Nekromanti Gudanamn??

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Tjena.......

Jag håller på att skriva på en fantasy-värld och har just nu lite svårt att komma på namn på gudar ( och andra viktiga personer )Mina namn låter antingen som något hämtat ur den indiska mytologin eller nåt åt Tolkien-hållet! När jag skrivit klart en del så kan jag lägga ut den så att ni kan läsa och komma med konstruktiv kritik..

Tack på förhand!

"Rust never sleeps"
- Niel Young
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Torkel betyder Tors hjälm.

Gudanamn? Beror på vad guden är för nå't. Namnet ska ju helst klinga med hur personen är.

/[color:green]Han</font color=green> som annars har rätt lätt att hitta på fantasynamn
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det är ju inte alls dumt att ta från andra religioner. Bara man inte tar allt för mycket. Jag har för mig att en gud i FF8 heter Odin och så vidare.

--
Martin Ohlsson
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Laborera

Jag brukar utgå från att gudanamn återkommer i de vanligaste personnamnen. Trots allt är det rätt naturligt att döpa ett barn efter en gud.(de flesta av våra namn är exempelvis helgonanamn)

När jag ska skapa namn tar jag ofta ett namn jag tycker klingar vackert och ändrar det. Ett exempel är namnet Cyranea som är en hopsmältning av Linnea och Syrakusa. Genom att mixtra med redan existerande namn kan man få fram helt nya kombinationer.

Vavva - som gillar namn och själv har flera
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag håller på att skriva på en fantasy-värld och har just nu lite svårt att komma på namn på gudar ( och andra viktiga personer )Mina namn låter antingen som något hämtat ur den indiska mytologin eller nåt åt Tolkien-hållet! När jag skrivit klart en del så kan jag lägga ut den så att ni kan läsa och komma med konstruktiv kritik.."

Beror ju först och främst på vilken inspirationskälla som används till världen. Inspireras du av Indisk mytologi är det ju inget fel att namnen låter som de kommer därifrån, det skulle låta mer konstigt om de lät att komma från den romerska mytologin istället.

När den delen är klar kan du ju börja titta i namnlistor, mytologier etc vad personer, platser etc... heter i dessa trakter och börja laborera med namn.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan du inte gör som så att du sätter ihop namn från de olika religionerna. Där så bore det ju finnas en uppsjö av olika namn. Eller hur.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top