Nekromanti GURPS

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag tänkte bara fråga om det är någon som har några kommentarer på GURPS systemet? Jag har nämligen köpt GURPS-discworld men har inte hunnit läsa igenom det än. Är systemet bra eller skall jag konvertera till något annat istället?

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tänkte bara fråga om det är någon som har några kommentarer på GURPS systemet?"

Det är simpelt. Slå 3T6 under eller lika med ett färdighetsvärde som modifieras med en svårighet. Lyckas du så lyckas handlingen.

Det knepigaste i GURPS är att det finns en kasse frivilliga regler för ungefär allt. De är inte krångliga, bara förbaskat många, och det gäller att ha modet att stryka alla regler som inte passar kampanjen. Rollpersonsgenereringen kräver lite eftertanke också, och spelledaren måste modifiera eller ta bort vissa färdigheter och för- och nackdelar beroende på kampanjen. De flesta sådana modifikationer är dock redan upplistade i respektive världsböcker.

Personligen tycker jag att du gott kan behålla GURPS-systemet, speciellt som GURPS Lite (förenklad GURPS) ingår i Discworld och redan är anpassad till Discworld.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
GURPS [OT]

Förresten, vad står GURPS för egentligen?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Ok.

Bra. För det skulle väl vara jäkligt konstigt namn om det inte betydde något.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ok.

<I>För det skulle väl vara jäkligt konstigt namn om det inte betydde något.</I>

Kul, men för konstigt för att använda. (-:
Generic Universal Role-Playing System var från början SJG:s arbetsnamn när de designade spelet; alla diggade namnet men var överens om att de skulle ge spelet nåt 'riktigt' namn innan det publicerades, för att "så kan det ju inte heta heller". När det sen började bli dags att ge ut det så kom ingen på nånting bättre, så i slutänden bestämde de sig för att fortsätta kalla det GURPS i alla fall.

--
Åke
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det är simpelt. Slå 3T6 under eller lika med ett färdighetsvärde som modifieras med en svårighet. Lyckas du så lyckas handlingen.

Det knepigaste i GURPS är att det finns en kasse frivilliga regler för ungefär allt. De är inte krångliga, bara förbaskat många, och det gäller att ha modet att stryka alla regler som inte passar kampanjen. Rollpersonsgenereringen kräver lite eftertanke också, och spelledaren måste modifiera eller ta bort vissa färdigheter och för- och nackdelar beroende på kampanjen. De flesta sådana modifikationer är dock redan upplistade i respektive världsböcker. <p><hr></blockquote><p>Den enda naktdelen jag egentligen kan tycker med GURPS är att man kan behöva rätt mycket böcker. Nu har ju jag bara köpt det för GURPS Traveller. Men man behövde ju en del böcker för det. GURPS Basic set, GURPS Space, GURPS Traveller, GURPS Compendium.

Dessutom har jag köpt några fler böcker i GURPS Traveller serien. Det som är genomgående tycker jag är att böckerna är väldigt välskrivna, och GURPS Traveller: Far Trader, som jag tycker var en höjdare.

/Honken - Traveller fan.

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ok.

Ett spel vars namn har en liknande historia lär vara TORG. När de designade det var TORG bara ett arbetsnamn som stod för "That Other Role-playing Game", och när det började bli dags att släppa det så kunde de inte komma på något bättre så de bakade in namnet TORG i spelvärldens bakgrund i stället.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top