Eon Handelshus i Jargien

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Tänkte kolla om någon vet vad som finns skrivet om handelshus i jargien. Vilka olika befattningar och titlar finns det.
Har för mig det finns något som heter Mercator vilket är personer som av kejsardömet har fått tillåtelse att handla med andra länder.

Efter att googlat lite så hittade jag att det borde finnas ett antal köpmän vilka är ägarna. Sedan att det finns gesäller, lärlingar, bokhållare och tjänare.
Vad skulle jargiska titlar kunna vara för detta och finns det mer?
Jag tänker mig i ett rätt stort handelshus.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
"När det gäller befattningar och titlar kunde en köpman ha olika titlar beroende på vilket land och vilken stad han verkade i. Till exempel kunde en köpman i Italien kallas "mercante", medan en köpman i Tyskland kunde kallas "Kaufmann". Andra titlar som användes för köpmän var "patron" och "mercator". Gesällerna kunde kallas "compagnon" eller "Geselle", medan lärlingarna kunde kallas "apprentice" eller "Lehrling"."

Antar att Mercator tagit från verkligheten så Geselle eller Compagnon passar bra. Men vet inte hur jargiskt det låter.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag skrev en ganska så gedigen kampanj för just handelshus i Jargien, förlagt i staden Morus. Jag tror dock inte Mercator specifikt är en handelsman med rätten att handla med andra länder, utan det betyder väl bara handelsman rent generellt? Jag är dock inte skribenten för Jargien, mind you.


I min kampanj beskrev jag titeln Mercator såhär:
A merchant who has the unique privilege of not having to pay any tolls when moving goods in between provinces, cities or even in and out of the country. It is an extremely sought after title, and one can only be granted it from the Princep or the Imperial court. A female Mercator is a Mercatora.

Det jargiska ordet för lärling är apprendo och det jargiska ordet för handelshus är compania. Tjänare/tjänarinna är servitor och servita. Förvaltare är kurator.

Andra titlar som gissningsvis finns representerade i alla större handelshus vore protectore, alltså livvakter/vakter och Consultator, vilka är typ advokater/jurister/lagexperter.

Slutligen vet jag inte om det är min egen head-canon eller ej men jag använde mig också av ordet bravo, vilket inte är en officiell titel utan snarare en kulturyttring där unga individer från rika familjer skaffar sig blanka vapen och drar runt på gatorna för att mucka gräl med varandra, ofta med ursäkter såsom ära och heder. Amatörduellister som efter ett par glas ska slåss om både det ena och det andra, med andra ord. Utöver det gillar man även att tillfälliga men passionerade relationer, hasardspel och drickande.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Coolt, tackar. Ska försöka hitta där jag läste om Mercator eller om det är något jag hittat på för länge sedan och tror jag läst. Det händer då och då
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag hade ett dokument, visserligen på engelska, med lite information om staden som kampanjen utspelade sig i samt lite hur titlar och sådant fungerar. Om sådant roar dig/kan inspirera så har du länken här.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Jag hade ett dokument, visserligen på engelska, med lite information om staden som kampanjen utspelade sig i samt lite hur titlar och sådant fungerar. Om sådant roar dig/kan inspirera så har du länken här.
Absolut, tackar. Håller också på med en kampanj som ofta utgår från ett handelshus i Hamath.
 
Top