Nekromanti Guldgruva för musikälskare

Hunk

Hero
Alla rollspelare med självaktning är ju givetvis fans av den lille mannen med den stora rösten, Ronnie James Dio , som på 2000-talet följt upp klassiska Sword & Sorceryinspirerade 70-talshitar som Gates of Babylon, Stargazer och Tarot Woman med singeln Killing the Dragon och konceptalbumet Magica. Detta är kanske inget att snacka om eftersom alla fantasyälskande rollspelare redan har lyssnat sönder Ronnies Rainbow-, Black Sabbath- och Dioepoker och de flesta människor med god smak äger ju också åtminstone ett par Elfalbum.

Däremot misstänker jag att färre har lyssnat in sig på Dios tidigare karriär som sångare i banden Ronnie and the Red Caps, Ronnie Dio and the Prophets, the Electric Elves och The Elves. Efter lite googlande hittade jag dock en sida där samtliga Dios tidiga låtar finns tillgängliga för gratis nedladdning. Låtarna är väl knappast att betrakta som särskilt fantasyinspirerade och inspelningskvalitén är inte heller särskilt hög, men jag tycker ändå att låtarna har ett stort musikhistoriskt intresse. Jag uppmanar därför alla att följa nedanstående länk:

Dio - the Early Years

Jag hoppas givetvis också att alla forumiter har köpt biljetter till Dios spelningar i Göteborg på måndag eller Stockholm på tisdag. Om ni inte gjort det var inget av arrangemangen slutsålda när jag sist kollade på Ticnet.

B000002KZ1.01._PE8_SCMZZZZZZZ_.jpg

Back