Nekromanti Här ska ni få ett litet halvkul brädspel!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, jag ska strax gå hem från jobbet, i morgon kan jag förklara den här spelidén utförligare om ingen fattar.

Det är ett litet kollegieblocksspel (i stil med luffarschack och liknande) som man kan spela på raster och liknande. Det kräver skicklighet, taktik och intelligens, varför jag ändå anser att det passar här.

<big>Krig i Kartan</big>

Börja med att rita en karta med ett antal (omkring 20 kan vara lagom) fält (=länder) som på ett eller annat sätt angränsar till varandra och bildar sköna kontinenter att kriga på. Öar kan förbindas med sjöfartsleder (rita streckade linjer mellan kusterna) om ni så skulle önska. Alla som spelat Risk någon gång fattar hur det bör kunna se ut. Annars ritar jag en karta åt er i morgon.

Viktigt! Se till att det är ett jämt antal länder på kartan.

När det är gjort; titta på kartan och kolla om det finns något land som saknar kustlinje. På detta land ritar du en liten, liten bergsymbol; en liten triangel. På bergen kan man nämligen bygga gruvor, så de är extra mycket värda.

Nå, ta nu en svart tuschpenna eller något och bestäm vem som skall börja. Därefter turas ni om att välja ett land på kartan och skriva begynnelsebokstaven i ert namn i detta land. (om ni heter samma sak så kan ni använda några symboler istället. Ringar och kryss, till exempel)

När ni har fyllt hela kartan med era namn så börjar själva poängräkningen:

Först:
Ta någon penna som kontrasterar mot den svarta tuschpennan; exempelvis en blå tuschpenna eller en blyertspenna.

Gå sedan igenom vart och ett av länderna i tur och ordning och räkna hur många allierade länder det angränsar till, jämfört med fiendeländer.

Om de allierade är lika många eller fler än fiendeländerna; rita då en ring runt bokstaven/symbolen. Det här landet kommer klara sig när kriget är över.

Om det däremot är fler fiendeländer än allierade som angränsar till landet; då kryssar du över bokstaven/symbolen. Landet kommer gå under och förvandlas till ett infertilt svedjeland när kriget är över. (kryssa inte över för hårt dock, du måste ju se vad det är för symbol/bokstav i landet när du ska kolla de angränsande länderna och se efter vilka allierade/fiender som det landet angränsar till)

Sedan:
Kolla nu alla kustländer.

Varje kustland angränsar till två (ibland fler eller endast en) andra kustländer på varsin sida om sig. Om ett kustland har klarat sig OCH om dess samtliga grannar är allierade OCH om även grannarna har klarat sig helskinnade genom kriget; då kan du rita en liten fyrkantsymbol i landet. Då har du nämligen byggt en liten hamn i landet.

Slutligen:
Räkna nu poäng.

Varje överlevande land är värt en poäng.
Ett överlevande land i vilket det finns ett berg är värt en extra poäng.
Ett land i vilket det har byggts en hamn är värt en extra poäng.

En ö i vilken det endast finns överlevande från en enda spelare, den är värd ytterligare en bonuspoäng åt den spelaren.

När ni räknat ihop poängen kan ni utse en vinnare. Om det slutar jämt så anser man att spelaren som började har loosat.

---

Vi brukar dra ett par partier då och då när vi har ett papper framme och inte orkar börja med något ambitiöst projekt. Det finns gryyymt mycket strategi i spelet och varje spelare kan ha sin egen specialtaktik. Vissa går in hårt för att ta över bergsländerna på fastlandet medan andra gillar att dominera småöar och liknande. Skall man satsa på att omringa fienden eller gå in i mitten och trycka ut fienden åt sidorna?

Det där är kluriga frågor som vi kluriga "Krig-i-Kartan"-spelare funderar över på pendeltåget.

Hejdå!

/Rising
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Lite naivt hoppades jag på Demonkungenstorn (eller hur namnet nu blev till slut).. :gremblush:

Men detta verkade intressant. Låter lite lagom strategiskt, men ändå enkelt.
Ser fram emot en exempelkarta imorgon så att jag har något att spela när jag åker hem nästa helg. Keep up the good work!
 
Top