Högtalare med blåtand

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Hej hallå alla audio- och tech-nördar på WRNU!

En av mina bästa hobbies är att laga mat, dricka vin och lyssna på musik. Just nu har jag en dassig liten blåtand-högtalare, men skulle vilja uppgradera mig.

  • Jag är ingen audiofil och poängen är ju att lyssna på strömmad musik från mobilen. Det sagt får det gärna vara hyfsat ljud.
  • Högtalaren ska användas inomhus och antagligen inte flyttas runt så mycket. Vattentäthet är t.ex. inte viktigt (spiller jag vin på den får jag skylla mig själv)
  • Den får gärna se snygg ut (jag har noll känsla för visuell estetik men det har inte min sambo)
  • Max 2000 kr tänker jag (men kan eventuellt övertalas att köpa något dyrare)

Vad ska jag köpa?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Mer:
  • batteri etc är inte så viktigt eftersom den kommer vara tämligen stationär i köket
  • bra om själva blåtandkopplingen är stabil och inte dör om jag gör andra saker på mobilen samtidigt (t.ex. kollar recept eller spelar varulvsspel)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Den här är läcker i sin enkelhet, simpel att använda (nästan för enkelt att koppla ihop med blåtand) och gudomligt ljud, särskilt basen. Vattentät också, så du kan använda den utomhus och runt fyra timmars batteritid.

Så om du ska välja något, bör det inte vara dyrare än denna i alla fall (1500 på prisjakt):

 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Egentligen skulle jag nog gärna slippa inbyggda mikrofoner och kompabilitet med Alexa, Kajsa, Siri och allt vad dom heter.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Egentligen skulle jag nog gärna slippa inbyggda mikrofoner och kompabilitet med Alexa, Kajsa, Siri och allt vad dom heter.
Är ju iofs ganska gott när man kan -- Google/Alexa spel min spellista på Spotify , Google/Alexa öka volym , skippa till nästa låt osv osv
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag köpte svenska Audio Pro C5 förra året och blev chockad över hur bra den lät för det priset. Den är listad för 2500kr, men verkar alltid finnas för 1400kr i lite olika webbutiker.

Den har elkabel, inget batteri, men däremot handtag. Designen kanske inte tilltalar alla med sin minimalism och detaljer i guld och läder, men i mitt kök passar den perfekt. Jag strömmar mest Spotify via wifi, men bluetooth och aux finns också. Uppkopplingen är väldigt stabil och det går både att skapa ”stereopar” och multirum.

Ljudet är, som sagt, galet imponerande. Jämfört med andra högtalare i samma storlek och prisklass är C5 tydligt bättre. Öppet, detaljerat ljud, bra bas och fyller lätt ett normalstort rum med musik. Jag är inte audiofil, men är relativt petig med ljudkvalitet i allmänhet efter många år som hobbymusiker.

Och What Hifi har haft C5 på sin topplista i några år nu: ”Detailed and expressive sound with plenty of low-end positivity.” 5 stjärnor!

https://www.whathifi.com/audio-pro/addon-c5/review
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Eftersom jag inte bara delar @Vimes hobby utan dessutom också är på jakt efter exakt samma sak så hakar jag på den här tråden. Jag har exakt samma önskemål, men, funderar även på:
  • Att inte behöva gå runt med högtalaren utan istället ha "seriekopplade" högtalare som kan placeras ut såväl inomhus som utomhus (fast under tak).
  • Gärna snygga/minimalistiska.
Jag har funderat på Google Nest men har inte vågat/orkat slå till för jag har ingen aning om hur de låter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Plus tre!

Just nu har jag fyra sonyhögtalare som kom med huset monterade i vardagsrummet. Jag vet inte hur gamla de är, men de är Made in West Germany.... Kanske dags att byta...

Vill gärna ha något som grockar med mitt existerande Google Home-system men ger bättre ljud.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eftersom jag inte bara delar @Vimes hobby utan dessutom också är på jakt efter exakt samma sak så hakar jag på den här tråden. Jag har exakt samma önskemål, men, funderar även på:
  • Att inte behöva gå runt med högtalaren utan istället ha "seriekopplade" högtalare som kan placeras ut såväl inomhus som utomhus (fast under tak).
  • Gärna snygga/minimalistiska.
Jag har funderat på Google Nest men har inte vågat/orkat slå till för jag har ingen aning om hur de låter.
Jag har ett antal Google nest mini som är seriekopplade. Är du audiofil så kommer du blir besviken , du skall inte förvänta dig stordåd av nest mini . Inte heller steget upp Google nest Audio är så mycket att hänga i julgranen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Vet inte vad det är för modell på den (minst fem år gamla) Audio Pro vi har på jobbet, men det är schysst ljud i den också.
Deras modeller verkar vara bra överlag. Which Hifi är extra förtjusta i modellen som är ett steg större än min, C10. Men det är lustigt att man sällan hör om deras produkter i övrigt. Helsingborgs bäst bevarade hemlighet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
JBL Flip 5 köpte jag till dottern för ett tag sen. Den fyller ett eller flera rum med musik. Inte tokdyr heller.
Kan även rekommendera JBLs trådlösa earpods Tune230någonting...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Den här är läcker i sin enkelhet, simpel att använda (nästan för enkelt att koppla ihop med blåtand) och gudomligt ljud, särskilt basen. Vattentät också, så du kan använda den utomhus och runt fyra timmars batteritid.

Så om du ska välja något, bör det inte vara dyrare än denna i alla fall (1500 på prisjakt):

Det blev en sådan här!
 
Top