Hacka Svärdets Sång till modernt sammanhang!

Basenanji

magisk flopp
Joined
4 Nov 2002
Messages
10,451
Hej! Sist på bollen som vanligt men nu har jag verkligen börjat gilla Mutan År Noll-motorn i Svärdets sång. Eftersom motorn används i en rad olika spel blir jag nyfiken på hur man skulle kunna hacka den.

Så låt oss säga att vi vill använda MÅ0-motorn till ett spel som ska kretsa kring agenter, spioneri, hemligheter, kriminella nätverk och kanske också något övernaturligt/superhjälteaktigt i modern tid -- hur skulle ni hacka Svärdets sång?

Frågor jag grubblar på:

1) I Svärdets sång har vi släkten. Vad vore roligt i ett modernt sammanhang? Arketyper? Vad ska de ha för bonusar? Hur ska släktet/arketypen påverka spelet?
2) I Svärdets sång fungerar skydd av olika slag som kul balans mot många tärningar för grundegenskap, färdighet och redskapsbonus. Men hur borde det funka i ett modernt spel?
3) Hur kan man på roligaste sätt använda pressade slag och kraftpoäng? Jag gillar verkligen hur Alien fungerar där rp riskerar att bryta ihop av skräck, men är det roligt i ett modernt spel?
4) Vilka yrken/färdigheter och talanger borde finnas?
5) Hur skulle ni vilja göra ett system för magi/psi-krafter/superhjälteförmågor?
6) Vilken mekanik för automateld skulle vara roligast?

Shoot!

:smile:
 
Släkten skulle jag istället köra något i still med "roll" eller specialisering som du sen kombinerar med yrket. Lite som Numenera kör med att "man är en [Någonting][Någon] som [Gör någonting].

Typ att man är en [Händig][Tjuv], eller en [Charmig][Slagskämpe].

Jag menar allt släktet gör är ju att ge dig en "bästa grunsegenskap" och en specialtalang, egentligen.
 
Har du tittat på Coriolis? För finns ju redan en del av det du söker. Vissa förmågor för agenter, psi-krafter och datorer.
 
Tack för svar. Jag har skönjt Coriolis, men knappast mer än så. Eftersom jag är allergisk mot culture gejming är jag rädd för att det blir för mycket sånt ivägen för reglerna, men ok ska kolla in. Tack Rymdhamster för classy förslag! :D
 
Basenanji;n347120 said:
Eftersom jag är allergisk mot culture gejming är jag rädd för att det blir för mycket sånt ivägen för reglerna...

Jag tror att du fixar det. Jag är inte heller någon kulturspelare, men Coriolis klarar jag av.
 
har inte FL släppt YZ som Open Source? Finns det inte därmed någon form av generisk grund att utgå ifån?
 
bortom12e;n347122 said:
Vad betyder culture gaming?

Kortfattat skulle jag förklara det som spel där spelvärldens kulturer är väl utvecklade och spelar en framträdan roll. En mer utförlig analys hittar du här (jag tycker tyvärr att podden är ganska jobbig att lyssna på, men den ger förhoppningsvis ett bra svar på din fråga).
 
Måns råkar du veta var jag hittar den? Har letat på FL:s webbplats, men hittar dåligt. luddwig tack för podd-tips! Bra podd tycker jag! :D
 
Nu kapar jag min egen tråd, det var inte meningen men jag blir så trött.

Jag HÅLLER INTE MED snubben som säger att det är tråkigt att spela "the low gun man" (?) och påstår att det är en "destruktiv norm" (lyssna ca 16 minuter in i avsnittet). Äh! Löjan. Rollspel kan vara jättemycket och jättemånga olika upplevelser. Vissa rollspelare (som jag) har jättekul med att spela en "murder hobo" eller som om rollspelet är ett kvalificerat datorspel utan större ambitioner. Det BLIR INTE roligare automatiskt bara för att vi lägger på kultur, moral, värderingar, spelar ut våra rollpersoner som om vi stod på Dramatens stora scen mm. Åh, vad det retar mig när folk i någons sorts elitistisk "rollspel kan vara mer än bara ett spel..."-anda försöker få det att låta som att de har sett ljuset medan vi andra krälar omkring i mörkret okunniga om rollspelens sanna natur.

Men det är inte helt ointressant ska jag tillägga.
 
Haha, ja jag lyssnade nu också. "Det som är intressant med Culture Gaming är att det är en intellektuell spelstil"

De gör ju sin grej och går in i det, och det är ju alltid grymt när människor har hittat något som engagerar dem. Men jag vet inte. För mig känns det som ett gäng spelledare som vill att spelarna ska stiga in i deras värld och göra rätt där. Lite som att de drev en orkester och de som är med ska spela sitt instrument efter noter för att återskapa kompositionerna "rätt".
Men är det några som hittar åt varandra och har kul med det så är det ju bra.

Men lite kulturanknytning överlag tycker jag är bra i nästan alla spel, det är skoj. Lite. Eller fram för allt att miljön reagerar tillbaka. Men jag vet inte, jag har nog med filosofiska, moraliska och psykologiska bryderier i verkliga livet så jag hoppar nog över det :)

Men det låter verkligen bitvis i den där poden som att spelarna gör fel och de som är med i podden som spelleder gör rätt. Jag är glad att jag inte spelade i någon av grupperna som de pratar om, det är verkligen illa dold förminskning av spelarna där.

Tycker Jenny hade bra frågeställningar och invändningar men hon fick ju inte tycka annorlunda för de andra kändes det som.

Plus jag ställer mig mycket skeptisk till påståendet som kommer flera gånger; att culture gaming skulle krävas för att öka immersion och dylikt. För de i poden kanske det kanske det är så, men för mig så tror jag att jag skulle jag bli frustrerad av att känna krav på att rollspela kulturkorrekta personporträtt, jag skulle nog tappa immersion helt.

Sorry för att jag fick denna tråd att spåra ur. :D
 
Basenanji;n347130 said:
"the low gun man"

Inte lyssnat på podden men antar att det är LONE gun man de säger. I så fall förstår jag varför det är destruktivt. Ensamvargar funkar inte så bra i en gruppaktivitet.
 
Basenanji;n347127 said:
Måns råkar du veta var jag hittar den? Har letat på FL:s webbplats, men hittar dåligt. luddwig tack för podd-tips! Bra podd tycker jag! :D

Fria Ligan har visst inte gjort något officiellt ”släpp” av den än så finns inte på hemsidan men har ett eget underforum där du hittar länkar för både HTML (skapat av en användare) och ett mer officiellt Google Document.

https://forum.frialigan.se/viewforum.php?f=119

I denna tråd har Tomas länkat dokumentet:

https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?f=119&t=5188
 
Back
Top