Re: gnabb [OT]
min erfarenhet i ämnet är likadan som Rosens, och därför anser jag att Rosens argument var bättre än dina. Hans modell av verkligheten stämmer bättre överens med min empiri än dina fina teoretiska resonemang.
Du är snäll. Mina "fina" teoretiska resonemang i den tråden var ju rena löjan. Men det var Rosens slutkläm också; att friform skulle spela friform för att det var "roligt".
Alla har ju roligt, och man förlorar ju inget bara för att man lägger till tärningar. Hela tråden havererade från början. Man skulle ha stakat upp det ordentligt istället; inga fördomar, inga tomma förutsättningar, inga åsikter, inga skeva erfarenheter, inget bullshit utan bara ren
fakta: "Vad kan man ha för olika mål med ens rollspelande?" Utifrån den punkten skulle man sedan kunna ha utkristalliserat de olika utmaningar som rollspelsmediet bjuder på: De spelmässiga avvägningarna, rollgestaltandet, osv... Och sedan visa hur slumpen kan hjälpa och stjälpa olika sidor av dessa målsättningar, varpå det på naturlig väg skulle visas att
vissa typer av rollgestaltning, och
vissa typer av avvägningar tjänar på att spelas utan andra osäkerhetsmoment än vad som finns i själva spelgruppen.
Jag skall göra detta i ett kommande inlägg, så jag vill inte bladdra om det nu (dessutom är det OT), problemet i den där gamla tråden var att det var tomma floskler som ställdes mot en idiot som snackade skit (=jag), men att enbart den ena sidan sköt skarpt med argument (jag är lite djärv här och menar att godtyckligt häcklande inte är argument, även om det kanske är en smakfråga)
Och samma tendens upprepades här.