det att spela med andra vuxna - en nervositet infinner sig i vänster maggrop... "Hur är det att spela som vuxen"?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Det är enormt roligt att spela som vuxen. Se bara till att välja spel och spelkamrater som du kommer bra överens med. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Välkommen tillbaka til hobbyn! Både att spela med barn och med vuxna är otroligt roligt. Jag uppskattar rollspelen minst lika mycket nu när jag är 40++ som jag gjorde i tonåren. Största skillnaden är att nu har jag råd med alla de där kul spelen =D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Stillafors;n332543 said:
Hur är det att spela med andra vuxna - en nervositet infinner sig i vänster maggrop... "Hur är det att spela som vuxen"?
"Bättre", skulle jag genomgående säga.

Nackdelen är egentligen bara att vuxna har mindre tid och ork. Min erfarenhet är att det blir kortare spelmöten och mindre frekvent. Jag märker även hos mig själv att jag inte pallar att hålla fokus lika länge längre.

Men de positiva sidorna väger i mina ögon upp. Framför allt det här med att det ändå är vuxna människor man har att göra med. Mindre omogenhet helt enkelt; man beter sig mindre illa mot varandra, mer hänsynsfullt, mer respektfullt. Mindre starka känslor drivna av hormoner och osäkerhet. Folk har landat litegrann. Ofta, iaf.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Välkommen tillbaka! Otroligt nog går det faktiskt att spela och ha kul med rollspel efter 40. Jag har själv trevat igång efter lång tvekan och det tillför verkligen något som inte lika gärna kan ersättas av någon annan hobby (och man får faktiskt återuppleva lite av hur det kändes förr). Jag håller med ovanstående talare, med tillägget att det kanske är aningen viktigare nu än förr att man spelar med folk man trivs med. :)
 
Top