Nekromanti Halv-alver

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Tjo, en av mina spelare vill spela Halv-alv, hälften människa och hälften alv. Jag tänkte, varför inte + att de funkar väldigt bra in i kampanjens plot.

Då jag tidigare i mitt liv uteslutande spelat Eon när det kommer till fantasy där halv-alver inte riktigt finns så har jag lite idétorka,

Det jag bestämt iaf är att:
De ska se ut som människor fast med alviska öron
De ska leva i runt hundra år, De åldras som människor fram tills de är 30 sen åldras de långsammare och en 80 åring ser ut att vara runt 40, sen när de kommer upp mot hundra år åldras de ovanligt fort och försvags för varje dag som går.
De är infertila, vilket gör att de inte är vanliga i adliga ätter då de inte kan se till att släkten lever vidare.

Men nu till min fråga, Vad tycker ni hade varit en passande folkslagsförmåga för halvalver?
Dela gärna med er om ni har några andra fräsiga idéer också :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Som en människa när månen är ny, som en alv när den är i nedan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n236889 said:
Elrond var väl halvalv?
Tolkiens halvalver (och deras ättlingar) fick ett val: lev som evigt och fly så småningom till Väst som alver, eller ta emot dödlighetens gåva och gå vidare till … var nu dödliga går efter döden. Elrond och hans söner Elladan och Elrohir valde evigheten och Väst, Arwen valde dödligheten med Aragorn.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,984
Location
Göteborg
Det var mer en retorisk fråga :)
Jag menade att där har man väl inspiration för att "hitta på" halvalver.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Mina halvalver kanske ska vara mer är mer lika Aragon, han åldras ju långsamsammare än en människa, men inte som en alv.
Var år sen jag läste böckerna så kommer inte alls ihåg vad hans deal är förutom att han åldras långsammare för att han är en dunedain (ingen aning hur de stavas).
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Såhär får de nog bli

Om du är uppväxt bland alver får du förmågan
Trädens smärta. När mörkret faller så kan du placera din hand på ett träd och höra de hemska ting som inträffat sedan solnedgången i skogen. Trädet kan säga att det finns alvblod i marken, att oskyldiga djur har dräpts eller att det brinner i skogen mot där solen stiger.


Om du är uppväxt bland människor får du förmågan Staden smärta. När mörkret faller så kan du höra stadens viskningar, det är som husen och gränderna talar till med dig. Om du koncentrerar dig och lyssnar får du sinnesbilder av de senaste hemskheter som hänt i staden, mord, rån och människors ledsna tårar visas i ditt inre och du får en fingervisning om var det har inträffat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
han som kallades göte;n237098 said:
Såhär får de nog bli

Om du är uppväxt bland alver får du förmågan
Trädens smärta. När mörkret faller så kan du placera din hand på ett träd och höra de hemska ting som inträffat sedan solnedgången i skogen. Trädet kan säga att det finns alvblod i marken, att oskyldiga djur har dräpts eller att det brinner i skogen mot där solen stiger.


Om du är uppväxt bland människor får du förmågan Staden smärta. När mörkret faller så kan du höra stadens viskningar, det är som husen och gränderna talar till med dig. Om du koncentrerar dig och lyssnar får du sinnesbilder av de senaste hemskheter som hänt i staden, mord, rån och människors ledsna tårar visas i ditt inre och du får en fingervisning om var det har inträffat.
Ah, jag gilllar att du skiljer mellan de som vuxit upp bland människor och de som vuxit upp bland alver! Allt för få rollspel tar hänsyn till att uppväxtförhållandnena kan variera.

Själv hade jag kanske istället gjort skillnaden "uppvuxen på landet"/"Uppvuxen i staden" oavasett vilka man bådde bland, men du kanske har en hyfsat hård uppdelning i vart folkslag bor i ditt spel?
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Rymdhamster;n237107 said:
Själv hade jag kanske istället gjort skillnaden "uppvuxen på landet"/"Uppvuxen i staden" oavasett vilka man bådde bland, men du kanske har en hyfsat hård uppdelning i vart folkslag bor i ditt spel?
Det är en bra idé. Uppdelning beror på alverna i min värld och deras magiska kopling till skogen, som en halvalv uppväxt bland människor inte får och utvecklar därför den andra förmågan. Så ja Stad här syftar nog på allt som inte är en alvisk skog :p
 
Top