Nekromanti Hacking i NX

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag blev inspirerad av Kranks tråd om hacking i Rotsystem, där det diskuterades vilka sätt det finns att gestalta hacking i rollspel. Jag skrev en post där, som jag helt sonika länkar till här Hacking som magi.

Men här på Neotech-forumet kan vi ta det hela lite vidare och diskutera. Vad tycker ni om vår approach? Något som saknas eller något ni gillar? Har ni sett några kul referenser i andra spel, filmer, etc till den här typen av hacking? Ett spel vi följt är Watch Dogs:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6LZM3_wp2ps"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6LZM3_wp2ps" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Graybeard

Veteran
Joined
16 Jul 2013
Messages
10
Jag tycker att det här är en lysande aproach på ämnet. Det gör det så mycket mer tillgängligt än en "luddig skill" man inte riktigt vet vad man kan göra med.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Det viktiga är att fatta en beslut på basnivå i designprocessen.

I tidigare cyberpunk-spel var Hacking i princip något en av rollerna i ens party höll på med (typ The Mage i fantasyspel). Hacking var även något som hade ett helt eget system - ofta i paritet med spelets stridssystem. Med skillnaden att ofta kunde alla rollpersoner vara med och interagera med stridssystemet (med varierande effektivitet) medan det oftast bara var en spelare + SL som interagerade vid Hacking.

Så, min poäng är: Antingen är hacking exklusivt, typ som magikern. Då måste systemet för hacking hållas nere till en riktigt snabbspelad basic-nivå. För det är svintrist för de övriga spelarna som inte är hackers då deras upplevelse i princip är pausad.

Det andra alternativet, och det jag tycker är intressantare, är att alla rollpersoner förutsätts kunna hacka (på samma sätt som att alla kan vara med och strida) men vissa är givetvis mer optade än andra. Det vore coolt om hacking blev en group-effort på något sätt. Medan vissa penetrerar brandväggar så kan andra försvara eller förvilla intrånget. Att man kan poola och dela "CPU", att rollpersonerna kan länka sig samman med varandra och kanske skapa kombos som är svåra att köra solo. Alltså låta hacking bli till något grundläggande i spelvärlden (som strid och skador och färdigheter) - ett moment alla kan bidra under.

Kan man få in schyssta synergi-kombos kommer rollpersonerna att försöka hitta öppningar. Det kan bli en kult-following likt den för de som har pluggat Eons magiregler! ;-)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är förstås det andra alternativet vi vill åt, och gärna folk som likt Eon förvrider reglerna till något ännu coolare (tänker på ritualen för teleportering till Månen, etc)! :gremsmile:

Alla är inte hackers i en NX-grupp, lika lite som alla är soldater, men alla kommer kunna använda sig av hacking på ett eller annat sätt, precis som alla kan använda en pistol om de plockar upp den.

Att kunna dela på resurser är dock en bra grej och något vi behöver tänka lite mer på! Hacking är alltid enklare om man har rent fysiska fördelar - fysisk access, förmåga att isolera system, slå ut försvar, etc. Så ofta kommer man behöva samarbeta med både det som är "IRL" och det som är på Lagren - det vill säga den digitala världen överlagrad på verkligheten.
 
Top