Hastighet i strid med eldhandvapen

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Detta går tvärtemot vad vi vet om eldstrider med moderna vapen, där eldstrider ofta tar en väldigt lång stund. För att ta ett exempel så såg jag nyligen en dokumentär om Irländska inderbördeskriget och specifikt om Michael Collins död i ett överfall. Hans konvoj bestående av tre fordon (en motorcykel, en pansarbil och en bil med flak) överfölls av fem stycken soldater mitt på en väg. Collins beordrar sina mannar att lämna sina fordon och slåss tillbaka.
Jag tänker omedelbart på Apocalypse World.

Spelledaren: Ni når den övergivna bondgården vid landsvägen. Nån timme senare hör ni fiendens konvoj närma sig och snart ser ni dem - en motorcykel, en pansarbil och en öppen lastbil.
Spelaren: Jag sprider ut mina mannar i ödehusen och instruerar dem om när de ska öppna eld.
SL: rulla Hard
Spelaren: *rullar* *misslyckas*
Spelledaren: Första salvan går väl hyfsat. Ni får in åtminstone en rejäl träff, han dör nog, och flera fiender skadas. Men de håller modet, sprider sig från fordonen ner i dikena och bakom stenmurarna kring gården. Det går säkert ... ja, du vet inte, en kvart? En halvtimme? Du är nere på ditt sista magasin. Fienden har försökt röra sig för att omringa gården, men er nedhållande eld har än så länge hindrat dem. När skriken från den första som träffades till slut tystnar hör du plötsligt ljudet av en motor som närmar sig längs landsvägen från andra hållet, i er rygg. Vad gör du?

Vi är ju hyfsat vana att variera "tidsåtgången" av en handling i andra sammanhang. Det är väl inte många som räknar hastighet på att klättra upp för en bergsvägg, konstaterar att väggen är 30 m hög, en människa klättrar 10 m per runda och kräver 3 lyckade slag? Det finns inga intressanta beslut däremellan, så vi bakar ihop det till ett slag. Utforskande av dungeons finns det ju olika filosofier beroende på spelstil - aktiverar vi ett slag i Finna Dolda Ting när spelaren beskriver att hon utforskar rummet eller måste hon säga att hon petar på varje öga i jaktscens-mosaiken? Gör samma sak med strid. Zooma ut. Låt tid gå mellan slagen. Hitta de intressanta beslutspunkterna när något förändras. Man kan spela så att det är intressant att veta om du gömmer dig och skjuter ut genom det tredje fönstret från väster i ödegården eller om det är det fjärde fönstret, men det är knappast det enda sättet att spela.
 
Top