krank said:Jag vet inte; det finns ganska få rollspel där spelledaren helt plockas bort; och i de jag hört talas om ersätts bara spelledarens godtycke med regelsystemets slumpmässiga godtycke.
Väldigt visa ord.p_wrang said:Jag tror att ett vanligt fel är att spelledaren överplanerar och spelar ut scenerna lite för detaljerat i sin fantasi. /.../
Om man ser spelledaren som en berättare där spelarna får vara med och uppleva, tror jag man misslyckats redan där.

Etepete said:Detta är min erfarenhet - och när jag tänker på det på det viset så förstår jag var rörelsen för frigörelse från spelledare kommer ifrån. Men jag tror inte att det _egentligen_ är något problematiskt med spelledarrollen, utan att det snarare rör sig om vikten av att ha viss samsyn och god social kontakt.

Måns said:Huvudet på spiken. Det handlar inte om SL som roll, det är ett första symptom, ett vilt fäktande mot något som anas men inte till fullo förstås. Det handlar som du säger om kommunikation. Vem får/bör/ska göra vad, när, och hur.
Bland annat.![]()