Nekromanti Hallå!

krigsmamma

Veteran
Joined
22 Aug 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Hej, jag heter Kersti och är helt sprillans ny till den här typen av rollspel. När jag var yngre deltog jag mycket i online-rollspel, det vill säga via trådar eller chatt-funktioner. Min kille har hållit på med rollspel tidigare, och jag har tyckt att det låtit spännande rätt länge, och i mina googlingar hittade jag till den här hemsidan. Som sagt är jag väldigt ny till detta och är fortfarande lite i undersöknings-stadiet.

Övrig info om mig är att jag är 21 år gammal, och bor i Göteborg. Stora intressen jag har är amerikansk politik, tv-spel och att skriva.

Hur som helst, tycker att det här verkar som ett mysigt forum, så jag tänkte att jag registrerar mig så får vi se hur det går!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Välkommen till forumet :gremsmile: Hoppas du kommer trivas. Har du några funderingar starta en tråd eller fråga i vrållådan (chattfunktionen till höger :gremwink: ) så kommer du för det mesta få svar snabbt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Detta är ett mycket mysigt forum! Åtminstone om man ignorerar de delar som är mindre mysiga ... =)

Hursomhelst, välkommen hit!

Spelar du rollspel någorlunda regelbundet redan nu, eller behöver du hitta en grupp först? Vad har du spelat tidigare?

Oavsett så ska du dyka upp på GothCon! Det hålls i din hemstad varje påsk och är ett ypperligt tillfälle både att testa på nya delar av hobbyn och möta massor av oss forumiter som hänger här.
 

krigsmamma

Veteran
Joined
22 Aug 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Tackar :gremsmile:

Jag har spelat noll live-rollspel tidigare. När jag var sisådär 14, 15 körde jag online i skriftformat, i mer av ett real life-universum. Så jag letar väl lite efter en snäll grupp som är ok med en (nästan) total nybörjare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Välkommen!

Och jag sällar mig till kören av personer som gillar användarnamnet. Oslagbart!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krigsmamma said:
Jag har spelat noll live-rollspel tidigare. När jag var sisådär 14, 15 körde jag online i skriftformat, i mer av ett real life-universum. Så jag letar väl lite efter en snäll grupp som är ok med en (nästan) total nybörjare.
Då har du förutsättningarna för att bli riktigt grym på detta då du ännu inte fördärvats av de vedervärdiga "tradspelarna". Story Games, Narrativism och samberättande är tre termer du bör lägga på minnet.

Ta kontakt med Arvidos MC (ni bor ju i samma by så lär vara grannar eller kusiner) och be honom visa vad indiespelen kan göra för dig!

Välkommen hit och lycka till!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hej! Vad kul att hobbyn växer! :gremsmile: jag är också rätt ny och min inkörsport var lajv och sånna online-rollspel som du kört.
Det som jag tycker gör bordsrollspel/pappersrollspel/muntligt rollspel bättre är speligheten och slumpen som jag saknar i de andra rollspelsformer jag testar. Det är mer spännande liksom.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Välkommen!

Hej Kersti, och varmt välkommen till vårt gemytliga lilla hörn av internet!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
RasmusL said:
Då har du förutsättningarna för att bli riktigt grym på detta då du ännu inte fördärvats av de vedervärdiga "tradspelarna". Story Games, Narrativism och samberättande är tre termer du bör lägga på minnet.
Det är naturligtvis helt okej att hänga med oss vedervärdiga tradspelare också :gremwink:

För att krydda rollspelssoppan med lite extra förvirring så märks det alltså att vi som är bordsrollspelare inte ens räknar oss till en enhetlig grupp; de som har hängt med ett tag och tycker om att grotta ner sig i definitioner har hur många fack som helst att stoppa oss i.

Jag har själv ägnat flera år åt e-mail-rollspel och liknande, så jag tror jag förstår vad du kommer ifrån. Om du följer Rasmus råd och kollar in Story Games, narrativism och samberättande så kan du säkert känna dig hemma i en hel del. Det vi kallar "tradspel" är någonting emellan karaktärsutveckling och sifferpyssel. Det har ofta mer inslag av slump och kvantifierar spelmekaniken i sifferskalor i större utsträckning.

Sen är de flesta rollspelen varken svarta eller vita egentligen. Alltihop är olika nyanser av grått :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Välkommen hit!

Som du märkt är vi en stor grupp folk med vitt varierande intressen - även då vi spelar rollspel. Du kommer nog hitta en bra plats här bland alla personer. :gremsmile:
 

krigsmamma

Veteran
Joined
22 Aug 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Kul med all respons! Man känner sig väldigt välkommen : ) Nu ikväll plockade min kille fram sina gamla rollspelsböcker. De spelade Drakar och Demoner, och framförallt Trudvang, och jag har spenderat kvällen med honom och hans bror att plocka ihop en egen karaktär, och nu är jag bara ännu mer sugen!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
krigsmamma said:
Kul med all respons! Man känner sig väldigt välkommen : ) Nu ikväll plockade min kille fram sina gamla rollspelsböcker. De spelade Drakar och Demoner, och framförallt Trudvang, och jag har spenderat kvällen med honom och hans bror att plocka ihop en egen karaktär, och nu är jag bara ännu mer sugen!
Du föll för traden. :gremwink: Varmt välkommen hit. Tveka inte att höra av dig om det skulle vara nått.
 
Top