Nekromanti Hör upp Blindstyren!!!

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag läste för en tid sen en intresangt bok i den så hade ett virus sprits över jorden.
viruset hade en lång på kanske några år inkubation tid och var Otroligt smittsam när sjukdommen välbröt ut var effekten att de sjuka vart blinda.. Boken handlade om en kvinna som hade naturligt motstånds kraft när resten av jorden befolkning var blind var hon den enda som såg,. först på slutet när de första blinda började bli friska och få förmågan att se igen vart hon sjuk och blind..

Hur som helst..
Tänk er skjudommen sprider sig genom att stilla fortplanta sig utan att atackera värdjuret den "besmittade" märker inte att han är smittat och sprider viruset vidare efter ungefär 1 år så angriper viruset och offret blir blind normalt kan kroppen bli frisk efter ungefär 1-2 år ( då kroppens vita blodkroppar har utvecklat vapen mot viruset )
Folk som dör av skador och är skjuka deras ruttnande kroppar blir rena virus bomberna. Viruset är luftburet.

SÅ tänk HUR ser värden ut efter skjudommen har gått över ?
Säg att sjukdommen sprides i en initernationel flygplats i New York säg vid ingångs salen där folk står och väntar fickar pratar med varandra osv.. efter 3-4 dagar så har viruset med flypersonal spridigs över hela jorden och sen efter ytterligare några månader över hela jorden..
så 1 år senare börjar de första piloterna och passagerarna bli sjuka mindre än några månader senare är alla sjuka utom de som har motstånds kraft vilka är ungefär 1 på 100......

Så hela jorden är handikappad hur kommer värden att klara sig ?
Atomkraft verk behöver ständig sköttsel så även vattenkraft och andra stationer..
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Ughah-Boghah !

Jag antar att många människor skulle isolera sig.
Fallout-sceneriet skulle dras fram (alltså folk lägger sig
i kolonier under marken eller till havs). Datanätverken
skulle väll mer eller mindre fungera så man skulle kunna
hålla kontakt på så vis. I och med att avbefolkningen och
nedgången av fabricerandet av mat och andra förnödenheter
skulle det bli en svår period. Samtidigt har man det
överhängande hotet att sjukdomen finns någonstans där ute.
Skulle bli mer eller mindre ett äta eller ätas spelande.

<I>
"där folk står och väntar fickar"</I>

Vill du ficka med mig nån dag ?

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
aaah... ett till klassiskt "hatten" scenario, vad trevligt....
först och främst, vad hette boken, och vem skrev den? har hört talas om den, och man känner sig alltid så intelektuell av att läsa nobellpristagare...

jag antar att isolerade och fattiga kulturer (som vissa ökenbyar, småsamhällen i Indien osv) skulle klara sig ganska länge. stora städer skulle gå åt snabbt, men samtidigt skulle det vara på sådana ställen som immuna skulle kunna få kontakt med varandra (jag utgår från att el och internet och sånt går ner snabbt). sen hänger det på de överlevande att a) hindra smittan från att spridas eller b) utnyttja situationen... kanske lite som i katastrof-filmer med vissa stora gäng som sprider ultravåld mot "snälla...."

de överlevande "stadsborna" blir ju faktiskt ganska många, i en stas med 10 miljoner människor blir det 10000 pers kvar, och det räcker ju för att bilda en mindre stad. de små byarna som jag nämnde ovan är sen bra att testa sina vaccin på...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det var för drygt 2 år sen som jag läste den och fyra andra böcker under 1 dag.. tyvär så kan jag inte komma ihåg vad boken med de blinda var jag kommer knappt ihåg vad de andra böckerna handlade om...
*hmm* få se....

Den första boken var
[color:green]Det blåser på månen </font color=green>( bibliotek tjejen bad mig läsa den hon tyckte den var bra och *rodnar* hon är söt )
[color:green]En av eddings böcker..</font color=green> ( JA jag vet skräp skräp skräp men den fanns inne och jag hade tid över )
[color:green] en skräck bok av.. </font color=green>av skräckförfattaren King .. *hmm*...
[color:green]Krigarens hjärta..</font color=green> Av Niklas Krog.. ( det kommer jag ihåg.. ) trevlig snubbe svensk rolig och bra författare lyckades överaska mig handlingen tog mig med överaskning något som sällan händer *ler*..
[color:green]Åso boken där de blev blinda</font color=green>
Jag han läsa alla dom sen började jag att läsa en bok som heter "Hjärnan" och som handlar om hjärnans funktion och hur skador kan påverka den medfödda defekter och annat skoj.. den var på några tusen sidor och tog mig LÅÅNG tid att läsa ( nästan en vecka )
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Id say we´r fucked[textlös]

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varför tror du det ?

Människans kan äta ganska mycket och kreativ mathållning bör kunna göra att några överlever..

( kanibalism osv.. )
men våran civilisation som VI känner den idag är nog förstörd.. många många kraftverk kommer att lägga av städer översvämmas bränder utbryta osv..
Men utplånade det tror jag inte vi människor skulle bli för något så litet..

Det roliga är att tänka tanken VILKA typer av rollspels scenario man kanspela i en värd där alla ÄR eller HAR varit blinda ?

SP: Jag står tyst i korridoren och hoppas att de inte har hört mig..
SL: Du hör deras blind käppar komma närmare vad gör du ?
SP: Ööö jag grepar min kniv ohc börjar hugga vilt runt mig..
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Jag läste för en tid sen en intresangt bok i den så hade ett virus sprits över jorden. viruset hade en lång på kanske några år inkubation tid och var Otroligt smittsam...

Tänkte bara berätta att anledningen till alla kadavermjölsrestrektioner som införts inom EU sen årsskiftet beror på att EU misstänker att galna ko-sjukan har en väldigt lång inkubationstid. Mardrömmscenariot i det här fallet är att det om en tio-tjugo år bryter ut en epidemi hos folk som blivit smittade precis när sjukdomen började sprida sej.

/Jon
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Ughah-Boghah !

"Datanätverken skulle väll mer eller mindre fungera så man skulle kunna hålla kontakt på så vis.".. i två månader kanske. Vem skulle våga sig ut för att reparera ledningar? Vem skulle behålla kunskapen (säg efter 2-3 generationer) att överhuvudtaget ANVÄNDA datorer?

Tänk er ett annat intro till Fallout: "*flås* Människan har suttit inspärrad i flera generationer sen kärnvapenkatastrofen *flås, flås* och nu har tiden kommit för dem att stiga ut i världen igen.. De går fram mot den gigantiska järnporten och.. upptäcker att det inte är någon som vet hur man öppnar den. Fan också."

//MiDNiGHT. - "don't worry - shit happens!" =)
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte för att verka negativ men..

..det här har gjorts förr. Inget problem enligt mig, men det många kanske inte tänker på är att scenariot är långt ifrån otänkbart. Snarare sannolikt. Minns ni digerdöden? Pesten, som härjade i Europa under medeltiden? Forskare har kommit med lite färsk statistik som visar att ungefär 2/3 av Europas befolkning dog. Det var innan 24-h flyglinjer, bussturer och affärsmöten. Tänk er pesten idag. "It's over before you know it". Och de enda som lever är ensamma eremiter, bönder långt upp i norrland och infödingar i Afrika (det var ett skämt.).
"Men pesten finns väl inte - då skulle vi ju redan vara döda", kanske ni tänker.. Pesten finns. Om inte annat så i en stam i Afrika som har en muterad form av viruset som ligger 'dormant', alltså vilar - och är således ofarlig för dem, men dödlig för oss.

För att göra saken värre kan man ju tänka på de gigantiska lagerlokaler i USA som fylldes med bl.a. ett genetically altered (ursäkta svengelskan, men Svanska är ju trots allt inte mitt modersmål) mjältbrandsvirus under Vietnam och Korea krigen. Nu vet man inte vad man ska göra med dem, för det är ingen som vet hur man förstör dem. (Vi skulle nog allt ha lyssnat på farbror Einstein och Pinomyndegruppen - som önskade att de kunde "undo" deras upptäckter, men insåg att det var omöjligt..) Att skicka upp dem i rymden anses riskabelt (tänk om skiten exploderar i luften..), napalm var aktuellt ett tag, men experterna trodde inte att det skulle ta ihjäl de små liven (!).. så nu står allt och rostar ihop i lagerlokaler runt om i USA. Underbart. Mars - here I come!

Iden är ju väldigt spelvänlig såklart och blir en bra grund till Fallout-typen av spel.

//MiDNiGHT. - Det är en konspiration! ALLT är en konspiration! =)
 
G

Guest

Guest
Re: Ughah-Boghah !

Två andra intressant frågor är hur de skulle använda datorerna och till vad... Jag menar alla datorer är väl inte utrustade med blindskärmar? tänk bara på en sådan sak som att ta reda på vilket OS som ligger installerat på datorn... och sedan porgrammera ett OS som låter istället för att använda bildskärmen. Tänk att skriva hela koden till OSet utan att se om man skrivt rätt eller ha något annat sätt att få reda på det. Så de ända datorer som skulle kunna användas är sådana som är anpassade till blinda. En annan sak som skulle ha hänt om alla plötsligt blivit blinda: De som redan var blinda kommer att få det mycket bättre, i förhållande till de ny-blinda, eftersom de vet hur du ska navigera utan att använda ljus.

Mvh Ezzy
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
kris.

<I>
"hur de skulle använda datorerna och till vad..."</I>

Tja, fallout kanalen på mirc lär väll bli mer besökt än
tidigare ;)

Vadå blinddatorer ? Alla blir ju inte blinda bara för att
det droppar bomber eller en äcklig liten bacill sprids,
eller hur ? Men, du har visserligen ett par poänger med
blinddatorerna.

/Alexander Gyhlesten.
Korpiir
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Digerdöden

Forskare har kommit med lite färsk statistik som visar att ungefär 2/3 av Europas befolkning dog

Pga bristande befolkningsstatistik från 1350-talet så har man inte en aning om hur många som egentligen dog.
Det där med att 2/3 dog är en siffra som är hämtad från bibeln - det finns inga konkreta belägg för den rent historiskt sett. Och inte är det nån vidare färsk statistik heller...men det är en villfarelse som har cirkulerat i många år nu.

/Tobbe - historiker
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Njae,

önskar jag kunde referera till artikeln, men det var utan tvekan av vetenskaplig grund och associerade inte alls med bibeln utan något annat. Min poäng står fast vilket som; vi har alldeles för mycket virus runt omkring oss som vi inte kan skydda oss ifrån eller förstöra på lämpligt sätt.

//MiDNiGHT. - kan knappast kalla mig historiker, och således verkar det dumt att tänka sig att jag skulle börja argumentera emot en sådan.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Njoe :)

Siffran i sig är tagen ur luften, och baseras ursprungligen på nåt stycke i bibeln (kommer dessvärre inte ihåg exakt vilket)
Problemet är att idag finns folk/kvasiforskare som försöker bevisa att det här stämmer. Problemet är ju bara att det inte finns något som helst statistiskt underlag för en dylik undersökning.
De flesta historiker brukar nöja sig med att konstatera att det dog en snabla massa folk, men att man inte vet (och förmodligen aldrig kommer att få veta) hur många. Det är dock ett faktum att stora delar av Europa avbefolkades. Pesten betedde sig också lite skumt - här och var finner man städer och byar som klarat sig helt oskadda - trots att områdena runt omkring härjats riktigt ordentligt hårt av pesten.

Men visst har vi en ämlans massa virus omkring oss...och det har vi till stor del enbart oss själva att tacka för :)

/Tobbe
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Kan ju..

..som sagt inte argumentera vettigt kring detta då jag inte är tillräckligt insatt. Förklaringen du ger är klart trovärdig och jag antar att du vet vad du snackar om.. /images/icons/wink.gif
Ang. "och det har vi till stor del enbart oss själva att tacka för" så var jag inte med dagen då de besluten togs, så jag känner mig inte alltför delaktig.

//MiDNiGHT.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Kan ju..

...så var jag inte med dagen då de besluten togs, så jag känner mig inte alltför delaktig.

Inte jag heller. Jag har försökt att få mina pengar tillbaka, men hittills har det inte gått nåt vidare ;-)))

/Tobbelobbe - _vill_ ha sina pengar tillbaka!!
 
Top