Nekromanti Har talat med Ola

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Efter den stormiga debatten om Codex fokus (eller ofokus) samt diverse rykten så beslutade jag mig för att ta kontakt med Ola.
En intressant sak att veta kan vara att Portal köpt upp en stor del av Codex aktien. Vilket bidrager till en godare ekonomi. Dessutom så skall tidningen i fortsättningen bli 100 sidor lång.
Rollspelsdelen kommer att bli 25 sidor (allså 25% av tidningen). Han har också bedyrat att det inte kommer bli någon minskning på Rollspelsdelen utan att den kommer vara själva fokuset i tidningen. Och att den absolut inte kommer att försvinna.
Tidningen är även menad att locka fler folk till Hobbyn och således riktas den sig till en bredare massa. Bredden på tidningen gör även att det kommer fler annonsörer och sponsorer. Fox films skall tydligen vara med i nästkommande nummer.
Dataspelen är ju de som drar in de stora pengarna och därför måste de nästan vara med. Tidningen skall bli en Tuff tidning som i huvudsak riktar sig till män mellan 13-30.
Ryktena om att det skulle bli bil och sportspel i tidningen förnekade han. De kommer heller inte bli en ny Cafe (fast att se frilansskribenterna posera nakna skulle iofs vara rätt så underhållande).
Fördelen med tidningens bredd är även att Skribenterna kan förvänta sig mer än ett tack för deras artiklar.
Ja.. Ola kommer att lägga upp ett officiellt inlägg senare.
Han var dock måttligt irriterad av att folk alltid klankade ned på codex eftersom den är en Livsstilstidning.
Ja det var väl allt för stunden från mig.

Petter Nallo

Only dead fish float with the stream.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Jag med, med resultatet att jag försvinner

Jupp. Pratade just med Ola och eftersom han och jag inte kunde komma överens så kommer jag att sluta på Codex. Nu kommer jag dock att skriva klart mina artiklar så än blir ni inte av med mig, men efter nummer 8 så lär jag vara borta.

Anledningen till min avgång har inte bara med data- och tv-spelen att göra, utan främst att det kommer med saker nu i framtiden som jag inte vill ha i en tidning som jag främst skriver i för rollspelspubliken. Jag har inget mot racingspel, beat-em-ups, eller filmer som inte är scifi och fantasy men det är inget som har något att göra med rollspelskulturen. Det har med ungdomskultur att göra och då främst den manliga sådana. Detta är las vision, att göra en tuff tidning för unga män, medan minvar att skriva för den delen av ungdomarana som sysslar med rollspel. Våra mål går alltså isär.

Jag önskar er alla välgång med tidningen och slinker återigen tillbaks till den anonymitet från vilken jag kommit.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Jag med, med resultatet att jag försvinner

Hej Daniel och alla andra!

Daniel skriver att jag vill göra en tidning för ungdomskultur. Vad jag sa till Daniel var att om man gör en bredare tidning så sprider man rollspelen till en bredare publik. Och nästan allt kommer att kunna relateras till rollspel i Codex, även filmer och dataspel. Men inte exakt allt.

Jag jämför gärna till Sverok som inte bara når rollspelare utan även kortspelare, dataspelare, figurrslagspelare, lajvare, mfl.

Det Daniel retar sig på att det ibland kan komma in andra saker än rena rollspel, och att om endast ynkliga en sida om ett racingsspel kommer med i Codex skulle han hoppa av.

Jag får istället säga adjö till Daniel och lyckönska honom i sitt skrivande för Runan. Jag hade gärna kvar honom som skribent, men jag kan inte ställa upp på krav om detaljstyrning av tidningens innehåll. Självklart lyssnar jag på vad ni säger och skriver, men det är jag som måste ta ett helhetsbeslut.

En viktig sak Daniel sa till mig var att det inte bör vara helt frikopplade artiklar som inte har någonting alls med läsarna att göra, men det har jag aldrig tänkt heller.

Jag vill dock uppmana alla andra att stanna kvar ett tag till på Codex, för det händer riktigt tuffa saker i framtiden. Och självklart kommer rollspel vara med på menyn.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kommer med lite synpunkter

"Det Daniel retar sig på att det ibland kan komma in andra saker än rena rollspel, och att om endast ynkliga en sida om ett racingsspel kommer med i Codex skulle han hoppa av."

Visst, men om en ynklig sida om racingspel kommer in, så är det lätt att ytterliggare kommer i nästa, och nästa etc...

Tyngdpunkten skall anser jag ligga på rollspel, och jag vill inte ha gränsen ungefär 25%, utan minst 25% av materialet relaterat direkt till rollspel.

Sedan kan det variera, filmer, böcker och liknande kan mycket väl ge inspiration till kampanjer inom rollspel, liksom historiska händelser, lagar och liknande. Så mycket som inte direkt har med rollspel, kan ändå vara väl användbart till rollspel. Som man ser inspireras ju också nästan allt rollspelsrelaterat till vår värld, med den enkla anledningen att det är det enda vi har att jämnföra med.

Bordsrollspel är ju självklart, liksom lajv (som jag dock inte har någon kunskap om, och inte finner helt intressant i många fall), men det är likafullt rollspel. Figurspel ligger väldigt nära, även om det inte är rollspel, och bör få plats, dessutom är ju många rollspel förknippade med figurspel (ex. Mutant Chronicles-Warzone, DoD Chronopia-Chronopia, Warhammer FRP-Warhammer med varianter, Western-Western etc...).

Vad gäller kortspel är det lite mer avlägset, men det finns vissa kortspel som räknas mer eller mindre som rollspel, för min del är inte det intressant, men många håller på med det, och många är även kortspelare och rollspelare, så det bör inte helt uteslutas, även om jag kommer hoppa över dessa sidor i största mån.

Dataspel är den stora stöttestenen antagligen. Endel dataspel är rena rollspel, och bör ju kunna hamna i tidningen, andra inte, som t.ex. sportspel, däribland racing...sedan finns ju en mängd andra spel som ligger på gränsen, och det är svårt hur man skall göra, men jag tror att man skall lägga upp några riktlinjer, men att i slutänden är det Ola som avgör om det skall få komma in eller ej. Samtidigt måste man även tänka på att inom rollspel finns inte så mycket pengar, det finns däremot inom dataspel, vilket gör att i tveksamma fall, om artikeln är bra är det bättre att ta med, än utesluta.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Kommer med lite synpunkter

25% av materialet kommer att vara rollspel, däremot kommer annat material ha starka kopplingar till rollspel, vilket innebär att egentligen är det mer än 25%.

Ni som håller ut kommer att fpå se. Trots allt är det ni skribenter som skriver tidningen. Och jag vill ha rollspelstexter i världsklass från er!



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Kommer med lite synpunkter

Rollspelstexter i värdsklass..
Tja nu fick man ju ordentligt med press på sig i alla fall:)

Only dead fish float with the stream.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mina synpunkter

Jag håller lite med både dig och Daniel hitills. Jag och Ola har diskuterat detta en hel del tidigare, utan att komma fram till så mycket. Jag gillar fortfarande Codex som tidning, men jag tycker mig se att den förlorar fokus jag med. Jag måste väga personliga åsikter mot det lite mer allmäna som Ola vill ta med (breddning, att nå ut, ekonomin).
Jag kommer stanna kvar och se hur det utvecklar sig. Nu har jag inte varit särskilt produktiv eller delaktig på sistone, men jag hoppas på bättring, åtminstone lite :)
Jag är dock fortfarande av den åsikten att Codex bör vara en rollspelstidning, snarare än en speltidning som den verkar ha profilerat som på sistone. Jag hoppas att jag kan följa med på båten så länge som möjligt, för det är kul och spännande, men går den enligt min åsikt för mycket ur kurs kommer jag som Daniel ta livbåten till andra breddgrader :)
Men, för tydlighetens skull, för tillfället vill jag i högsta grad stanna kvar och se vad framtiden har i sitt sköte.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Mina synpunkter

Hej Ripperdoc!

Daniel hoppade av då hans toleransgräns gick vid 1 sida rallyspel. Något som jag endast vid sällsynta fall skulle tillåta och då om det är ett mad max rally spel typ.

Carl Johan Ström på Neogames är mycket positiv till de förändringar jag gör med Codex, likaså Rävspel och de butiker jag har pratat med. Men du sätter fingret på en öm punkt, min tanke är dock inte på långa vägar att överge rollspelen utan snarare ordna så att de ges mer spridning än någonsin tidigare. Att nå ut till folk om rollspel.

Det kommer att komma saker i Codex som inte är rollspel, som ja faktiskt kan kännas som fel för en hard core rollspelare. Är det så illa ifall detta faktiskt ger oss möjligheten att ge ut tidningen över huvud taget! Jag tror inte heller att det blir stora mängder av "fel" material i tidningen.

Ta exempel ett fenomen som StarWars. Jag vill kunna köra ett temanummer och ta upp böckerna, filmerna, serierna, rollspelen, dataspelen, kortspelem, figurerna, osv. Det är i allra högsta grad intressant för en SL som kör StarWars.

Men att skriva om sportspel, det vete fan. (Men de får gärna annonsera om det.)

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Jag är fastare än....

...Ja jag vet inte vad.
Jag tror att Codex kan bli något riktigt stort, jag kämpar med min lilla del för att det ska bli så. Jag hoppade på när Codex var en ren och skär Neogames tidning, detta trots att jag aldrig spelat en Neogames-produkt... Jag såg med glädje på när tidningen blev bredare, svällde och färggladare.
Nu när tidningen breddar sig ännu mer, kanske till och med kommer att ta upp saker som ligger lite utanför allt som jag tycker är roligt och intressant, ja, då stannar jag ändock kvar för jag tror på att Ola har bra visioner.
Han säger att han vill få rollspel att nå ut till fler människor, om jag kan hjälpa till med det, ja, då är jag nöjd... Codex var en bra tidning, är en bra tidning och jag kommer att göra allt jag kan för att den ska fortsätta vara en bra tidningen med ambitionen att den ska bli bäst, bäst bäst!!!

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 
Joined
8 Dec 2000
Messages
14
Ang hemside-adress

Hej allesammans! Magic-ansvarige Björn här.

Nu när Codex utökar sitt ingrediensförråd lite, undrar jag hur det blir med hemside-adress www.rollspel.nu. Kommer den stå på framsidan av tidningen nu när bara 25% bara kommer innehålla rollspel?

Tut!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Ang hemside-adress

Det kan du nog räkna med. Denna ökade exponering var en av de större skälen till att hemsidan www.rollspel.nu började sitt intima samarbete med Codex.

/Björn Grafström

/Azagthoth
 
Top