Nekromanti Hamnskifte

Mysto

Veteran
Joined
26 Jul 2015
Messages
1
Tänkte skapa en RP med Hamnskifte, men hittar inte följande:
1 Vad Naturligt Vapen (I) (för tex en Ulv) gör i skada.
2 Vad Pansar (I) gör (antar att det är lika med rustning men hur stark?).
3 Kan man använda Fint tillsammans med Naturligt vapen?

Någon som vet mer? :)
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
1, 2.
Naturligt Vapen och Pansar finns på sidan 200 i boken.
2 blir 1T4 och 3 blir 1T6 för spelare.

3.
Fint kan bara användas med Korta och Precisa närstridsvapen, men IMO så beror det lite på vad spelaren hamnskiftar till. Är det en stor björn är det nog definitivt nej, men är det en varg eller ett kattdjur så känns det mer logiskt.
 

slimn

Veteran
Joined
6 Nov 2015
Messages
4
Jag har några ytterligare frågor.

Kan man spendera ERF för att få upp sina monstruösa särdrag från Hamnskifte på nivå gesäll och mästare? Kan man t.ex. få Regeneration 2 (eller gesäll) för 20 ERF om man redan har den första nivån?

Kan man kombinera sitt naturliga vapen med t.ex. Giftbrukare när man är i bestform?

Kan man använda t.ex. andra Häxkonster när man är i bestform såsom Helbrägdagörelse eller Naturens famn utan att gå ur bestformen?
 

slimn

Veteran
Joined
6 Nov 2015
Messages
4
Och om man gör en Rese med särdraget Robust, och får även det monstruösa särdraget Robust, då borde de monstruösa särdraget räknas som en nivå högre, när man redan innehar en nivå?

Och vad händer om man har Häxkonster Novis och Hamnskifte Mästare, det går väl, står ingenting om det (jag hittar iaf inte)? Får man 1 eller 2 i permanent korruption?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
slimn;n128033 said:
Jag har några ytterligare frågor.

Kan man spendera ERF för att få upp sina monstruösa särdrag från Hamnskifte på nivå gesäll och mästare? Kan man t.ex. få Regeneration 2 (eller gesäll) för 20 ERF om man redan har den första nivån?

Kan man kombinera sitt naturliga vapen med t.ex. Giftbrukare när man är i bestform?

Kan man använda t.ex. andra Häxkonster när man är i bestform såsom Helbrägdagörelse eller Naturens famn utan att gå ur bestformen?

Såsom reglerna är skrivna så tänker jag att det inte går att höja de monstruösa särdragen. Jag tänker dock att ni absolut kan husregla det. Gällande giftbrukare är jag mer tveksam. Hur applicerar du giftet på dina klor? Det känns spontant som en omöjlighet.
Gällande häxkonster tänker jag att du kan det. Eller det finns inget som säger att du inte kan det i beskrivningen av förmågan.
Gällande frågan om Robust så låter det väl logiskt. Även fast det inte är tydligt att det skulle vara så i texten.
2 i permanent korruption borde du få. Men det finns inget som hindrar att du gör det som du själv säger.

Det finns inga tydliga svar på de flesta av dina frågor. Reglerna är överlag inte skrivna för att täcka osäkerheter såsom dina frågor. Visst kanske järnringen ger ett svar på dina frågor men annars så skulle jag husregla det inom er grupp.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag hejdar mig lite gällande hur mycket permanent korruption. Jag tänker att du först behöver lära dig gesällnivån, det blir då 1 permanent korruption, sen måste du lära dig mästarenivån och det blir då 1 till permanent korruption. Men det är inte tydligt om det faktiskt är så utan att du så att säga lär dig den mystiska kraften och om det går över din nivå i häxkonst så får du 1 permanent korruption oavsett vilken nivå över du är. Jag lutar istället mot det. Annars blir självlärd besvärjare eller vad det nu heter ännu sämre vad det redan är.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Genie_GM;n107145 said:
Fint kan bara användas med Korta och Precisa närstridsvapen, men IMO så beror det lite på vad spelaren hamnskiftar till. Är det en stor björn är det nog definitivt nej, men är det en varg eller ett kattdjur så känns det mer logiskt.
Fast obeväpnad strid är "Kort" om du tittar på vapnena på sidan 149. Om du inte har Naturligt Vapen III som då gör det "Långt".
Så jag säger: JA.

I övrigt säger jag att sure. Spendera du dina xp på att öka din stridsforms förmågor, de är ju ändå bara tillgängliga i bestform. Däremot Giftbrukare eller andra Mystiska Krafter skulle jag inte tillåta det. Det står specifierat på Novisnivån att du ÄR ett djur och att andra mystiker mycket väl kan tänkas använda det emot dig. Och så länge din djurform inte har nån egen förmåga att bli giftig så bliré inget. ;) Men det är jag det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Jag avrekommenderar att låta en hamnskiftare kasta spells i djurform, baserat på att det var/är alldeles för bra för druider i dungeons & dragons. Om djurformen är en ren stridsform (eller spejarform etc) men att hamnskiftaren måste återgå till mänsklig form om hon dessutom är besvärjare är en rätt så nödvändig begränsning.

Fint och lönnstöt skapar tillsammans några av spelets dödligaste attacker (vår tjuv kan regelbundet göra tre attacker med vardera 20-30 skador per attack när han får attackera med övertag; han oneshottar allt och jag menar allt i hela universum oavsett hur mycket rustning de har) så var försiktig med att tillåta detta i kombination med andra attraktiva förmågor.

Däremot kan jag inte se varför det skulle få fungera för ett kattdjur men inte en björn; olika "hamnar" har ju inte drastiskt olika skador. Och grundskadan för en fint/lönnstötare är helt irrelevant ändå, när denne lägger på t8+3t4 till skadan kvittar det om grundskadan är t4 eller t8. Visst, jag förstår det ur ett karaktärs/rollspels-perspektiv, men det är ingen viktig balansfaktor.

Det du som SL vill hålla kort är spelarnas intresse av att kombinera hamnskifte med spjutspetsattacker där djurformen gör att de lättare kommer undan. En uggla som kastar spells eller en räv som utdelar lönnstötar: problemet är inte själva attackerna i sig, utan om motståndarna är oförmögna att identifiera anfallaren för att själva anfalla (eller fly etc).

Symbaroum är "low fantasy" och oftast saknar elakingarna magisk grundutbildning. Jämför återigen med D&D där, när du börjar gå upp i level, monstren har övernaturliga förmågor att genomskåda förklädnader (såsom hamnskifte). Bortsett då från att D&D (i sina senare, mer balanserade, upplagor) gjort bedömningen att hamnskiftade karaktärer blir alltför bra om de tillåts göra mer än vad motsvarande djur kan göra (och att de inte kan kasta spells ens om du Polymorphar dig till ett djur som har både händer och mun).

Å andra sidan är Järnringen/Symbaroum mer eller mindre helt ointresserade av dylik balansering, och har lämnat fältet helt fritt. På ett vis kan jag förstå det eftersom vad som blir obalanserat för en regelminmaxande grupp som kanske min eller din, blir enbart rolig sagostämning för en annan, betydligt mindre optande, spelgrupp.

Alla begränsningar och balanseringar i D&D gör ju trots allt att man inte kan använda det systemet rätt av om man vill återskapa sagor och legender där ju hjältar och fiender ofta struntar fullständigt i vad som är rimligt för en kallhamrad äventyrare att göra på regelbunden basis.

Jämför vampyrer i gamla Hammer filmer med John Carpenters Vampires filmen. Bägge skildringar kanske egentligen använder samma regler fast på extremt olika sätt; i det första fallet är fokus på atmosfär och dialog och trånande blickar; i det andra fallet har spelreglerna tagits till sin logiska slutsats och vampyrjägarna vinschar sina offer ut i solljuset!

Min poäng är alltså att om man vill undvika att logiska och minmaxande spelare gör processen för enkel med sina fiender måste man begränsa hur reglerna kan kombineras. Men då förlorar man samtidigt möjligheten berätta vissa historier.

Järnringens regelböcker kan du som SL inte bara dela ut till dina spelare och låta dem hitta på gubbar, om du inte litar på dem, att ni alla har samma "power level" i sinnet.

Så fort frågorna börjar uppstå som kan jag mixa A med B så måste spelledaren göra godtyckliga bedömningar. I skarp kontrast till D&D (särskilt 3e och 4e) som hade idealet att regelboken skulle vara helt vattentät som en lagbok.

Att minmaxa sönder Symbaroum är med andra ord trivialt. Så uppmuntra dina spelare att lägga sitt krut på något annat :)
 
Top