Händig fråga: Badrum, fukt och trä?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Hej hopp!

Har en liten fråga. Som jag skrev i ett tidigare inlägg håller jag på med en liten ytlig renovering av vårt badrum. Jag har nu satt in en ny dusch, en badrumsspegel med skåp i trä plus ett handfat med kommod i trä. Snart ska jag sätta in ett badkar också.

Grejen är att hantverkaren sa att i och med att duschen, kommoden och skåpet är så nära varandra så kommer det nästan garanterat bli fuktskador då vatten från duschen kommer skvätta på träet och att vi måste köpa en badkarsvägg i glas, annars kommer vi få mögel och grejer.

Jag kollade på de badkarsväggar som finns och ingen är så lång att den täcker toppen från skåpet till botten av kommoden. Tänkte då att ett alternativ skulle ju vara en duschvägg, de går ju ända ner till golvet. Problemet då är att det skulle bli riktigt knepigt att komma åt och städa ena halvan under badkaret samt lite struligt att komma åt duschbrunnen.

När jag pratade med en del bekanta om mitt dilemma med en del bekanta blev dom väldigt tveksamma till det hantverkaren sagt. De menar att det borde räcka med ett vanligt duschdraperi och torka om det skvätter för mycket. De menar att träet måste vara behandlat för att klara fukt, det är ju fukt i badrum oavsett och det kan ju oavsett skvätta vatten från handfatet på kommod och skåp.

Vad är era tankar om detta? Är det hantverkaren som var överdrivet nitisk eller är mina bekanta alltför optimistiska gällande vad badrumsmöbler i trä klarar av? Vad behöver jag för att skydda träet, om något?

Bifogar bild på hur det ser ut så ni har ett hum om vad jag måste förhålla mig till.

IMG_0153.jpeg
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Dina bekanta är för optimistiska. Badrumsmöbler är behandlade för att klara fukt men inte i den mängd som det blir med duschen så där tätt inpå kommod och väggskåp. Jag skulle införskaffa en badkarsvägg. Den ska inte täcka hela kommoden eftersom badkarskanten är högre än kommodens lägsta punkt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Det skiljer sig rätt mycket men bättre badrumsmöbler klarar sig i åtskilliga år innan man får problem. Så länge ytskiktet är intakt går det bra. Är ju samma i kök f.ö.

Visst är det bättre med duschvägg men jag hade nöjt mig med draperi (även om glas är snyggare :) ).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Badrumsmöbler är behandlade för att klara fukt men inte i den mängd som det blir med duschen så där tätt inpå ...
Just så. Duschen ser rätt trång ut på bilden men jag hade nog ändå försökt klämma in någon slags glasvägg. Ett draperi känns inte särskilt pålitligt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Stort tack för respons och tips! Jag har frågar runt på lite andra ställen också och tror jag kommit fram till en lösning. Kom gärna med input 🙂

Har fått lite second opinions från andra hantverkare och konsensus verkar råda kring att det behövs något slags skydd bortsett från draperi.

Det är rätt lite utrymme för ett badkar, men tassbadkar har ofta smalare fotända så är nog det ett bra alternativ.

Eftersom kanten på ett tassbadkar inte är rakt passar inte en badkarsvägg till. Och en duschvägg som sitter bredvid och går ner till golvet är nog lite i vägen, framförallt när det är så litet utrymme. Så jag tänker att jag beställer en måttanpassad skiva bara för att skydda kommoden och skåpet som jag fäster i taket och väggen.

Låter det som en bra lösning?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,926
Location
Ludvika
Såna där draperier är inte vattentätta. Spruta med dushmunstycket mot dem så borde du se vattendimma spruta ut på andra sidan. De hindrar hela badrummet från att bli dränkt, men typ alt inom 20 cm i alla fall blir rätt blött.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Så jag tänker att jag beställer en måttanpassad skiva bara för att skydda kommoden och skåpet som jag fäster i taket och väggen.
Det är en fruktansvärt trång dusch, men detta känner jag är det enda alternativet. Snyggaste och antagligen lättast att städa också.

Jag skulle kanske inte fästa skivan i taket då det finns en ventilation där, just för luftflödets skull, men det kanske är en mindre grej.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Finns duschväggar som går att röra på precis som en svängdörr. Vi har en sådan mellan badkaret och kommoden. (barn kan plaska mer än vad som borde vara fysiskt möjligt. Den täcker för stänket och går att fälla in mot väggen om man vill få bort den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
En tanke som slog mig var att om du har en glasvägg för nära kommoden kan det vara jobbigt att ta vatten i munnen efter man borstat tänderna.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag skulle definitivt (på basen av din bild) köra med en svängande glasvägg. Då kan man skjuta den åt sidan när man står vid lavoaren, och den skyddar badrumsskåpet bättre än ett draperi.

(EDIT: Tittade slarvigt, du behöver kanske inte en svängande vägg. En fast glasvägg är din vän :) )

(EDIT 2: Duschväggar i glas finns i många olika storlekar, de flesta ca 2 m höga så borde täcka dina behov. Fästs i vägg o tak o golv eller i bara vägg, vägg plus motsatt vägg osv.)

Om din möbel är av tex spånskiva eller dylikt så är den känslig för mista skada i ytbehandling. Helträ mm klarar sig lite bättre, men oberoende är nog påfrestningen stor där utan skydd.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
En tanke som slog mig var att om du har en glasvägg för nära kommoden kan det vara jobbigt att ta vatten i munnen efter man borstat tänderna.
Detta förstår jag tyvärr inte alls? Varför är det jobbigt att ha vatten i munnen om man har en glasvägg bredvid kommoden?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag skulle kanske inte fästa skivan i taket då det finns en ventilation där, just för luftflödets skull, men det kanske är en mindre grej.
Superbra att du sa det! Hade inte tänkt på det alls, men du har helt rätt! 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Kan tillägga att jag har exakt samma lösning i mitt lilla badrum. Det duschas inte där varje dag men efter 6 år eller så har absolut inget alls hänt med möbeln.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Detta är OT men vill bara passa på att berömma hur awesome folk på forumet är! Lade upp nästan exakt samma inlägg på ett annat ställe på internet. Visserligen fick jag goda råd där men det kom även en kavalkad av inlägg som handlade om att badrummet är allmänt fult, att fotot var dåligt taget (förvisso sant), att jag var dum i huvudet som hade valt en sån kommod, att jag var galen som trodde att någon lösning över huvud taget var görbar etc. Det är ju härligt med wrnu att det finns ett ställe på nätet där den absoluta merparten beter sig trevligt, hjälpsamt och snällt! 😊 Detta gäller såklart även folk som inte svarat i denna tråd 😊 Kram till er alla!!! 😊❤
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Det duschas inte där varje dag men efter 6 år eller så har absolut inget alls hänt med möbeln.
Ja, och angående mögel så finns det bra rengöringmedel mot det. Jag har bara råkat på mögel när det varit dålig ventilering, men jag säger inte emot en yrkesman om han påstår något sådant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,926
Location
Ludvika
Jag grunnade på om något mer i stil med en vaxdux skulle kunna vara en lösning. Alltså en sån där helt tät plastmatta man ofta hade som underlag när man var lite och satt och målade (och borde ha än i dag, i ärlighetens namn). Alltså något som till skillnad från ett dushdraperi faktiskt är tätt.

Man bör väl grunna på hur man löser upphängningen, och den går ju inte att knöla ihop på samma sätt som ett draperi, men om man behöver fri tillgång kan man ju ta ner och rulla ihop den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Såna där draperier är inte vattentätta. Spruta med dushmunstycket mot dem så borde du se vattendimma spruta ut på andra sidan. De hindrar hela badrummet från att bli dränkt, men typ alt inom 20 cm i alla fall blir rätt blött.
Det måste väl bero på jättemycket? En del är i hyggligt tjock plast, och då kan jag inte tänka mig att det händer.
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Det är fukten som är den största boven i våtutrymmen. Draperier släpper igenom fukt. Vill man inte ha en glasvägg kan man komma undan det problemet med att till exempel bygga en vägg av LUX Elements som du sedan kaklar. En annan lösning är att hänga upp en smalare badrumsmöbel som gör att avståndet mellan dusch och möbel ökar. Sen är det givetvis skillnad på vad för möbel som installerats. Som exempel håller Aspen, Miller eller Vedum betydligt högre kvalitet än Svedbergs, Hafa eller IKEA. De har en bättre behandling mot fukt och med lite tur klarar de av att skyddas endast av ett draperi, även om jag personligen aldrig skulle chansa.
 
Top