Har Fria ligan ”bitit av mer än de kan tugga”?

enstoering

Veteran
Joined
13 May 2020
Messages
11
Att ge sig i kast med att göra omstart (reboot) för spel (eller för den delen film) är något som är förenat med stora risker. Det finns ju en hel del exempel på hur löftena om en ’nystart’ inte alltid infrias, eller där ett ’franchise’ helt enkelt störtar pga illa utfört hantverk, och plötsligt har man inte bara missat att knyta nya ’fans’ till produkten/verket utan även alienera de gamla trotjänarna.

Så till ämnet för inlägget; har Fria ligan ”bitit av mer än de kan tugga” då de nu ger sig i kast med två riktigt kinkiga speluniversum i The One Ring och Twilight:2000?

Missförstå mig rätt - ingen är gladare än jag om de lyckas med dessa två. Jag ser väldigt mycket fram mot att se vad som blir av dessa projekt och jag kommer definitivt att vara med på Kickstarter när det är dags. Dessutom har jag inga förväntningar på hur dessa produkter ska vara eller ens bör vara. Jag är mest bara glad att få ta del av dessa.

Men ... att ’Tolkienister’ kan vara kinkiga när det kommer till hur deras ”värld” realiseras är ju ingen hemlighet. Jag har även insett att inte underskatta hur MÖP:iga T2K-fansen är (en titt på FL:s Twilight-forum räcker och går man vidare till större sådana så, ja, detaljer är väääldigt viktiga).

Så, har Fria ligan tagit sig vatten över huvudet, eller kommer de lyckas ro de här detaljtunga projekten i hamn? Vad tror ni?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Att ge sig i kast med att göra omstart (reboot) för spel (eller för den delen film) är något som är förenat med stora risker. Det finns ju en hel del exempel på hur löftena om en ’nystart’ inte alltid infrias, eller där ett ’franchise’ helt enkelt störtar pga illa utfört hantverk, och plötsligt har man inte bara missat att knyta nya ’fans’ till produkten/verket utan även alienera de gamla trotjänarna.

Så till ämnet för inlägget; har Fria ligan ”bitit av mer än de kan tugga” då de nu ger sig i kast med två riktigt kinkiga speluniversum i The One Ring och Twilight:2000?

Missförstå mig rätt - ingen är gladare än jag om de lyckas med dessa två. Jag ser väldigt mycket fram mot att se vad som blir av dessa projekt och jag kommer definitivt att vara med på Kickstarter när det är dags. Dessutom har jag inga förväntningar på hur dessa produkter ska vara eller ens bör vara. Jag är mest bara glad att få ta del av dessa.

Men ... att ’Tolkienister’ kan vara kinkiga när det kommer till hur deras ”värld” realiseras är ju ingen hemlighet. Jag har även insett att inte underskatta hur MÖP:iga T2K-fansen är (en titt på FL:s Twilight-forum räcker och går man vidare till större sådana så, ja, detaljer är väääldigt viktiga).

Så, har Fria ligan tagit sig vatten över huvudet, eller kommer de lyckas ro de här detaljtunga projekten i hamn? Vad tror ni?
Det beror nog på om de bryr sig om de får alla tidigare fans att gilla deras produkter eller om de bara vill göra sin egen take och förhoppningsvis inte gå back. Om det är det första som gäller så har de definitivt failat redan innan de börjat. Det andra är jag däremot rätt säker på att de kommer att lyckas med.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
När det gäller TOR så har huvuddesignern Francesco Nepitello följt med över från Cubicle7. Det tror jag borgar för att kvalitén åtminstone inte blir sämre.

T2k har jag svårare att uttala mig om. Det verkar som att många tycker att YZE kan passa bra till en reboot. Jag tror de har full koll på situationen även där.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Har fullt förtroende för allt Fria Ligan ger sig in i. Precis som nämns ovan så verkar man ju inte hämta hem IP:n för att själva mecka med dem utan världsbygget ligger kvar hos dem med tung kompetens. Ligans roll i det hela blir att hitta de centrala sakerna i världsbygget som spelet primärt skall handla om och väva in dessa i regelmotorn (åtminstone har det funkar så på Alien RPG och sannolikt även i T2K). Hur stor deras inblandning blir i TOR har väl inte nämnts så mycket om än, men om de varken står för världsbygget eller regelmotorn så känns det mest som spelet kommer distribueras under Fria Ligan-flagg?

Oavsett. Har haft fullt förtroende sedan Fria Ligans började ge ut spel och det förtroendet är fortsatt mycket stabilt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag hoppas verkligen inte Fria ligan går in och petar i One Ring, det har ju ett fruktansvärt bra regelsystem för att spel i Middle Earth. Om de försöker trycka in sin XYZ-motor där, blir jag fan vansinnig. Men som jag förstått detta ska väl One ring få behålla sin regelmotor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Kan bara inskärpa att jag har fått det bestända intrycket av att The One Ring fortsatt kontrolleras av Nepitello och Sophisticated games. Ligans input blir som förlag - formgivning, distribution etc. Inte oviktiga saker men inget som rör kärnan i spelet.

T2K däremot verkar ju mer vara deras egen grej och lär säkert bli mer kontroversiellt då det känns som att Ligans designfilosofi inte alltid rimmar med vad det spelet var. Å andra sidan är det ju "dött" och då är det alltid enklare att starta om än när man ger ut en direkt efterföljare (vare sig det görs av samma förlag eller ett annat).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Också, gör ett Sagan om Ringen spel där jag kan spela Ecthelion eller Fingolfin. Low power grejen är gjord.
Then Fingolfin beheld… the utter ruin of the Noldor, and the defeat beyond redress of all their houses; and filled with wrath and despair he mounted upon Rochallor his great horse and rode forth alone, and none might restrain him. He passed over Dor-nu-Fauglith like a wind amid the dust, and all that beheld his onset fled in amaze, thinking that Oromë himself was come: for a great madness of rage was upon him, so that his eyes shone like the eyes of the Valar. Thus he came alone to Angband’s gates, and he sounded his horn, and smote once more upon the brazen doors, and challenged Morgoth to come forth to single combat. And Morgoth came.


Gothmog, Lord of Balrogs, high-captain of Angband, was come; and he drove a dark wedge between the Elvenhosts, surrounding King Fingon, and thrusting Turgon and Húrin aside towards the Fen of Serech. Then he turned upon Fingon. That was a grim meeting. At last Fingon stood alone with his guard dead about him; and he fought with Gothmog, until another Balrog came behind and cast a thong of fire about him. Then Gothmog hewed him with his black axe, and a white flame sprang up from the helm of Fingon as it was cloven. Thus fell the High King of the Noldor; and they beat him into the dust with their maces, and his banner, blue and silver, they trod into the mire of his blood.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Också, gör ett Sagan om Ringen spel där jag kan spela Ecthelion eller Fingolfin. Low power grejen är gjord.
Om man skall köra första åldern hade det varit coolt att köra Gondolinfokuserat, kanske i tiden mellan de Otaliga Tårarnas Slag och Gondolins fall. Rollpersonerna kan vara Turgons utsända i ett allt mer fientligt Beleriand, och man kan väva in element av Narn i Chin Hurin och Nargothronds fall

Inte riktigt lika episkt som Figolfin iofs
 

enstoering

Veteran
Joined
13 May 2020
Messages
11
Det beror nog på om de bryr sig om de får alla tidigare fans att gilla deras produkter eller om de bara vill göra sin egen take och förhoppningsvis inte gå back.
Mina farhågor är kopplade till just detta (det understrukna) i vad sådan här satsningar kan göra med ekonomin i bolaget. Förhoppningsvis gör det under - kickstarterna finansierar med råge och därpå följer riktigt bra produkter som finansieras av fortsatt försäljning av grundspelet. Alla blir glada och lever lyckliga från här till kingdom come.

Men (detta jävla men) om T2K failar (vilket det antagligen inte kommer göra, åtminstone inte initialt i Kickstartern) så drabbar det förhoppningsvis ingen fattig. FL har ju en trogen skara (mig inkluderad) som kommer kunna bidra med likvida medel genom deras breda utgivning.

Men (va’fasen ett men till!?!) ponera att TOR kraschar. Hur vet jag inte och kan nog inte förställa mig att det skulle gå till, egentligen. Men om, så är höjden att falla från rätt hög. Nu är det som många påpekat en mer administrativ roll för FL här (och jag kan knappt bärga mig så sugen jag är på att få se slutresultatet) och därför en säkrare position än om de ba’ ”vi ska göra en hexcrawl YZE av det här”. Tilläggas bör att undertecknad inte skulle tycka att det var så illa det heller.
 
Top