Nekromanti Har du erfarenhet av CoC?

Highfoot

Veteran
Joined
15 Aug 2000
Messages
15
Location
SKövde
Hej!
Finns det någon som har lite erfarenhet av att vara spelledare till CoC?
Har spelat Rollspel i många år, men är ny till CoC. Lite tips vore toppen.
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Tja, det är väl o sätta dig o plöja igenom ett par av herr Lovecrafts noveller.
Regelmässigt är spelet busenkelt, det är baserat på Basic Roleplaying, så har man lirat Drakar och Demoner (pre 91:an) så känner man igen sig regelmässigt.
Man läser igenom regeldelen mycket fort, främst på grund av att den e så kort, men oxå på grund av att den täcker allt man behöver veta.
Resten av boken består av information om hur man skapar stämning, olika magi, hur man löser det hela med sanity (viktigaste egenskapen i spelet) och ett par riktigt skapliga äventyr.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Japp. Jag är en van CoC-spelledare med många äventyr bakom mig. Men var bor du, det underlättar ju om man bor inom rimliga avstånd från varandra. Jag själv bor i Örebro.
Läs min profil så får du tag på e-mail adressen.
Ciao.

Signing off. D.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Tips..
jag gillar 20 talet bäst, Börja med det välskrivna Edge of darkness som fins med i grundreglerna.
Skräcken har jagg funnit att män bäst bygger upp genom att inte tala om saker för rollpersonerna, inte låta dem se mer en en skugga av monstren, försöka få det till en Shelock Homes novell. typ. Få dem att precis försent inse att de är efter fel man och hinna till rätt plats precis så förtidigt/sent att de inte blir slaktade av ett nyframmanat mpnster. Slå alla san-slag dolt och tala inte om hur mycket spelarna förlorar förens efter skräckpartiet. även om det kan vara en hitt att meddela om någon svimmar.
Lite monster. mycket psykologi.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Jag måste be om ursäkt för att jag trodde du sökte medspelare till CoC, men nu inser jag att du ville ha tips om själva spelet.
Mina tips om att vara spelledare till CoC är följande:
1. Gör en lista över dom (generella) ställen som karaktärer kan gå till för att hitta bakgrundsmaterial som gör det lättare att lösa fallet. Jag har gjort en sådan och den inkluderar polisen, tidningar, obducenter, kyrkor, nära och
kära till dom drabbade, bibliotek, universitet etc.
Denna lista gör att du kan ge snabba tips till lite osäkra spelare, naturligtvis på ett smygit sätt, säg inte rent ut:
"Ni kanske skulle gå till polisen?", utan "Din PC känner
en av mordutredarna i fallet för att du brukade gå i samma kvällskurs som han på universitetet. Du ser honom av en händelse på speak-easyn (=en illegal pub) sent en kväll."
2. Håll alltid i minnet att karaktärerna nästan aldrig hajar exakt vad dom bör göra i den och den situationen för att lyckas följa den röda tråden i äventyret. Ge dom så mycket chanser du kan i början av spelandet, för att dom ska möta, hitta, se eller lista ut viss mycket viktig information som dom måste ha. Skriv upp alternativa vägar till den informationen om du kan, för att snabbt kunna använda den om det andra inte funkar.
3. Var inte FÖR taskig med Sanity-loss i början, det är inte bra för rytmen i äventyret om folk hela tiden måste bli intagna på psyk i flera månader eller t.o.m. slå fram helt nya karaktärer mitt i spelandet för ett eller två äckliga liks skull. Sanity-loss är bra i kritiska skeden för känslan i CoC, inte i en liten sido-strid i början.
4. Låt dom inte hitta formelböcker etc. för tidigt i spelet, PC:s måste först få en känsla av att det är mycket farligt och exotiskt med magi, innan dom själva börjar försöka dabbla i det. Likadant gäller med varelser och andra världar. Släpp på det successivt, det hjälper för att bygga upp en mycket hemsk stämning i spelet. Tycker jag alltså.


Signing off. D.
 
Top