Nekromanti Hej! :) Jag heter Carl-Johan och är ny här på forumet.

C-J

Veteran
Joined
1 Dec 2017
Messages
8
Hej allesammans!

Eftersom jag redan nämnt mitt namn och att jag är ny här på forumet så lämnar jag det så. Jag kommer ursprungligen från Umeå, men är sedan ungefär ett år tillbaka bosatt en bit utanför Vasa i Finland där jag jobbar i en församling.

På fritiden så gillar jag att spendera tid med min fru och att skriva och spela rollspel. Det har alltid varit lite av en dröm att en dag få kunna publicera ett eget rollspel, men under de senaste ca två åren så har den längtan växt sig allt starkare. Efter att ha kämpat i många år med depression och ångest, och efter att sedermera ha tagit mig upp ur det mörka träsk som jag befann mig i, så är det först nu som jag har hittat något som jag verkligen brinner för. Fick jag drömma fritt så skulle jag vilja kunna försörja mig på att skriva rollspel, och jobba inom den branschen, men man får väl se var livets vägar bär en. :)

För närvarande så arbetar jag på mitt allra första egna rollspel. Det är en något långsammare process än jag skulle önska, eftersom jag dels balanserar jobb och familjeliv på samma gång, och dessutom gör allt arbete helt själv. Jag är visserligen en hyfsat kreativ person i normala fall, men ibland tar det stopp, och då önskar man att man hade lite stöd, någon som kunde ge lite feedback eller som man kunde diskutera idéer med, etc. Som tur är så har jag några vänner som hjälper mig med lite speltestande åtminstone, när det finns tid, och det är jag oerhört tacksam för. :)

Har även några sido-rollspels-projekt som jag också jobbar på, men mitt huvudprojekt tar upp den mesta delen av den tid jag har för att skriva.

Det var lite om mig. Kommer inte på något mer att skriva just nu, men jag ser fram emot att lära känna folk på det här forumet, utbyta tankar och diskutera allt som har med rollspel och värld-byggande att göra. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag vet inte hur väl ni håller koll på den svenska scenen där i öst, men om du gillar att lyssna på podcasts så har det fenomenet fullkomligen exploderat det senaste året. Det finns hur mycket som helst att lyssna på, och det kanske kan vara kul om du vill höra andra prata om spel och nörderier.

http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Kategori:Podcast
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Välkommen! Här finns gott om hemsnickrare och snobbiga förstå-sig-på:are som kan ge massa input. ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Välkommen :) Berätta gärna mer om ditt projekt :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
Välkommen till forumet! Här finns det massor av folk att dryfta speldesign med. Blir nyfiken på ditt projekt.. är det ett fantasy-spel?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Hej och välkommen! :)

Som många andra i tråden är även jag nyfiken på ditt hemsnickeri. Spill bönorna!
 

C-J

Veteran
Joined
1 Dec 2017
Messages
8
Först och främst, ett hjärtligt TACK till alla som hälsar mig välkommen! :) Roligt att vara här och känna sig så välkommen!


Jag vet inte hur väl ni håller koll på den svenska scenen där i öst
Med tanke på att jag kommer från Sverige och endast flyttade till Finland för 1½ år sedan, så har jag nog ganska bra koll på rollspels-scenen där hemma. :) Försöker lyssna på lite podcasts när jag kan, men det finns alltid rum för fler! :)


Här finns gott om hemsnickrare och snobbiga förstå-sig-på:are som kan ge massa input. ;)
Låter bra! :) Hoppas kunna dra nytta av det, och förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan med feedback osv någon gång också.


Berätta gärna mer om ditt projekt :)
Det ska jag göra. Har varit ganska mycket just nu så här i juletid, både på jobbet och privat. Lovar att återkomma med mer information om mitt projekt så snart jag kan. :) Tack för visat intresse!


Välkommen hit! Och kom gärna tillbaka till Umeå :) Vi är Sveriges rollspelshuvudstad och tillika värdar för Sveriges bästa konvent för old-school-rollspel, som firar jubileum om en vecka!
Tack! :) Ja då, så lätt blir ni inte av med mig! ;) Jag kommer bl.a. tillbaka till Umeå nu över jul för att fira tillsammans med familj och släkt. Synd att jag missade konventet. Hade varit jätte kul, men jag får satsa på ett annat år istället. :)


Blir nyfiken på ditt projekt.. är det ett fantasy-spel?
Ja, det är fantasy.


Som många andra i tråden är även jag nyfiken på ditt hemsnickeri. Spill bönorna!
Som sagt, jag får återkomma om det för det känns som att det finns så mycket att säga om det, men så lite tid just nu. :) Jag lovar att återkomma med mer information så småningom.
 

C-J

Veteran
Joined
1 Dec 2017
Messages
8
Hej igen!

Ursäkta att det tagit så längre än jag hade planerat för mig att återkomma med en liten beskrivning av mitt rollspelsprojekt. Det har att göra med IRL saker som jag inte kommer gå in på närmare här. Men jag hoppas att "bättre sent än aldrig" kan få gälla den här gången. :)

Jag ska erkänna att jag inte är så där jätte bra på att "sälja" mitt projekt. Är helt enkelt inte säljare-typen. Så min beskrivning kommer kanske inte att göra spelet rättvisa. Men jag hoppas att folk ska tycka att det låter intressant i alla fall. :)

Det bör kanske nämnas också att det här är det första spel jag utvecklar, och att jag gör det helt på egen hand - förutom den hjälp jag får med speltestande av mina internationella vänner via nätet så klart.

Själva spelet skrivs på engelska, dels för att det är ett språk jag behärskar väldigt väl och använder nästan dagligen, samt att de som hjälper mig att speltesta för närvarande kommer från lite olika delar av världen (mestadels Europa) och då blir engelska ett naturligt språk att använda för att kommunicera.


Som jag nämnt tidigare så är settingen fantasy, men jag försöker på olika sätt att göra det lite annorlunda så att det inte enbart blir en slags fantasy version av medeltida Europa. Varken spelet, eller världen, har ett namn för närvarande. Själva världen hade ett tills för några veckor sedan, då jag helt plötsligt upptäckte att ett väldigt liknande namn hade använts av ett rollspel som publicerats inte så långt tidigare (om jag förstod det rätt), inom samma år åtminstone. Det hade inte dykt upp vid någon av mina tidigare sökningar, så det kom lite oväntat. Det var inte ett svenskt rollspel, men jag minns inte vilket land det var ifrån. Hur som haver, jag får återkomma med ett nytt namn vid ett annat tillfälle. ^_^

Det rör sig om en ganska stor värld, som för närvarande innefattar idéer och/eller material för 5 olika kontinenter. Vet inte hur jag kommer att lägga upp det ifall jag skulle få chansen att publicera spelet, men det kan jag fundera på senare. Grund-idén är ju att det är en levande värld, med många olika länder, kulturer, religioner och områden, vilket ger möjlighet till många olika sorters rollspel, atmosfärer, och dessutom ganska mycket för spelarnas rollpersoner att utforska, och för spelledaren att använda sig av. :)

Det finns även en slags 'yttre' mytologi, som handlar om hur det multiversum, som den här fiktiva världens universum är en del av, är uppbyggt, och hur det kom till.


Vad gäller spelmotorn så grundar den sig för närvarande på d20 och d10, men även andra tärningar används för vissa saker, t.ex skada och liknande. Det finns för närvarande ett system för "social encounters", det finns regler för alkemi, mounted combat, och mycket mer. Tanken är att spelmotorns regelverk ska vara lite modulärt, så att SL och spelgruppen kan använda sig av de regler som bäst passar i just deras kampanj.

Strid är ganska dödligt, ifall man har otur. Så det är tänkt att spelarna ska kunna samarbeta och utnyttja sin kreativitet i strid, samt att det finns en del taktiska inslag. Men stridssystemet är fortfarande under utveckling, så vet inte hur mycket detalj jag kan/borde gå in på för närvarande. De som har speltestat det har gillat det hittills åtminstone, så det är jag glad över. :)


Ska tillägga att spelet är nog fortfarande i Alpha stadiet. Det beror kanske iofs lite på hur man tänker, men jag tänker att det först kommer till Beta stadiet när jag har allt på plats, och det bara är en fråga om ytterligare speltestande, tweakande av det som redan finns, sammanställningar, komplettering, redigering, etc. Men att systemet ska vara komplett så när som på justeringar och lite tillägg och redigering åtminstone. ^^ Samt att världen ska vara i det närmaste klar också. Ni får väl säga ifall ni tycker jag ska ändra på mina tankar kring detta. Det är som sagt mitt första egna spelsystem, och förutom speltests hjälpen jag får av mina vänner över nätet, så skriver och arbetar jag på detta helt själv.


Hmm... vet inte riktigt vad jag ska skriva mer... om ni har några frågor så får ni gärna fråga! ^__^



Jag har även ett sidoprojekt som går under namnet "Nått", och är ett lite enklare spelsystem som är tänkt att kunna användas till olika former av horror rollspel. Lite av ett generellt horror system som även ska hjälpa SL att skapa settings, äventyr, osv. Det är som sagt ett sidoprojekt för närvarande, och har därför inte kommit särskilt långt ännu. Jag har fullt upp med mitt huvudprojekt ovan, men det kan vara skönt ibland att ta en paus från det och jobba vidare på "Nått" också. :)


Jag har även många idéer för andra spelsystem och settings, men jag har noterat ner mina tankar och idéer för dessa och återkommer till dem någon gång i framtiden. Drar jag på mig för många projekt på en gång så riskerar jag att aldrig bli klar med något av dem. ^__^ lol

Men jag erkänner att jag älskar skapande processen! :) Det här är bland det bästa jag vet, att få skapa en värld och ett tillhörande spelsystem. Det är en dröm, som jag nu tar chansen att försöka förverkliga. ^__^
 
Top