Halvfolk, djurfolk och jättar

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Först en fråga om halvfolk, finns dem? Halvorch, Halvalv, Resealv eller liknande varelser där man blandar andarna.

Djurfolk, vilka finns? Vi har satt in ödlemän i vår kampanj och de verkar vara lite blandade men sköldpadda, leguan, varan och krokodil liknande borde väl vara de gängse.
Men jag har några djur till som jag gillar typ elefant, tapir, hyena och isbjörn.

Vilka förmågor kan storväxta som Tolgulder, Resar, och andra halvjättar typ Björnfolk, Elefantfolk besitta?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Det viktigaste budskapet först - låt tusen blommor blomma! Kör på det ni tycker är kul i er kampanj. Jag betvivlar att vi någonsin kommer att säga "det här folkslaget finns inte i Athos." Däremot kommer vi förstås fortsätta tänka igenom vad vi släpper som officiellt material.

Men vi vill verkligen uppmuntra folk att skapa egna folkslag (och värv för den delen). Vi skall se hur vi kan ge mer stöd och struktur åt det framöver!

Först en fråga om halvfolk, finns dem? Halvorch, Halvalv, Resealv eller liknande varelser där man blandar andarna.
Vi har inga planer på att införa halvfolkslag i nuläget. Det finns ju inget som hindrar att man spelar en alv eller människa som de är skrivna nu men med bakgrunden att de har blandad härkomst. Svartalf är för övrigt en rimlig halvorch.

Vill du ha något mer specifikt skulle du kunna flippa folkslagsförmåga - en "människa" med Själsband eller en "alv" med Vägledning.

Djurfolk, vilka finns? Vi har satt in ödlemän i vår kampanj och de verkar vara lite blandade men sköldpadda, leguan, varan och krokodil liknande borde väl vara de gängse.
Ödlefolk är ju en klassiker, och finns definitivt i spelvärlden - särskilt i Samkarnas djungler. Sköldpadde- och krokodilfolk skulle jag nog se som ytterligare, separata folkslag. Det är lite en fingerspetsfråga var man drar gränserna för djurfolk - art, släkte, familj etc.

Men jag har några djur till som jag gillar typ elefant, tapir, hyena och isbjörn.
Då vänder jag på frågan - hur skulle du tycka de bör se ut? Vilka färdighetstärningar bör de ha? Har du någon idé på Folkslagsförmåga. Vi tittar gärna (som vi precis gjort med Illerfolket) på hemmabyggen och kommer med tips och förslag!

Vilka förmågor kan storväxta som Tolgulder, Resar, och andra halvjättar typ Björnfolk, Elefantfolk besitta?
Vi har funderat rätt mycket på detta. Ett förslag vore Bjässe - + 1T6 i Skyddsbonus mot mindre typer.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Vi har inte några halvfolk med i det officiella materialet, och vi har medveten valt att dels undvika det, och dels inte ge oss in några diskussioner kring hur våra folkslag fortplantar sig och vad för avkommor det skulle kunna resultera i.

Djurfolk då. Ja, i de klassiska monsterböckerna fanns råttmän (kommer inom kort), kattmän, ödlemän vad jag kan minnas. Vi har dock bytt ut suffixet till -folk. Råttfolk kommer dyka upp som smakprov i nästa Fenix.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Eller som vi redan uttrycker det på sidan 10 i regelboken :)

"Athos folkslag

De sex folkslagen i det här kapitlet är de vanligaste och mest inflytelserika runt Kopparhavet.

Men Athos kryllar av andra folkslag och varelser. Många av dem kan fungera minst lika väl som rollpersoner. I kapitel 17: Motståndare presenterar vi möjligheten att spela orchfolket svartalf. Bland andra folkslag kan nämnas ödlefolken, särskilt vanliga i Samkarnas ångande djungler; råttfolken, anpassningsbara överlevare; olika jättefolk såsom nordens tolgulder; samt intelligenta insektoider på de rasslande rasernas arkipelag. Och detta är bara början. Athos är en värld full av folkslag och varelser."
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
För den som vill mecka med egna Folkslag (värv och besvärjelser) föreslår vi att ta en titt på "Hemmafixarens tid" till Hjältarnas Tid. Samma formler och principer gäller för Kopparhavets hjältar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag hade såklart kunnat bolla det här med dig( Måns) men tänkte att kanske någon annan satt och funderade över halvlingar med en förälder som människa och den andre som nåt annat.
Själv tror jag benhårt på att stormkråkor kommer med den lille minotaurkalven till deras förälder. Fortplantning är ju en sån där sak som är skoj att blöta i forumstrådar men jag fattar att man inte behöver ha med i grundboken.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det viktigaste budskapet först - låt tusen blommor blomma! Kör på det ni tycker är kul i er kampanj. Jag betvivlar att vi någonsin kommer att säga "det här folkslaget finns inte i Athos." Däremot kommer vi förstås fortsätta tänka igenom vad vi släpper som officiellt material.

Men vi vill verkligen uppmuntra folk att skapa egna folkslag (och värv för den delen). Vi skall se hur vi kan ge mer stöd och struktur åt det framöver!



Vi har inga planer på att införa halvfolkslag i nuläget. Det finns ju inget som hindrar att man spelar en alv eller människa som de är skrivna nu men med bakgrunden att de har blandad härkomst. Svartalf är för övrigt en rimlig halvorch.

Vill du ha något mer specifikt skulle du kunna flippa folkslagsförmåga - en "människa" med Själsband eller en "alv" med Vägledning.
Av någon anledning så har jag alltid sett de olika som arter, både här och i andra spel vilket skulle medföra att de antingen inte är fortplantningsmässigt kompatibla (även om de så klart kan roa sig med nöjessex) eller kan få steril avkomma. Det sistnämnda skulle ju kunna förklara avsaknad av beskrivning av halvfolk för de är helt enkelt väldigt ovanliga eftersom det bara blir en generation men samtidigt ge spelare möjlighet att spela halvfolk.

Spontant skulle jag nog ta färdigheter, gard, hälsa från en art, förmåga från en art och språk från en art. På så vis kan man få lite stegvis dominans av den ena eller andra arten/folket lite beroende på vilken art och kultur man vill ska ha varit dominant genetiskt respektive kulturellt. En variant på halvfolk kan ju vara att man i det närmaste ser ut som X men i det närmaste uppfostrats som Y likväl som en exakt femtio-femtioblandning.

Då vänder jag på frågan - hur skulle du tycka de bör se ut? Vilka färdighetstärningar bör de ha? Har du någon idé på Folkslagsförmåga. Vi tittar gärna (som vi precis gjort med Illerfolket) på hemmabyggen och kommer med tips och förslag!
Engagemanget och responsen där uppskattas mycket 💜
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Najs! Kommer sånthär samlas upp någonstans för de som inte läser Fenix?
Vi tycker förstås du skall stödja Fenix! Det vi publicerar i Fenix är exklusivt i åtminstone flera månader. Så småningom publicerar vi det också på vår hemsida:

https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/arkivet-for-spelledaren

Vad gäller Råttfolk är det alltså ett gästframträdande (som SLP) vi planerar i nästa Fenix. Men håll ögonen öppna för kommande Kickstarters om du är intresserad av dem som spelbart folkslag.
 
Top