Nekromanti hantverkare

Kanturi

Swordsman
jag kom på en sak när jag kollade igenom EONII regelboken litegran; jag tänkte det att en hantverkare borde ju kunna "exprimentera" lite med vad han/hon gör. t.ex. en bryggare uppfinner ett nytt öl, en brännare uppfinner ett nytt vin, en bågtillverkare kommer på en ny båge (slå mot färdigheten för att se hur bra den blev: t.ex. perfekt slag: långbåge+20% i skottlängd, +2/+2/+1/+1 i skada m.m., ni fattar säkert) sådana saker kan ju spelledaren bestämma, om en hantverkare överhuvudtaget får uppfinna nya saker... jag tyckte iaf att det var en bra idé... :gremlaugh: ps, jag tål kritik DS.

MongoMan

Swordsman
Jag vill inte verka otrevlig, men kan du inte göra ett enda mastodontinlägg där du ställer alla frågor du har?
Som svar på din fråga så kan man ju använda reglerna på Breidablick, men den sidan har ju inte funkat på jättelänge.
Jag gjorde dock en backup av den filen så om du vill lägger jag upp den.
(Om författaren tillåter förstås. Dock inte säker på att jag behöver hans tillåtelse, han har ju ändå själv lagt ut det på nätet.)

/Mori - Skakade nyss hand med Emil Jensen.

Hartland

Warrior
Nej det är bättre att dela upp dom då de, som nu, inte har något med varandra att göra.

/Hartland - smyger in i bland

Kanturi

Swordsman
ursäkta mej! :gremtongue: men jag typ kommer på vissa saker och sedan glömmer jag av dom, så jag skriver ett inlägg och kommer på typ 10 min. senare att det var en annan sak oxå som jag ville ha svar på. men det kan ju bli lite jobbigt att svara på typ 5 frågor i ett och samma inlägg(förresten så tycker jag inte om att skriva alldeles för mycket på datorn :gremblush:)

MongoMan

Swordsman
ursäkta mej!
Nej då! Det ska inte behövas, du är så söt så! :gremcrazy:
Det var mest när du startade 3 trådar om snarlika saker som du kändes som en Lord of Spam.
Men du känns ändå som någon som ligger på 1000 i topplistan på folk jag skulle kunna tänka mig att
tillbringa min tid på en öde ö med. (en stor ära!)

Gylf draken

Warrior
Att det finns bågar somheter typ "långbåge" med fasta skador och liknande är för att det ska vara lätt, men tänk dig att varje skapelse skiljer sig, varje båge skiljer sig från gång till gång och från hantverkare till hantverkare, varje hantverkare exprimenterar under sin lärlingsperiod tills han/hon funnigt den billigaste, starkaste, bästa bågen/svärdet/korgen/o.s.v. med de material som han/hon kan få tag på.
en hantverkare har kanske kommigt på att om man avvänder hassel trä i spetsarna ovh björk vis handtaget som gör bågen stark med bättre "shwung" i, då läser man bak i grundboken sid 288 (föremål med högkvalitet) och lägger till kanske (hårt anspännd båge) och "moddar" den.
det är inte så att alla bågtillverkare över hela världen trots olika kunskaper träslag m.m. skapar samma långbåge.

VH Jens.L "Eller inte"

Phelan

Hero
Att gå så långt som att kräva ett perfekt slag vet jag inte om jag skulle kräva. Däremot, om du har Vapenmästaren så finns det exempel där på särskilda egenskaper hos vapen. Man kan ta dessa som riktlinje, och sedan utgå från att om man vill skapa ett föremål med en fördel, utan medföljande nackdel, så blir det +Ob1T6 på hantverksslaget. Vill man ha fler fördelar får man +Ob1T6 per extra fördel. Dessutom lär varje försök vara mer kostsamt i material och mer tidskrävande ju högre kvalitet man försöker få till.

Slagresolutionen kan göras på två sätt. Antingen slår man bara, t ex Ob4T6 för en fördel utan nackdel. Lyckas det är det lugnt, missar man har man ändå slösat bort tiden och kostnad för materialet.

Alternativet, vilket nog kanske funkar bäst om man bara vill göra ett allmänt mer högkvalitativt föremål som man kan få mer pengar för, så slår man först 3 tärningar och den fjärde separat. Är slaget lyckat med alla fyra tärningarna så är det av högre kvalitet, om det inte är lyckat med de fyra tärningarna men de tre första blir lika eller under FC så har man i alla fall presterat ett föremål av normal kvalitet.

Mvh / Phelan