Nekromanti gumshoe-liknande mekanik

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,652
Location
Umeå
Jag har spelat en session med gumshoe nu och gillar det skarpt.

Däremot väcktes en fundering:
Man använder FV-poolen för en färdighet för att sänka svårighet. Vad är skillnaden på det jämfört med att använda den för att höja slaget?

Om man sänker svårigheten så finns det ju en naturlig gräns för hur mycket man kan påverka ett slag. (Är det förresten okej att sänka svårigheten till noll?)

Om man istället höjer slaget så kan man spendera hur mycket som helst, vilket skulle göra extrem skillnad i motståndsslag.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med de båda varianterna?
 
poniz said:
Man använder FV-poolen för en färdighet för att sänka svårighet

Vilket Gumshoe har du spelat? I Mutant City Blues adderar du från poolen till ditt tärningsslag för att komma över svårighetsgraden. Så är det i Trail of Cthulhu också, vad jag kan se vid en hastig blick...
 
Jag har spelat Trail of Cthulhu, men tydligen spelat det fel :gremsmile:

Frågan kvarstår ändå, iofs, men tack för påpekandet.
 
Back
Top