Nekromanti Hastur! och Tatters...

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,718
Location
Malmö
Vi har med vild frenesi kastat oss in i del 2 av Tatters of the King, och ska ikväll börja spela in för att eventuellt sända via Podcon. Vi får se hur det blir med det. Men till min fråga. Jag försöker läsa på för att förstå Hastur, och inser att det verkar finnas väldigt få svar. Därför undrar jag hur du tolkat och tänkt.

Läser inte mer om du ska vara spelare i Tatters of the King.


Jag har en bild av att Hastur gör folk galna, och att man inte kan förstå Hastur förrän man är galen. Han kommer och förändrar, bränner ner och återuppbygger, infiltrerar och smittar, gör om och tar ifrån. Han äter känslor, och skapar galenskap. Varför vill kulter att han ska komma till jorden? Kanske "vill" de inte så mycket som att de ser att han ska komma och försöker utnyttja det? Eller är det hans betalning med förmågor som lockar dem?

Är Hastur Den vita akolyten, och Främlingen? I pjäsen The King in Yellow tycks Främlingen vara någon annan. Som Gud och Jesus. Jag vill att Hastur ska locka rollpersonerna att bli hens tjänare, för att i slutet kanske hjälpa Hastur. Kan man säga att Hastur försöker få en rollperson att bli Främlingen, eller Den vita akolyten, eller är det som att säga att rollpersonen ska bli Hastur?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu har jag inte läst tatters, men jag kan en del om Cthulhu Mythos. Och om sekter.

Kulter i Call of Cthulhu kan liknas med sekter IRL (jag säger liknas för de är INTE samma sak). Och med "sekt" menar jag "farlig/destruktiv sekt".

För mig personligen är det obegripligt att någon kan tro på eller gå med i sekter som Scientologerna, Jehovas Vittnen, Hare Krishna etc, men folk gör det dagligen och det är ett väldokumenterat hur sekterna arbetar för att locka till sig nya medlemmar.
Extremt förenklat (och jag menar extremt) kan man säga att de fungerar som knarklangare: "the first fix is free".

Överfört till CoC skulle det betyda att kulten har en fasad och arbetar under ett (eller flera) andra namn.
Nya medlemmar lockas med i tron att det är något helt annat.
Man visar sedan något "mirakulöst" och antyder att det finns mer av varan om den nya medlemmen satsar mer på kulten.
Sedan, vartefter man stiger i graderna, får man reda på mer och mer av "sanningen".
Och ju mer insyltad man blir desto mer sanity förlorar man. Observera att detta inte är den vanliga formen av sanity loss, utan liknar mer hjärntvätt.

Det kan vara värt att läsa igenom wikipediaartikeln om sekter:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,752
Location
Rissne
Nässe;n222962 said:
Varför vill kulter att han ska komma till jorden? Kanske "vill" de inte så mycket som att de ser att han ska komma och försöker utnyttja det? Eller är det hans betalning med förmågor som lockar dem?
Hm... Nu har jag inte läst del 2-3 på ett ganska bra tag, men här är min personliga bild av det hela:

Hastur är inte bara kaos och vansinne, utan också ett slags konstnärlig extas. Inspiration och skapande, men förvridet och framför allt för mycket. Människors hjärnor är inte riktigt gjorda för den urkraftsnivån av förvriden kreativitet. Men det är det här som gör att till exempel Alexander Roby lockats till honom, liksom andra konstnärer: de är mottagliga för Hasturs specifika influenser. De vill naturligtvis ha mer av det de smakat på, så att säga. De vill förlora sig i skapandet och drömmandet.

Andra vill helt enkelt ha makt, och kan till exempel ha en föreställning om att den eller de som hjälper Hastur kommer att få upphöjda positioner när Carcosa manifesteras på jorden och Hastur befrias och leds dit.

Jag tänker också att det finns de som helt enkelt grips av en vilja att veta mer, att sylta in sig mer, att greppa mer av universum. Där är Hastur och hans mörka kreativitet och drömmar om Carcosa också lockande.
 
Top