HD>SSD spegling?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Styrde upp en speldator åt dottern för ett tag sedan. Bara en enkel kontorsburk som vi spetsade till lite men tyvärr inte just då med ssd då plånboken sa nej till det. Nu har ska vi dock skruva i en ssd i den och självklara frågan kommer då upp: Finns det ett enkelt sätt att få över windows till ssd:n eller är enklaste och snabbaste att installera om allt?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är lekman när det gäller just dessa typer av datorrelaterade frågor, men min gissning är att det är en ominstallation som gäller. Men vänta tills någon av forumets proffs svarar innan du gör något.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Styrde upp en speldator åt dottern för ett tag sedan. Bara en enkel kontorsburk som vi spetsade till lite men tyvärr inte just då med ssd då plånboken sa nej till det. Nu har ska vi dock skruva i en ssd i den och självklara frågan kommer då upp: Finns det ett enkelt sätt att få över windows till ssd:n eller är enklaste och snabbaste att installera om allt?
Det finns program som kan hjälpa med sådant. När jag köpte en SSD för ett par år sedan så följde det med en licens till ett sådant program (Acronis) men det finns gratisalternativ också.

Googla på "clone hdd to ssd" så kommer du att hitta ett antal olika guider för hur man kan gå tillväga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag hade installerat om, minst risk för strul då. Dessutom är en ren disk ganska trevlig. Det borde inte vara några problem att behålla gamla disken, flytta över det du vill behålla och sedan rensa den. Den går ju att använda som långsamt medium eller backup.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag brukar använda EASEUS Todo Backup för det här ändamålet. De har en rätt bra "föra över OS:et till ny disk"-funktion som funkat 5-10 gånger för mig, utan problem. Sen skulle jag nog, efter överföringen, ändå göra en Windows 10-fabriksåterställning. Men för att få över installationen och licensen skulle jag använt EASEUS. Gratisversionen, inte betalversionen.

(Såg att de tatt bort ett par funktioner ur senaste gratisversionen. Det bör gå att hitta nån lite äldre version också).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jag brukar använda EASEUS Todo Backup för det här ändamålet. De har en rätt bra "föra över OS:et till ny disk"-funktion som funkat 5-10 gånger för mig, utan problem. Sen skulle jag nog, efter överföringen, ändå göra en Windows 10-fabriksåterställning. Men för att få över installationen och licensen skulle jag använt EASEUS. Gratisversionen, inte betalversionen.

(Såg att de tatt bort ett par funktioner ur senaste gratisversionen. Det bör gå att hitta nån lite äldre version också).
Topp! Testar den! Tackar!
 
Top